2017-10-26, 18:44
Medlem
Nano Ledger känns extremt säkert att förvara sina coins på. Älskar det. Lätt värt pengarna. Så slipper man gå och oroa sig för hackers eller malwares etc.
Citera
2017-10-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Skulle också kunna tänka mig veta detta om någon insatt person? På Avanza blev det BTC och BTCE efter "splitten", och båda handlas som om det inte fanns någon morgondag, dock är den ena i BTCE i € den "vanliga" btc i kronor.. men dom verkar följa varandras kurser, på ett ungefär, vet för lite om chain-tekniken men börsen har man väl lite koll på men... rörig värld man lever i :P

BTC https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/563966/bitcoin-xbt
BTC Cash https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/599180/bitcoin-xbte
Det här tror jag du fått om bakfoten. Båda certifikaten är Bitcoin. Den ena räknas i kronor och den andra i euro. Det finns inga certifikat annat än för Bitcoin och Ethereum vad jag vet.
Citera
2017-10-26, 23:55
Medlem
Är i banorna på att börja sätta mig in i Bitcoin då en del leverantörer/kunder har börjat efterfråga valutan..

Jag har varit inne på siten "Bitcoin.org" och tittat runt lite för att sätta mig in i hur det faktiskt fungerar. Klickande mig in på rutan "kom igång med bitcoin" och har börjat läsa på om hur det fungerar, men tycker det väcker mer frågor i dagsläget.

Utifrån informationssidan trycker de på att det är viktigt att man säkrar sin "plånbok", exempelvis via kryptering och dylikt. Hur gör man det på ett effektivt sätt? Eller är det något som man kan sätta sig in i efter ettag när man förstår hur det fungerar.

Vad för typ av bitcoin-plånbok rekommenderas? Samt är det möjligt att ha två plånböcker som jag kan testa att göra transaktioner mellan för att få en bild av hur det fungerar och vad jag bör förvänta mig.

Jag har fått rekommendationer att använda "Electrum"'s plånbok till datorn och "BreadWallet"'s plånbok till mobilen. Hur står sig dessa plånböcker mot konkurrenterna?
Citera
2017-10-27, 07:52
Medlem
Tjena,

Vad föredrar ni mellan att handla Bitcoin-certifikat via Avanza eller Bitcoins via BT.CX? Jag är inte så insatt utan har precis börjat läsa på lite.
Citera
2017-10-27, 22:12
Medlem
Kan någon reda ut hur det ligger till med kommande forks? Visst har forken till BTG ägt rum? Sen talas det om ytterligare en fork i november? Vad är det för coin man ska forka till då och mer exakt när kommer det hända?

Går det att handla med btg någonstans? Jag ser att det finns ett marknadspris, men kunde inte se att den var listad på någon av de större börserna.
Citera
2017-10-28, 00:04
Medlem
Hej! Kan du eller någon rekommendera en icke-judiskt ägd plånbok med låga transaktionskostnader. Plattform är (helst) PC, annars Android. OBS: Är noob på kryptovalutor.
Citera
2017-10-28, 00:07
Medlem
Sanna.s avatar
Var köper ni er btc? Vill gärna slippa bt.cx
Citera
2017-10-28, 01:14
Medlem
Hur fan gör jag med skatten när jag säljer bitcoin?
Blir ju en jävla röra när jag köpt då och då.
Ja hur gör jag med deklarationen?
Citera
2017-10-28, 10:57
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Hur fan gör jag med skatten när jag säljer bitcoin?
Blir ju en jävla röra när jag köpt då och då.
Ja hur gör jag med deklarationen?
Du ska räkna ut en genomsnittspris på inköpen och sedan betala 30% skatt på vinsten.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Citera
2017-10-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du ska räkna ut en genomsnittspris på inköpen och sedan betala 30% skatt på vinsten.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Ja precis, men hur vet skatteverket att jag är ärlig? Måste jag på något sätt bevisa att siffrorna stämmer? Typ visa min plånbok på Localbitcoin?
Citera
2017-10-28, 15:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Ja precis, men hur vet skatteverket att jag är ärlig? Måste jag på något sätt bevisa att siffrorna stämmer? Typ visa min plånbok på Localbitcoin?
Ja, självklart måste du bevisa att det du säger stämmer.
Eller hur tror du att skatteverket jobbar?
Citera
2017-10-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad är schablonbeloppet? Tänker om man mineat sina 100 BTC och säljer de idag. Är det då 100% vinst?
Och egentligen, om du byter BTC mot säg LTC så ska den affären skattas? Liknande att varje pokerhand utanför EU ska beskattas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in