2017-11-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Är ganska lat av mig så jag funderar på att köpa Bitcoin XBT via Avanza och tänkte fråga om det är värt det med tanke på administrationsavgiften på 2.50%? Visst, man slipper skatta vinsten på 30% i jämförelse med 'riktiga' bitcoins vid försäljning, men ja..

Vad tycker ni? Är Bitcoin XBT onödigt?

Någon kunnig som orkar svara på min fråga? =)

Tack!
Citera
2017-11-16, 23:04
Medlem
Citat:
Någon kunnig som orkar svara på min fråga? =)

Tack!

Du verkar känna till avgifterna och skatten. Exakt vad är det du behöver hjälp att räkna på?
Citera
2017-11-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skaffade programmet ”Bitcoin Core” för några år sedan, och köpte för några hundralappar till plånboken i programmet.
Tyckte att det gick alltför segt och raderade det från datorn.
Är detta program avsett för sådana som håller på med "mining" kanske?

Skaffade istället programmet ”Electrum” där jag också satte in en del pengar, och detta har fungerat till all belåtenhet.

Det enda jag har kvar från ”Bitcoin Core” idag är några backup-filer.

Katalog ”Chainstate” med stora filer, ”000005.ldb 2711 kB , 000006 text 671 kB” , samt små filer ”CURRENT , LOCK , LOG , LOG.old , MANIFEST-000004” .

Katalog ”blocks” med filer, ”blk00000.dat 16384 kb , rev00000.dat 3072 kB”, samt en underkatalog ”index” med filer samma som katalogen ”Chainstate”.

Finns det möjlighet att komma åt mina gamla bitcoins som troligtvis fortfarande finns kvar i ”Bitcoin Core” ?
Kan gärna betala provision för hjälpen!

Går gärna med på att dela 50/50 om det finns någon som kan hjälpa mig att återställa programmet "bitcoin core".
Tror det finns bitcoin för drygt 4000 kr !
Citera
2017-11-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Hålls bitcoin nätverket upp av "miners" ?

Vad händer när alla bitcoins är "minade" vad ska miners göra då? Kasta datorn åt helvete? Eller börjar de mine'a nästa coin på tapeten kanske?

Om första delen, så kort sagt: ja.

Lite längre: Miners ser till att nya transaktioner kan genomföras och blir godkända. Detta görs genom att spendera massa datorkraft och lösa ett problem i medel var 10e minut. För detta får de betalt, både i form av nya bitcoins som skapas vid varje block och avgifter för de transaktioner de tar med i blocket.

Hur många nya bitcoin som skapas vid varje block halveras med jämna mellanrum, just nu är det 12.5. Det kommer att ta slut, men det är ungefär vid år 2160 (om jag kommer ihåg rätt). Det är iaf över hundra år bort just nu. Vid den tidpunkten så kommer de fortfarande att få betalt i form av avgifter för transaktioner så det är inget som ändras direkt.

Det är helt och hållet upp till minern vilka transaktioner de tar med i blocken, om ens några. Det kommer lite nu och då block helt utan transaktioner. Minern får fortfarande de nya bitcoins som skapas av blocket. Det ligger dock i miners ekonomiska intressen att ta med så många transaktioner som får plats och betalar bäst. Att inkludera transaktioner är en minimal kostnad när man skapar ett block, och har man redan skapat ett block är det ju gratis pengar att även inkludera så många transaktioner som får plats.

Man brukar likna avgifter med en buss som kommer förbi var 10e minut. Säg att bussen har 100 platser och det står 75 pers vid hållplatsen. Inga problem alla får åka med för en symbolisk avgift (eller ingen alls). Om det däremot står 100000 pers vid hållplatsen så kommer bussen troligtvis endast ta med de 100 av dessa som är villiga att betala mest.

Eftersom blocken på BTC-kedjan är så patetiskt små och strypta av Blockstream så ser vi därför fantasi-avgifter för att försöka flytta sina bitcoins. Detta problemet har ingen annan kryptovaluta eller Bitcoin Cash (BCH) som är en fork av BTC för att fixa just detta problem (och annan idioti som SegWit och RBF).
Citera
2017-11-17, 13:28
Medlem
Sanna.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zillo
Hur gör man för att accelerera transaktionen?

Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Nu sitter jag på en Mac och kör Electrum men ska strax köra en överföring men vill inte den ska fastna. Det som har hänt tidigare är att jag satt för låg "fee" och då vill inga miners äta upp den... eller den kommer ganska långt bak i kön.

Via Electrum kunde jag då "ändra" transaktionen och ge den mer "betalt". I don't know om det är lösningen för er.. :/

Precis.

Men på Blockchain kan man inte göra det, så vitt jag vet. Då får man antingen göra det själv via viabtc eller fråga någon annan om hjälp.
Citera
2017-11-17, 15:14
Medlem
enlevandemans avatar
Funderar på att lägga alla mina pengar på bitcoins. Tänkte köpa 4 bitcoins. Bra/Dåligt? Vissa säger att bitcoins kommer öka något så otroligt om några år. Minns ju förut hur billigt 1 bitcoin var och det bara stiger.
Citera
2017-11-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du verkar känna till avgifterna och skatten. Exakt vad är det du behöver hjälp att räkna på?
Citat:
Är ganska lat av mig så jag funderar på att köpa Bitcoin XBT via Avanza och tänkte fråga om det är värt det med tanke på administrationsavgiften på 2.50%? Visst, man slipper skatta vinsten på 30% i jämförelse med 'riktiga' bitcoins vid försäljning, men ja..

Vad tycker ni? Är Bitcoin XBT onödigt?

Det kanske är tydligare nu?
Citera
2017-11-17, 18:41
Medlem
Citat:
Det kanske är tydligare nu?

Xbt är inte onödigt, de fyller en efterfrågan om man vill följa priset på Bitcoins via börshandlade certifikat.
Citera
2017-11-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Funderar på att lägga alla mina pengar på bitcoins. Tänkte köpa 4 bitcoins. Bra/Dåligt? Vissa säger att bitcoins kommer öka något så otroligt om några år. Minns ju förut hur billigt 1 bitcoin var och det bara stiger.

Oj, alla dina pengar. Då måste du vara säker på din sak, och det känns som att du inte är säker eftersom du frågar efter råd här på flashback. Det nuvarande skedet är väldigt intressant med bitcoin, alla andra cryptocoins, blockchains osv. Finns väldigt mycket potential, den saken är helt klart. Jag tycker det är värt att investera i bitcoin nu, funderar själv på att göra det. Har köpt endel ethereum men efter att ha sett hur snabbt upp det går för bitcoin blir jag också sugen på att köpa det. Finns endel predictions om vad bitcoin kan vara värt i framtiden, jag såg en graf som visade att ifall nuvarande utveckling håller i sig kommer bitcoin vara värt 100k om tio år, och John McAfee, som är känd bland annat för att ha grundat anti-viruset McAfee, tror själv att bitcoin kommer vara värt 50k inom 3 år.

Den uppenbara akilleshälen är bitcoins begränsningar som gör att transaktioner tar flera timmar och faktiskt kostar endel. Men det behöver inte betyda att bitcoin går ner, utan i framtiden skulle det kunna bli så att man använder en annan valuta för daglig betalning/handel och sedan fungerar bitcoin som guld ungefär, något som är bra för att förvara ett värde men inget som man vill använda på en daglig basis och då gör det ju ingenting ifall transaktionstiden är lång och avgifterna höga.
Citera
2017-11-17, 22:28
Medlem
Har Bitcoins blockchain stöd för smart contracts som ethereum? Om inte, varför skulle det inte fungera där?
Citera
2017-11-18, 19:08
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Oj, alla dina pengar. Då måste du vara säker på din sak, och det känns som att du inte är säker eftersom du frågar efter råd här på flashback. Det nuvarande skedet är väldigt intressant med bitcoin, alla andra cryptocoins, blockchains osv. Finns väldigt mycket potential, den saken är helt klart. Jag tycker det är värt att investera i bitcoin nu, funderar själv på att göra det. Har köpt endel ethereum men efter att ha sett hur snabbt upp det går för bitcoin blir jag också sugen på att köpa det. Finns endel predictions om vad bitcoin kan vara värt i framtiden, jag såg en graf som visade att ifall nuvarande utveckling håller i sig kommer bitcoin vara värt 100k om tio år, och John McAfee, som är känd bland annat för att ha grundat anti-viruset McAfee, tror själv att bitcoin kommer vara värt 50k inom 3 år.
.

500k* U$D
Citera
2017-11-18, 20:54
Medlem
THE-HYPNOTOADs avatar
Jag har en ganska rolig fråga som jag vet svaret på.
Vem skapade BTC? och varför krävs det data kraft för att mina, alltså vad minar den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in