Att vara gotlänning & ett fan av Helsingborg är en tråkig kombination...
Ny match mot FFF ikväll, blir att följa på streamen. Såg en intervju med Wede efter matchen och blir lite orolig när han förkunnade att han var nöjd med resultatet 0-0 uppe i Kalmar. Jag såg matchen på plats och var allt annat än nöjd.
HIF bolltrixade fint på små ytor i 60 min, därefter lånade de knappt bollen. Opartiskt skulle jag påstå att Kalmar tycktes ha bättre kondition/fysik. Deras spelíde eller frånvaro av egen spelidé var jag mindre imponerad av. Ingen press på egen planhalva, enbart ligga rätt och försöka göra en snabb omställning med rakt spel vid uppsnappat felpass från HIF. Jag tror många lag kommer få problem med att få hål på köttmuren nere på kyckling-arenan.
Jag känner mig kluven till om HIF var dåliga eller om Kalmar gjorde det svårt för dem. Jag tror på en kombination. Viktor Pålsson var inte med i matchen och saknades på mittfältet. Den inlånade mittbacken Helstrup gav intryck av att vara ett fynd: bolltrygg och följsam. Jordan Larsson visar stundtals prov på fint "one-touch" spel men är alldeles för vek mot tuffa mittbackar i allsvenskan när det spelas mot lag som inte vill anfalla ens på hemmaplan och djupledsspelet äro obefintligt.
Jag satt mest och väntade på ett frisparkstillfälle som aldrig kom - övertygad om att Bojanic hade bredsidat in den under ribban.
För AIK:fansen som följer tråden så kan jag berätta att Atakora gav ett vasst intryck. Han & Wede spelar ungefär lika lång tid på varje kant (platsbyten) och Atakora var den som stod ut mest. Han försökte ta sig framåt genom dribblingar & väggpass och såg riktigt rörlig ut med fin bollkänsla och bra teknik. Dock har jag sett alldeles för lite av honom för att kunna göra en rättvis bedömning.
Bedömning av Kalmar. Tråkiga Kalmar. Inte samspelt. Ingen press på egen planhalva, 11 spelare bakom bollen. Jobba jobba - Viktor Elm är ett fysiskt praktexemplar. När bytena skedde i andra halvlek så förändrades Kalmars utseende. Jonathan Ring och ngn Brasse kom runt fint på kanterna och måttade farliga inlägg mot långa Kalmar. Jag vet inte om Kalmar tog över pga deras fysik eller om HIF är dåligt tränade. Jag blev lite orolig.
Match mot fff och jag känner att nu måste vi vinna för att hänga på "racet" så att min dröm om ett "rimjobb" utfört av
ZlatanMania lever fram till sommaruppehållet