Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-06, 06:27
  #1
Avstängd
400Bens avatar
Jag kan inget direkt om basket och är inte speciellt intresserad. Men jag undrar varför bara Jerebko och Taylor räknas som svenskarna som spelat/spelar i NBA och varför Jerebko räknas som den första? Inget av påståendena stämmer. Vi har faktiskt en del svenskar som spelat i NBA innan.

Vi kan börja med storstjärnan Joakim Noah som har en svensk mamma och har svenskt pass tillsammans med franskt och amerikanskt. Men det tar inte slut där. Långt ifrån. Kroatiska stjärnan Damir Markota, uppvuxen i Sverige och svenskt pass har också spelat i NBA. Närmare bestämt 30 matcher. Även Macije Lampe är uppvuxen i Sverige och med svenskt pass har spelat i NBA. Han stannade på 64 NBA-matcher och har gjort landskamper för Polen. Skillnaden på dessa tre och Jerebko och Taylor är att de två sistnämnda inte valt bort Sverige för att representera ett annat landslag.

Varför har media inte försökt mjölka ut detta med att skriva om dessa svenskar och gjort stora rubriker? Knappt några svenskar som har koll på dessa tre spelare som faktiskt är svenskar, även om de inte spelar för Sverige i landslagssammanhang. Kom igen. Noah är en världsspelare! Lampe fick visligen lite rubriker och ansågs som svensk fram tills han valde Polens landslag istället. Var en hel del om detta i media. Sedan helt tyst om han.

Som fotnot kan vi även nämna att Louis Amundsen är svenskättling och att Miles Simon är född i Sverige. Ingen av de två ska dock räknas som svenskar, som de som är ovan ska göra.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2015-01-06 kl. 06:34.
Citera
2015-01-06, 06:36
  #2
Medlem
norrlandsguldares avatar
Det här handlar egentligen mycket om vad som definierar en svensk. Beroende på hur personen behärskar det svenska språket, känner till kulturen och har en samhörighet med det landet. Bara för att man har en förälder som härstammar från ett land så behöver det inte per definition betyda att barnet är av samma nationalitet.

Låt oss säga att jag har en förälder från Belgien. Om jag aldrig har varit i landet, jag talar inte språket och jag känner inte till den belgiska kulturen - då definierar jag mig inte som någon från Belgien.

Det behöver nödvändigtvis inte heller handla om att det är media som styr över deras ursprung; det kan handla om hur basketspelarna själva uttrycker sig i media och tidningar.
Citera
2015-01-06, 06:44
  #3
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Det här handlar egentligen mycket om vad som definierar en svensk. Beroende på hur personen behärskar det svenska språket, känner till kulturen och har en samhörighet med det landet. Bara för att man har en förälder som härstammar från ett land så behöver det inte per definition betyda att barnet är av samma nationalitet.

Låt oss säga att jag har en förälder från Belgien. Om jag aldrig har varit i landet, jag talar inte språket och jag känner inte till den belgiska kulturen - då definierar jag mig inte som någon från Belgien.

Det behöver nödvändigtvis inte heller handla om att det är media som styr över deras ursprung; det kan handla om hur basketspelarna själva uttrycker sig i media och tidningar.

Absolut. Men det gäller ju bara Noah. Markota och Lampe är båda uppvuxna i Sverige. Så det tar ju inte slut där.

Hur ser du själv på det? Ser du Noah som svensk? Ser du Markota och Lampe som svenskar?
Citera
2015-01-06, 06:54
  #4
Avstängd
400Bens avatar
Liksom jag får inte ihop det. Alla tre har kunnat välja att spela för Sverige. Skulle alla tre gjort det skulle de vara svenskar. Nu, av sportsliga skäl, väljer de andra landslag, och helt plötsligt är de inte svenskar längre. Så de var svenskar, sedan blir de inte svenskar för de väljer ett annat land. Är precis som nationaliteten försvinner. Skulle de inte vara basketspelare skulle alla ses som svenskar med tanken på att de har svenska pass. Får inte ihop att ingen av de anses som svenskar.

En halvsvensk är fortfarande svensk.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2015-01-06 kl. 07:00.
Citera
2015-01-06, 09:13
  #5
Medlem
Lekes avatar
I sportsammanhang är landslagstillhörighet av stor betydelse. Det är väl lite som när man valde lag på idrottslektionerna i skolan; man kan vara bästa kompisar utanför planen men om du hamnar i det röda laget och jag i det blåa är vi "fiender".

Ur ett sportsligt perspektiv är det rätt så ointressant att uppmärksamma en speciell spelare i motståndarlaget bara för att han råkar ha dubbelt medborgarskap. Spelaren kommer inte att representera Sverige så varför ska han få stora rubriker i tidningarna? (Sen behöver han inte vara mindre svensk för det).

Huruvida de spelare du räknar upp är svenskar eller inte är inte upp till mig att bedöma. Däremot vill jag minnas att jag sett en intervju med Noah där han säger att han inte identifierar sig som svensk.
Citera
2015-01-06, 16:41
  #6
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
I sportsammanhang är landslagstillhörighet av stor betydelse. Det är väl lite som när man valde lag på idrottslektionerna i skolan; man kan vara bästa kompisar utanför planen men om du hamnar i det röda laget och jag i det blåa är vi "fiender".

Ur ett sportsligt perspektiv är det rätt så ointressant att uppmärksamma en speciell spelare i motståndarlaget bara för att han råkar ha dubbelt medborgarskap. Spelaren kommer inte att representera Sverige så varför ska han få stora rubriker i tidningarna? (Sen behöver han inte vara mindre svensk för det).

Huruvida de spelare du räknar upp är svenskar eller inte är inte upp till mig att bedöma. Däremot vill jag minnas att jag sett en intervju med Noah där han säger att han inte identifierar sig som svensk.

Absolut. Det jag inte förstår är dock inte varför de inte får uppmärksamhet, utan att man inte väljer att kalla de för svenskar. Noah kan jag förstå lite mera att han inte kallas svensk, men att Markota och Lampe inte räknas som det är för mig helt obegripligt.
Citera
2015-01-07, 09:13
  #7
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Absolut. Det jag inte förstår är dock inte varför de inte får uppmärksamhet, utan att man inte väljer att kalla de för svenskar. Noah kan jag förstå lite mera att han inte kallas svensk, men att Markota och Lampe inte räknas som det är för mig helt obegripligt.

Markota lämnade Sverige för spel i Kroatien redan som 14-åring och Lampe verkar enligt den här artikeln kvalificera sig som svensk.

Men jag förstår vad du menar, jag har också sett artiklar där Jerebko pekas ut som första svensk i NBA. Återigen tror jag det handlar om landslagstillhörighet; man vill lyfta fram det egna landslagets spelare. "Första svensk i NBA (som även representerar Sverige)" är naturligtvis betydligt mer intressant för folk än "Första svensk i NBA (som dock representerar Polen)".

Dock kan det tyckas lite märkligt med tanke på hur snabba media nu för tiden brukar vara med att kalla var och varannan asylsökande för svenskar.
__________________
Senast redigerad av Leke 2015-01-07 kl. 09:16.
Citera
2015-01-07, 15:07
  #8
Medlem
Noah har fått en hel del uppmärksamhet i svensk media i början av sin NBA-karriär.

Jag är inte ens intresserad av basket och jag vet ju vem han är och då är det inte pga hans pappa som varit tennisproffs. Hade det inte varit för svensk media så hade jag faktiskt aldrig haft en aning om vem han är.

Men sen Jerebko blev proffs i NBA så har svensk media i princip slutat skriva om Noah, kan minnas att jag läst om honom en gång efter det att Jerebko började i NBA.

Jag har aldrig hört eller sett någon i mainstream media säga att Jerebko och Taylor skulle varit de enda svenskarna som spelat i NBA, vart har du fått det ifrån?
Citera
2015-01-07, 16:35
  #9
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Noah har fått en hel del uppmärksamhet i svensk media i början av sin NBA-karriär.

Jag är inte ens intresserad av basket och jag vet ju vem han är och då är det inte pga hans pappa som varit tennisproffs. Hade det inte varit för svensk media så hade jag faktiskt aldrig haft en aning om vem han är.

Men sen Jerebko blev proffs i NBA så har svensk media i princip slutat skriva om Noah, kan minnas att jag läst om honom en gång efter det att Jerebko började i NBA.

Jag har aldrig hört eller sett någon i mainstream media säga att Jerebko och Taylor skulle varit de enda svenskarna som spelat i NBA, vart har du fått det ifrån?

Mig veterligen har media aldrig explicit påstått att dessa två herrar skulle vara de enda svenskarna i NBA. Däremot har jag hört uttryck som "förste svensk" och "andre svensk" vilket implicerar att det inte skulle ha funnits fler svenskar innan dem.
Citera
2015-01-07, 18:56
  #10
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Mig veterligen har media aldrig explicit påstått att dessa två herrar skulle vara de enda svenskarna i NBA. Däremot har jag hört uttryck som "förste svensk" och "andre svensk" vilket implicerar att det inte skulle ha funnits fler svenskar innan dem.

Precis. Men det finns exempel också. Bland annat denna länken:

http://www.kingsizemagazine.se/sport...jonas-jerebko/

De skriver: "Just nu finns det två svenskar i NBA: Jonas Jerebko i Detroit Pistons och Jeffery Taylor i Charlotte Hornets (med all respekt för Joakim Noah som är 1/3 svensk)."

Eftersom han är 1/3 svensk så räknas han inte, även om de nämner hur det ligger till.

Nu är det kanske lite tunt material då det bara är från ett ställe. Men jag känner att jag inte behöver leta mera. Båda i media och bland folk så snackas det om två svenskar som spelar i NBA och att vi haft två svenskar i NBA totalt sätt.
Citera
2015-01-08, 08:47
  #11
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Precis. Men det finns exempel också. Bland annat denna länken:

http://www.kingsizemagazine.se/sport...jonas-jerebko/

De skriver: "Just nu finns det två svenskar i NBA: Jonas Jerebko i Detroit Pistons och Jeffery Taylor i Charlotte Hornets (med all respekt för Joakim Noah som är 1/3 svensk)."

Eftersom han är 1/3 svensk så räknas han inte, även om de nämner hur det ligger till.

Nu är det kanske lite tunt material då det bara är från ett ställe. Men jag känner att jag inte behöver leta mera. Båda i media och bland folk så snackas det om två svenskar som spelar i NBA och att vi haft två svenskar i NBA totalt sätt.

På vilket sätt vill du att han ska "räknas"?

Noah är mer icke-svensk än svensk, han definierar inte sig själv som svensk, han representerar inte det svenska landslaget. En mening som "med all respekt för Joakim Noah som är 1/3 svensk" är väl mer än tillräcklig i sammanhanget?
Citera
2015-01-08, 15:33
  #12
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
På vilket sätt vill du att han ska "räknas"?

Noah är mer icke-svensk än svensk, han definierar inte sig själv som svensk, han representerar inte det svenska landslaget. En mening som "med all respekt för Joakim Noah som är 1/3 svensk" är väl mer än tillräcklig i sammanhanget?

Jag ser det i alla fall så här: Har man t. ex 2 nationaliteter så är man inte 50 % av ena och 50 % av andra. Jag anser att man är 100 % av båda. Inte genetiskt då. Utan nationalistiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback