2017-10-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, självklart måste du bevisa att det du säger stämmer.
Eller hur tror du att skatteverket jobbar?
Jo, men för fan. Hur bevisar jag det? Hur gör man?
Citera
2017-10-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joealeris
Och detta är på grund av Segwit2x eller hur? Det som denna fork har döpts till? I praktiken så delas väl blockkedjan, och där det "svänger av" (alltså inte den ursprungliga blockkedjan), den blir Bitcoin2x?

Tycker du att det är köpläge direkt efter forken? Påminner detta om när BTC delades in i BTC och Bitcoin Cash?

Det är inte alls som BCH, 2X ska vara en rak uppgradering av kedjan och har ~90% stöd hos miners. BCH var en minority fork före SegWit-cancern kom och det var tänkt som en ren kedja, men de visste att de inte skulle få mycket hashrate därför införde de replay protection och emergency difficulty adjustment. Det var hela tiden tänkt som en ny kedja. 2X är däremot en uppgradering av protokollet som blockstream sätter sig på tvären mot.

Såvida inte Blockstream har något mycket smutsigt för sig i rockärmen ser jag inte alls hur 1X-kedjan ska kunna överleva. Det kommer ta månader/år att få fram nog med block för en difficulty adjustment om de bara får ~10% av hashraten. Möjligt de gör en hard fork just efter för att byta PoW-algoritm eller något annat med sina små puppet-mining-pooler. Men som det är nu ser jag verkligen inte hur 1X ska kunna överleva eller varför de ens försöker.

Detta är ju förutsatt att miners som signalerar för 2X verkligen tänkt lägga sin kapacitet på 2X också, men inget som tyder på att de inte kommer att göra det. Miners har alltid velat ha större block, SegWit var aldrig ens i närheten av majoritet i signaling före kompromissen som skulle ge både SegWit och större block.

Ingen av kedjorna har replay protection heller i dagsläget. 2X har det inte för de anser sig inte att de ska ha det, då det är en ren uppgradering av kedjan. Vi får se vad som händer, tror det kan gå precis hur som helst. Allt ser ut som att 2X kommer gå igenom utan problem men samtidigt tror jag inte parasiterna hos Blockstream kommer lägga sig ner bara. Tror det kommer bli blodigt och ostabilt.

Full disclosure: jag har inga BTC längre, utan endast BCH så jag kan äta popkorn från sidan och se på.
Citera
2017-10-29, 02:10
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Är i banorna på att börja sätta mig in i Bitcoin då en del leverantörer/kunder har börjat efterfråga valutan..

Jag har varit inne på siten "Bitcoin.org" och tittat runt lite för att sätta mig in i hur det faktiskt fungerar. Klickande mig in på rutan "kom igång med bitcoin" och har börjat läsa på om hur det fungerar, men tycker det väcker mer frågor i dagsläget.

Utifrån informationssidan trycker de på att det är viktigt att man säkrar sin "plånbok", exempelvis via kryptering och dylikt. Hur gör man det på ett effektivt sätt? Eller är det något som man kan sätta sig in i efter ettag när man förstår hur det fungerar.

Vad för typ av bitcoin-plånbok rekommenderas? Samt är det möjligt att ha två plånböcker som jag kan testa att göra transaktioner mellan för att få en bild av hur det fungerar och vad jag bör förvänta mig.

Jag har fått rekommendationer att använda "Electrum"'s plånbok till datorn och "BreadWallet"'s plånbok till mobilen. Hur står sig dessa plånböcker mot konkurrenterna?

Andledningen till att ingen svarar på detta är att du skriver alldeles för mycket och lite konkret, och du kunde fått svar på det mesta med bara 5 minuter googling.
Citera
2017-10-29, 07:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Jo, men för fan. Hur bevisar jag det? Hur gör man?

Med utskrifter,verifikat,print screen eller vad som finns tillgängligt för att övertyga SKV.
Citera
2017-10-29, 09:34
Medlem
Joealeriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarp
Det är inte alls som BCH, 2X ska vara en rak uppgradering av kedjan och har ~90% stöd hos miners. BCH var en minority fork före SegWit-cancern kom och det var tänkt som en ren kedja, men de visste att de inte skulle få mycket hashrate därför införde de replay protection och emergency difficulty adjustment. Det var hela tiden tänkt som en ny kedja. 2X är däremot en uppgradering av protokollet som blockstream sätter sig på tvären mot.

Såvida inte Blockstream har något mycket smutsigt för sig i rockärmen ser jag inte alls hur 1X-kedjan ska kunna överleva. Det kommer ta månader/år att få fram nog med block för en difficulty adjustment om de bara får ~10% av hashraten. Möjligt de gör en hard fork just efter för att byta PoW-algoritm eller något annat med sina små puppet-mining-pooler. Men som det är nu ser jag verkligen inte hur 1X ska kunna överleva eller varför de ens försöker.

Detta är ju förutsatt att miners som signalerar för 2X verkligen tänkt lägga sin kapacitet på 2X också, men inget som tyder på att de inte kommer att göra det. Miners har alltid velat ha större block, SegWit var aldrig ens i närheten av majoritet i signaling före kompromissen som skulle ge både SegWit och större block.

Ingen av kedjorna har replay protection heller i dagsläget. 2X har det inte för de anser sig inte att de ska ha det, då det är en ren uppgradering av kedjan. Vi får se vad som händer, tror det kan gå precis hur som helst. Allt ser ut som att 2X kommer gå igenom utan problem men samtidigt tror jag inte parasiterna hos Blockstream kommer lägga sig ner bara. Tror det kommer bli blodigt och ostabilt.

Full disclosure: jag har inga BTC längre, utan endast BCH så jag kan äta popkorn från sidan och se på.

När du hänvisar till 1X så åsyftar du BTC? Alltså den originella blockkedjan? Ja, man kanske borde köpa lite BCH. Men tror du på något sätt att BTC kommer självdö? Nu blir jag orolig.
Citera
2017-10-29, 09:58
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
När du hänvisar till 1X så åsyftar du BTC? Alltså den originella blockkedjan? Ja, man kanske borde köpa lite BCH. Men tror du på något sätt att BTC kommer självdö? Nu blir jag orolig.

Här är vad jag tror kommer hända. Bitcoin kommer tuffa på precis som vanligt, medan alla altcoin-fantaster och BCH-, B2X- och BWTF-entusaister kommer fortsätta skrika om att Bitcoin håller på att gå under, och att du därmed måste köpa just deras variant av krypto för att rädda dig själv från undergången. B2X kommer bara vara ett försök i mängden att försöka kuppa Bitcoin.

Kryptovärlden är full av drama-queens så det är bara att vänja dig vid det och inse att Bitcoin är större än någon politisk forumkampanj. BTC är safe tills dess att diverse länder börjar öppna ögonen ordentligt och attackera krypto på riktigt. Då kommer Bitcoin testas ordentligt för första gången. Allt drama du hör nu är bara brus.
Citera
2017-10-29, 12:06
Medlem
Citat:

1X är nuvarande kedja med block stora som diskar på 90-talet och knökfull och dyr. 2X är lite bättre, men framförallt kommer det visa att det går mycket bra att uppgradera protokollet (om allt går bra). Så att det just är 2MB är inte mycket att hänga upp i julgranen, mer att det visar att det är möjligt att komma bort från Blockstreams strypgrepp på Bitcoin.

Om BTC kommer självdö beror ju lite på vad du menar. 1X-kedjan, om inget mycket oväntat händer före nu och forken ser jag inte hur den ska kunna överleva alls (vilket iof är tanken också). Lite beroende på hur det går men tror nog att 2X kommer tuffa på rätt bra som tidigare.

Men tja, allt är ju upp till miners. Oavsätt vad Blockstream försöker sprida för propaganda så är det miners som säkrar nätverket och den kedjan som inte har mycket hash rate kommer att ha gigantiska problem. De kan inte skapa block på flera dagar => ingen kan handla => kedjan rasar i värde => ännu fler miners drar/är sugna på att dra då de förlorar pengar på att minea den => loop.

De två sätt att komma ut från denna death spiral är att antingen fixa mer hash rate, men då Bitcoin idag har så hög difficulty är det inte direkt som att koppla in några extra-burkar bara så det är inte troligt. Det enda andra sättet är att forka och byta något, tex gå till helt ny PoW eller stoppa in en difficulty adjustment.

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
B2X kommer bara vara ett försök i mängden att försöka kuppa Bitcoin.

Vad stollar du om? 1X är ju försöket att kuppa. 2X är inte kontroversiellt, det har varit känt och planerat ända sedan SegWit låstes in flera flera månader tillbaka, det är att vissa försöker hålla kvar vid 1X som är det kontroversiella.
Citera
2017-10-30, 10:50
Medlem
Ralladss avatar
I vilken wallet ska man ha sina bitcoins för att få de nya coinsen som kommer efter en fork? Eller måste man ha sina coins på en exchange som tillexempel bittrex?
Citera
2017-10-30, 16:29
Medlem
Hej,

Ber om ursäkt på förhand, svaret går säkert att finna i tråden.

Är det grönt att köpa Bitcoin s från Bitcoin..se och förvara dom i en plånbok som jag öppnar hos coinbase? Kan jag sedan flytta mina Bitcoins från plånboken på coinbase utan problem?

Tacksam för svar.
Citera
2017-10-30, 17:56
Medlem
Jag ska investera i bitcoin, hur ska jag gå till väga för att betala så lätt i avgifter och skatt som möjligt. Antar att man får betala vinstskatt på skiten om man inte har det på en isk..
Citera
2017-10-31, 14:40
Medlem
hej, orkar inte läsa hela tråden info finns säkert men jag undrar när man handlar btc och sen köper varor för sina btc, jag har behövt fylla i formulär i att jag inte tvättar pengar sista gångerna. Växlingskontorerna, arbetar dom med typ bankerna eller skatteverket. Hur funkar det med att köpa grejer med btc för att man inte ska bli misstänkt ex terrorist, vilket jag absolut inte är förstås. Vilka företag ska man undvika i Sverige för köp av btc. Har använt mig av btcx och dom verkar vara lite jobbiga, frågor varje gång och formulär. Hoppas någon kan svara på detta för jag är mycket dålig insatt i btc samtidigt som det är ett smidigt sätt att handla så man slipper ge sitt kortnummer och risk för scam ang kortnumret. En vän till mig hade handlat från USA med kort och nästa gång han gick in så var alla hans uppgifter ang kortet sparade, han kände att det skrämde han lite när nätbutiken sparar kortuppgifterna.
Citera
2017-10-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Andledningen till att ingen svarar på detta är att du skriver alldeles för mycket och lite konkret, och du kunde fått svar på det mesta med bara 5 minuter googling.

Jag har valt att testa mig fram med mindre summor, när jag googlar tycker jag att det mesta som kommer upp handlar om trading vilket jag inte är intresserad av i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in