2015-01-05, 23:46
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Okej, det skulle kunna vara tändstiften som är slitna. Om dom är det blir bilen svårstartad, speciellt vid kallt väder att man får nöta länge. 4 st tändstift behöver du och dom kostar 50-100kr st. Du byter dom nog själv eller med hjälp av någon och även om inte tändstiften är direkt det som orsakar problem är det ändå bra att byta dom om det inte är gjort på länge!

Är ju inte så jävla svårt att plocka bort ett stift och göra en bedömning på det istället för att slänga ut 400 spänn åt helvete?

Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Kamaxelgivaren ger detta fenomen, då sensorn troligtvis är kass/fuktig det resulterar i att motorn går runt men tänder inte. och när det är minus grader så knasar givaren ut

Sen när sköter kamaxelgivaren tändningen?
Vet du ens vad kamaxelgivaren har för funktion?
Citera
2015-01-05, 23:49
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackrutig
OM DETTA INTE FUNKAR TÄNKER JAG KÖPA EN NY BIL, vill inte ens se på den jag har just nu
Då skaffar du dig en Bmw så har du en bra bil ett bra tag! Denna modell lämpligen: http://www.blocket.se/helsingborg/BM...5.htm?ca=5&w=3
Citera
2015-01-05, 23:53
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Är ju inte så jävla svårt att plocka bort ett stift och göra en bedömning på det istället för att slänga ut 400 spänn åt helvete?
Det kanske är just jävligt svårt att se på ett stift i viket skick det är och vilken gnista den ger om man inte är tillräckligt insatt. Nya tändstift kommer ju inte förvärra problemet heller utan det kan bara bli bättre.
Citera
2015-01-05, 23:55
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32

Sen när sköter kamaxelgivaren tändningen?
Vet du ens vad kamaxelgivaren har för funktion?

Samma stund när bilarna gick över till brytarlöst tändsystem.
Kamaxel givaren talar om vilken position Kamaxlarna ligger i förhållande till kolvarna, varpå den bestämmer tändföljdenen, sk konstatlägesgivare. Samma fenomen händer om kuggremmen/kamremmen kuggar bilen går inte starta för att kamaxelgivaren ger fel signaler.

Nej jag kan inget om bilar, jag bara gissar mig fram. Doh.
Citera
2015-01-06, 00:02
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det kanske är just jävligt svårt att se på ett stift i viket skick det är och vilken gnista den ger om man inte är tillräckligt insatt. Nya tändstift kommer ju inte förvärra problemet heller utan det kan bara bli bättre.

Då är det väl bättre be nån som är insatt att hjälpa en eller?
Alternativt finns ju google. Bedömningen på ett tändstift är inte raketforskning direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Samma stund när bilarna gick över till brytarlöst tändsystem.
Kamaxel givaren talar om vilken position Kamaxlarna ligger i förhållande till kolvarna, varpå den bestämmer tändföljdenen, sk konstatlägesgivare. Samma fenomen händer om kuggremmen/kamremmen kuggar bilen går inte starta för att kamaxelgivaren ger fel signaler.

Nej jag kan inget om bilar, jag bara gissar mig fram. Doh.

Jaså. Då har jag lärt mig helt fel under alla dessa år.
Och att man kör med dubbla givare, både på insug och avgas. Wow.

Så det är de enda som händer när remmen kuggar? Inte att ventilerna slår i kolvarna och man skrotar hela toppen? Det är inte det som gör att den inte går att starta?

Tips. Googla "Vevaxellägesgivare"
Citera
2015-01-06, 00:02
Medlem
-defekt-s avatar
sen är det känt att ford har problem med kamaxelgivaren i vinter tid då den skickar fel signaler till styrboxen, Då är det oftast signal bortfall från 12v till 5v. och oftast uppstår det problemet då senioren har dragit in fukt och sen när det blir kallt så fryser fukten och magnet-kontakten tappar signalstyrka. Felkoden är P0340 Den går att ta fram med obd avläsare.
Citera
2015-01-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan
det är ingen idé att chansa på nåt gammalt skräp, bilarna i den prisklassen har garanterat flera fel och oavsett vad det kan vara så låter det på dig som att du helst vill slippa sånt?
har du fast inkomst så är det bättre att kolla på något nyare, använd 20-25 som handpenning istället och köp en bil från -13/14 som har garantierna kvar. någon som redan tappat den första värdeminskningen och som är bränslesnål och miljöklassad så du slipper skatten så du får en bra billig och tryggare bilkostnad istället för att chansa med ett bilvrak.

Sämsta rådet i tråden. tyst med dig! Ingen köper en 1-2år gammal bil då man förlorar as mycket på det. 3år brukar vara halva priset på bilar

Du kan skrota din Mondeo och köpa dig en VW Golf 5 års modell 2004-2007 nånstans där i mellan får du en grym bil för 40-50k som kommer gå många mil
Citera
2015-01-06, 00:13
Medlem
helt.naturligts avatar
Köp startgas på en tapp o använd det under vintern annars
Citera
2015-01-06, 00:17
Medlem
Vad är det för anställning du fått? Om det är ett långsiktig jobb med bra fast lön så kanske du kan kolla på någon billig leasing för max 2000/månad? Vet att morsan har en Skoda Fabia 2014 för 1700:-/ månad och slipper all huvudvärk.

Edit: såg nu att du inte har en fast inkomst, vilket gör iden oanvändbar
Senast redigerad av NinjaFever 2015-01-06 kl. 00:25.
Citera
2015-01-06, 00:17
Medlem
Schackrutigs avatar
Jag förstår ca 0 % av det ni skriver, men om det nu skulle vara fel på ''kamaxelgivaren'' vad gör man åt det? Och hur mycket kostar det?
Citera
2015-01-06, 00:20
Medlem
Schackrutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Sämsta rådet i tråden. tyst med dig! Ingen köper en 1-2år gammal bil då man förlorar as mycket på det. 3år brukar vara halva priset på bilar

Du kan skrota din Mondeo och köpa dig en VW Golf 5 års modell 2004-2007 nånstans där i mellan får du en grym bil för 40-50k som kommer gå många mil

Det är exakt så mina tankebanor har varit, därför jag behöver spara lite till. Vill ha en liten bensinsnål och inte så hög skatt!
Citera
2015-01-06, 00:21
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackrutig
Jag förstår ca 0 % av det ni skriver, men om det nu skulle vara fel på ''kamaxelgivaren'' vad gör man åt det? Och hur mycket kostar det?

Har du någon sådan här lampa som lyser när bilen är igång och fungerar normalt?

http://www.aa1car.com/library/check_engine_lights.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in