Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-18, 11:02
  #721
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Spara undan pengar medan du bor kvar, tills du hittar din drömlägenhet att köpa.
Så att du inte behöver gå in med maxlån när det väl blir dags.
När räntorna stiger så sjunker prisnivåerna och bättre läge att kliva på BR-tåget.

Du har ett bra läge som har fast bostad medan du letar passande köpebostad.
Du kommer också ha ett bra läge vid köp om du inte är maxbelånad, att du sparat mer än kontantinstskravet.

//Brute
När sjönk priserna senast under det senaste 10-15 åren? Räntan har gått upp och ner ganska rejält under denna tid och vad jag vet har inte prisläget för br och villor sjunkit under denna tid.
Citera
2015-05-19, 00:06
  #722
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
När sjönk priserna senast under det senaste 10-15 åren? Räntan har gått upp och ner ganska rejält under denna tid och vad jag vet har inte prisläget för br och villor sjunkit under denna tid.

Med reservation för exakt tidspann, 2002-2003 och 2006-2007.
Men du missar poängen i helhet. Givetvis har det varit och kommer att återkomma, faktorer som kyler av bostadsmarknaden där vi inte ser lika höga slutpriser som när tex räntan är rekordlåg.
Men precis som börsen, allt hänger på vilken skala på tidsaxeln man kollar på graferna. Dvs hur flexibel man kan vara att vänta med sälj/köptillfällen.

//Brute
Citera
2015-05-19, 11:47
  #723
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Med reservation för exakt tidspann, 2002-2003 och 2006-2007.
Men du missar poängen i helhet. Givetvis har det varit och kommer att återkomma, faktorer som kyler av bostadsmarknaden där vi inte ser lika höga slutpriser som när tex räntan är rekordlåg.
Men precis som börsen, allt hänger på vilken skala på tidsaxeln man kollar på graferna. Dvs hur flexibel man kan vara att vänta med sälj/köptillfällen.

//Brute
Det stämmer inte! Det var en mycket kort nergång 2009 kv 1 pga den extrema lågkonjunkturen. Men detta tapp togs igen fort under ett par månader. Tiderna du nämner var det bara uppgångar.
(Fakta: Ekonomifakta).
Citera
2015-05-19, 16:31
  #724
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Det stämmer inte! Det var en mycket kort nergång 2009 kv 1 pga den extrema lågkonjunkturen. Men detta tapp togs igen fort under ett par månader. Tiderna du nämner var det bara uppgångar.
(Fakta: Ekonomifakta).

Fast det är ju du som inte läser vad Brute skrev.
Nu var ju inte det frågan men visst frånsett alla nedgångar så är bostadspriserna högre idag än vad det var för 19 års sedan. Och Sveriges bostadsmarknaden skiljer sig från samtliga i-länders bostadsmarknader i och med att den aldrig kommer krascha. Förutom i början på 90-talet men det var så länge sen så det kan ju inte hända igen.

Intressant det där när man tänker på det. New York, Dublin, Madrid och London är ju städer där alla fattade att det inte skulle vara en idiotsäker investering att gå all in i 2006 och ändå gjorde folk det. Vad beror det på?
Citera
2015-05-20, 22:28
  #725
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Månadshyra idag: 4000 kr/mån
Månadshyra om fem år, om vi antar 2% hyreshöjning per år och fortsatt hyresreglering: 4 416 kr
Toretisk avkastning på börsen idag: 5% per år efter skatt ger 20000 kr/år eller 1667 kr/mån.
Verklig månadskostnad idag är alltså 4000 - 1667 = 2333 kr/mån om du låter avkastningen från de 400 000 subventionera din boendekostnad.
Om fem år blir månadskostnaden 2749 (ingen ränta på ränta på aktierna iom att du använder de 20000/år till att subventionera hyran)

Bostadsrätt för 1,6 miljoner idag:
Lån: 1,2 miljoner (kontantinsatsen på 400 000 borträknad)
Ränta idag: 1,5% (lite högt räknat) ger räntekostnad 1050 kr/mån efter ränteavdrag
Avgift blir 4600-1050 = 3550 kr
Totalt idag alltså 4600 kr/mån
Dina 400 000 har använts till kontantinsats, så de ger ingen avkastning du kan ta ut utan vidare.

Ränta om fem år: ca 2,5% om man ska tro bankernas femårsränta, ger räntekostnad 1750 kr/mån efter ränteavdrag (en ökning med 67%)
Anta att av bostadsrättsföreningens avgift så går hälften åt till att betala räntor (vanligt förhållande i nyproduktion och nyligen ombildade föreningar). Då ska räntedelen i avgiften öka med 67%, övriga delen räknas upp med 2% som hyresrätten: 1960 + 2964 = 4924 kr/mån i avgift (en ökning med totalt nästan 39%).
Nu kan lägenheten förstås ha ökat i värde under den här perioden, men det är ju pengar du inte kommer åt förrän du säljer (och då måste du köpa något annat, eller hyra igen). Därför bortser jag från eventuell värdeökning, pengarna är inlåsta.

Din boendekostnad för bostadsrätten är om fem år alltså 4924 + 1750 = 6674 kr/mån (som du märker är det räntan som är helt avgörande för din boendekostnad i bostadsrätten, den kan bli lägre och den kan bli högre men bankernas femårsränta är bra att utgå ifrån som en kvalificerad gissning iaf)

Skillnaden idag mellan bostadsrätt och hyresrätt är: 4600 - 2333 = 2267 kr.
Skillnaden om fem år mellan bostadsrätt och hyresrätt är: 6674 - 2749 = 3925 kr/mån

Det blir alltså direkt från start 2267 kr/mån dyrare att bo i bostadsrätten än att bo kvar i hyresrätten.
Om fem år är det 3925 kr dyrare per månad att bo i bostadsrätten än att bo i hyresrätten.
För att du ska få ihop det där, måste din lägenhet stiga i värde mer än vad du förlorar per månad på att ha köpt den. Du måste dessutom sälja lägenheten. Historiskt sett har det där gått ihop, men då har vi också haft rejält sjunkande räntor. Tror du på fortsatta räntesänkningar ett bra tag framöver? Köp. Tror du att bankerna har rätt som förutspår stigande räntor framöver? Avvakta.

Märk väl att jag förutsatt att ränteavdraget är orört, det finns en avlägsen möjlighet att man väljer att börja trappa av det. Jag har också struntat i att beräkna effekterna av amorteringskravet (sannolikt finns en viss amortering i din uppgivna månadskostnad på 4600 för bostadsrätten, men iom att jag inte har exakta siffror så antar jag att allt är räntor). Sammantaget så kan det bli en mycket större månadsutgift än vad jag räknat fram, något som då ytterligare fördyrar bostadsrätten.

Sen mäts förstås inte allt i pengar. Om du tycker att bostadsrätten ger dig ett mycket bättre boende än du har nu,då kan det ju ändå vara värt att betala mer för att få bostadsrätten. Men det kan bara du avgöra.

Redigering: missade dra bort kontantinsatsen från köpeskillingen, redigerade och räknade om.

Vilken välgjord och intressant kalkylering! Tackar! Jag bor i en hyresrätt (i en nice närfort 15 min t-bana från t-cen, 48 kvm2) som ökat 300 kr totalt allt som allt i månadskostnad utslaget på 5 år. Nu betalar jag 3800 kr i hyra och tycker spontant det känns fantastiskt och väldigt ekonomiskt. För övrigt känns rubriken till denna tråd känns oerhört trångsynt.. För många står det mellan att antingen vara hemlösa eller bo i hyresrätt; och att ha tak över huvudet är absolut inte "det sämsta jag gjort". Att det ens ska behöva påtalas att det inte ligger i allas livskort att ha möjlighet att köpa bostadsrätt.. kanske någonsin.
Citera
2015-05-22, 22:39
  #726
Medlem
Ja, det här är en ganska trångsynt diskussion.
Visst är det dyrt att bo i hyresrätt. Sett till en livslängd är det ingen bra ekonomisk affär.
Men man köper sig fri! Fri från ansvar, fri från underhåll, fri från krav att ägna semestern åt att snickra och måla.
Ja, det är (oftast) dyrt att bo i hyresrätt. Men det är bekvämt. Och det finns de som vill betala för bekvämlighet.
Citera
2015-05-23, 11:42
  #727
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Vilken välgjord och intressant kalkylering! Tackar! Jag bor i en hyresrätt (i en nice närfort 15 min t-bana från t-cen, 48 kvm2) som ökat 300 kr totalt allt som allt i månadskostnad utslaget på 5 år. Nu betalar jag 3800 kr i hyra och tycker spontant det känns fantastiskt och väldigt ekonomiskt. För övrigt känns rubriken till denna tråd känns oerhört trångsynt.. För många står det mellan att antingen vara hemlösa eller bo i hyresrätt; och att ha tak över huvudet är absolut inte "det sämsta jag gjort". Att det ens ska behöva påtalas att det inte ligger i allas livskort att ha möjlighet att köpa bostadsrätt.. kanske någonsin.

Ditt inlägg var inte så pjåkigt heller i debatten.
Du sammanfattar ganska bra, vad allt för många inte fattat ännu och är frustrerade helt i onödan.
Nämligen att HR finns idag för de som inte kan köpa sitt boende, av olika personliga och ekonomiska skäl.

Att ideologiskt välja HR, även om man har god ekonomi och stabil livssituation och samtidigt klaga på att det är många års kö på HR som är både attraktiva och billiga, ja det är att bita sig själv i svansen.

Släpp de få HR som finns kvar till de behövande och kliv på den utstakade vägen till att köpa sitt boende.
Så slipper vi både klagosånger om kötid och gnäll om att inte få borra upp hyllor i vardagsrum.


Ungefär lika logiskt som att sluta gnälla på bankernas vinster och låga inlåningsräntor och istället köpa bankaktier och ta del av vinsten. Precis som det är tänkt.

Utan att riskera outning, beskriv gärna hur ditt billiga boende är, tex skick i lägenheten, privat/allmännytta som värd, storlek på fastighet osv.

//Brute
Citera
2015-05-26, 04:45
  #728
Medlem
B´stards avatar
Man kan inte generalisera så hårt ang. bostadsrättsföreningars räntekostnader, i ganska så många så har de bundna räntor från när räntorna var högre än idag - har sett föreningar med snitträntor kring 5 %, och då innebär det i själva verket att det finns möjlighet till avgiftssänkning om några år - även om räntorna höjs.

Dessutom kommer som sagt många hyresrätter att få stora hyreshöjningar när det väl är dags för stambyte o liknande - och bor du lång tid i din hyresrätt så kommer det ske förr eller senare.

(givetvis så kan det vara så att det finns bångstyriga medlemmar i styrelsen som enbart vill binda räntorna på flera år, men men)

På lång sikt (över decennier) så måste man även ta med värdeökning i kalkylen för att det ska bli en rättvis jämförelse, (man måste såklart även ta med värdeökning på aktierna man äger i exemplet)
Citera
2015-05-26, 09:56
  #729
Medlem
gubbjavlars avatar
Vad som är dumt eller inte styrs, förutom av dina rent praktiska möjligheter, av din riskvärdering.

Fastighetsägande innebär åtaganden i form av risktagande och arbetsinsats. Du kan ta hjälp med att göra bedömningar av omfattningen på dessa åtaganden, men det är bara du själv som kan avgöra vad det betyder för dig.

Egnahemägare: Du tar hela risken och ansvarar själv för allt arbete. I gengäld styr du dina egna kostnader (drift, lån, underhåll etc) och drar nytta av ev. värdeökning.

BR-medlem: Du sprider delar av risk och arbete på en grupp. I gengäld betalar du en avgift till föreningen och förväntas ta visst ansvar även för denna och får del av ev. värdeökning.

Hyresgäst: Du tar ingen risk och avkrävs i normalfallet inget arbete. Istället betalar du någon annan för att göra detta åt dig. Du tar ingen del av ev. värdeökning.

I vilken utsträckning du vill "köpa bort" risk och arbete kan bara du avgöra. Det beror på din personliga risktolerans, arbetsvilja/förmåga och ekonomi. Det dom är "lönsamt" för en person behöver inte vara det för någon annan. Det kan också variera över tid för samma person. Självklart är också faktorerna risk och arbete föränderliga över tid och geografi.

Någon allmän diskussion om vad som är smart resp dumt är mao ganska poänglös.
Citera
2015-05-26, 15:34
  #730
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Ja, det här är en ganska trångsynt diskussion.
Visst är det dyrt att bo i hyresrätt. Sett till en livslängd är det ingen bra ekonomisk affär.
Men man köper sig fri! Fri från ansvar, fri från underhåll, fri från krav att ägna semestern åt att snickra och måla.
Ja, det är (oftast) dyrt att bo i hyresrätt. Men det är bekvämt. Och det finns de som vill betala för bekvämlighet.

Jag håller med till 100%; man kan inte säga att det är dumt att bo i hyresrätt eftersom det finns folk som inte orkar sköta ett eget hus utan hellre "bor på hotell".

Själv köpte jag nyligen mitt första egna hus efter elva år i hyresrätt och jag tycker det känns underbart; mycket större men mindre månadskostnad per kvadratmeter.
Snickra, måla och jobba i trädgården är ju bara roligt samt ökar värdet på huset.
Citera
2015-05-26, 19:01
  #731
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag håller med till 100%; man kan inte säga att det är dumt att bo i hyresrätt eftersom det finns folk som inte orkar sköta ett eget hus utan hellre "bor på hotell".

Själv köpte jag nyligen mitt första egna hus efter elva år i hyresrätt och jag tycker det känns underbart; mycket större men mindre månadskostnad per kvadratmeter.
Snickra, måla och jobba i trädgården är ju bara roligt samt ökar värdet på huset.

Kanske inte ska blanda ihop hus och lägenhet dock.

Är det bra att bo i hyresrätt (lägenhet) för att man annars måste snickra på sitt hus? Känns som att det blev lite fel där.

Tänk dig tanken att komma hem till ditt lägenhetshus så står grannen och spikar på fasaden.

Sen vet jag inte vad ni menar att folk gör i sina lägenheter. Har dom speedwaybanor där inne eller varifrån kommer slitaget? Använder dom kylen som ac för hela huset eller varför går kylskåpen sönder så ofta att det ens blir ett argument?

Det är med kostnaderna som BR innehavare känns onekligen överdramatiserat. Som husägare kanske det går an för då ansvarar man ju själv för fasad, dränering osv. Vi i BR tar ju dom kostnaderna kollektivt precis som man gjorde i HR.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2015-05-26 kl. 19:06.
Citera
2015-05-27, 15:37
  #732
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kanske inte ska blanda ihop hus och lägenhet dock.

Är det bra att bo i hyresrätt (lägenhet) för att man annars måste snickra på sitt hus? Känns som att det blev lite fel där.

Tänk dig tanken att komma hem till ditt lägenhetshus så står grannen och spikar på fasaden.

Jag förstår inte vad du menar, på vilket sätt har jag blandat ihop hus och lägenhet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback