Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-06, 00:34
Bannlyst
Köp en Volvo S80 (runt -00) runt 12-15000:- privat eller 18-20000:- hos bilhandlare eller en äldre Volvo 850 för 8-10000:-. Det skall vara snikmotorn, utan turbo, dvs 2,4 liter med 140 hästkrafter. Det är bilar som är byggda för svenskt klimat med svensk kvalitet och komfort som slår många nya bilar. S80 går snålt med 0,8 blandat vilket är mycket bra för en äldre och stor bil. Bilen du köper skall ha få ägare, helst skall sista ägaren haft den ett antal år. Välservad och besiktigad så har du en bil som förhoppningsvis kommer fungera problemfritt många år. En Golf runt -00 för 15000:- är inte heller ett dåligt köp.
Citera
2015-01-06, 00:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackrutig
Bilen är inte ens värd att sälja, AC;n är slut, originalnyckeln är sönder (kostar 2000 att fixa en ny), centrallåset funkar inte på ena dörren, den har fått lite rost och värmereglaget har fuckat ur heeeelt! Plus att den inte startar när det är kallt, vem vill ens ta i en sådan bil?
Du har 30 000kr. Det är minsta handpenning för en bil som kostar 150 000kr. Gör som de flesta andra som är beroende av bil o köp dig något i 80 000krsklassen.
Låter verkligen inte som den du har nu är värd att lägga mer pengar på.
Så går det när man inte läser ordentligt.
Även får 30 får du en bra bil. Se till att någon bilkunnig hjälper dig med bilköpet samt att säljaren är seriös o har garantier.
Senast redigerad av Provocative2.0 2015-01-06 kl. 00:48.
Citera
2015-01-06, 00:53
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackrutig
...
Jag har en Ford Mondeo som är från 2001, min pappa står på bilen och den har alltid krånglat på vintrarna.
...

Ja där har du väl problemet. Be gubben kliva ner omedelbart så du kan köra.
Citera
2015-01-06, 01:05
Medlem
Funkydudes avatar
Köp en ny bil. Antingen en för cirka 30.000 (du får en äldre bil i kalasskick för de pengarna) eller också så köper du en skitbil för en halv månadslön men som iaf fungerar.

Kan väldigt lite om bilar men antar att du någon gång bett en bilkunnig person tittat på den och det inte är helt hundra vad som kärvar. Då du ändå ska köpa bil inom en snar framtid kan du lika väl göra det nu och spara tid och pengar som det oavsett kommer behövas för att åtgärda problemen du har. Vare sig du ber en kompis kolla på den eller lämnar in den på service. Är man i behov av bilen dagligen är det döden att ha en som man inte vet ifall den startar dagligen. Vi är fan bara i början av vintern liksom...

Köpte min första bil för runt 10.000 kr och den var sådär 15 år gammal men i så bra skick man kan hitta dem i den åldern. Den fungerade felfritt (även under vintern) i tre år innan jag köpte en bättre. Så för 30.000 hittar du en fin bil om du ber farsan eller en polare om råd inför köpet.
Citera
2015-01-06, 01:13
Medlem
Hegamons avatar
Ford Mondeo är den sämsta bilen du kan ha, köp annat. Rutten bil som ska vara på skroten inte på vägarna.
Citera
2015-01-06, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Köp en volvo 740/940 så billigt som möjligt (brukar finnas fungerande för 1,5tkr-2tkr om man har tur)

Sälj skitbilen och börja leta efter en ny, prisvärd och kör slö40 under tiden
sladd40 heter det.
Citera
2015-01-06, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan
det är ingen idé att chansa på nåt gammalt skräp, bilarna i den prisklassen har garanterat flera fel och oavsett vad det kan vara så låter det på dig som att du helst vill slippa sånt?
har du fast inkomst så är det bättre att kolla på något nyare, använd 20-25 som handpenning istället och köp en bil från -13/14 som har garantierna kvar. någon som redan tappat den första värdeminskningen och som är bränslesnål och miljöklassad så du slipper skatten så du får en bra billig och tryggare bilkostnad istället för att chansa med ett bilvrak.

Det var det dummast jag läst. Det är ren idioti att köpa en helt ny bil.
Citera
2015-01-06, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Har du någon sådan här lampa som lyser när bilen är igång och fungerar normalt?

http://www.aa1car.com/library/check_engine_lights.jpg
jag hade det på min bil o jag lyfte på huven och kollade att motorn satt kvar, sen slocknade lampan.
Citera
2015-01-06, 01:22
Medlem
Schackrutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Köp ett busskort.

Om du läser lite mer noggrant kan du läsa att det inte går att pendla kommunalt dit, men tack för hjälpen!
Citera
2015-01-06, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torpederna
sladd40 heter det.
Slö40
Citera
2015-01-06, 01:38
Medlem
Har du bara problem när det är kallt?
I så fall rekommenderar jag att du skaffar en motorvärmare.
Är din farsa händig klarar nog han av att installera den annars kostar det några tusenlappar på en verkstad.
Citera
2015-01-06, 01:38
Medlem
Köp en volvo 7/940 till att börja med. Men absolut ingen diesel!!

Jag skulle sålt problembilen på vårkanten när den startar lätt Och sedan spara i något år till en bättre bil. Glöm inte att det kommer tillkomma skatt, försäkring, verkstadskostnader Mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in