Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-05, 22:50
Medlem
Schackrutigs avatar
Jag vet inte ens om min rubrik är vettig men jag ska försöka förklara det lite mer ingående här, JAG BEHÖVER HJÄLP!

Jag har en Ford Mondeo som är från 2001, min pappa står på bilen och den har alltid krånglat på vintrarna. Nu gav han mig bilen för 2 år sedan och förra vintern höll den på som vanligt, jag gick i skolan då och brydde mig inte så mycket om bilen inte startade på morgonen eftersom att jag ändå kunde ta bussen till skolan.

NU har min livssituation ändrats och jag har ett jobb som det inte går åka kommunalt till, utan jag behöver bilen för att kunna ta mig dit. Förra veckan så började minusgraderna komma och som på beställning så funkar inte bilen att starta. Jag hade kört med den 10 pendlings mil 4 dagar i rad, tanken var halvfull men bilen var ''död''.

Jag orkar inte hålla på och fixa med startkablar och allt vad det nu kan vara som behövs varje morgon, så jag köper ett nytt batteri i hopp om att den ska funka. Jag köper även något medel man ska ha i tanken också så att det inte ska bildas isproppar.
Men nu när minusgraderna har kommit tillbaka så börjar den hålla på och kärva igen. Den går igång efter lite stötande JUST nu men jag vet att när det blir några grader kallare så kommer det bli samma visa igen.

jag har ca 30 000 sparat på ett sparkonto som är till för ett nytt bilköp (Dock så kostar den bilen jag försöker spara till ca.50 000).

Nu till mina frågeställningar:

1. Ska jag behärska mig själv och istället för att spara ännu mer, köpa en hyfsad bil för 30 000?

2. Ska jag köpa en skit bil för cirka 8000 men som iaf STARTAR på vintern och fortsätta spara till den bilen jag skulle vilja ha?

3. Ska jag försöka hitta felet på min bil, riskera att det blir en eller flera dagar jag kanske inte kommer kunna åka till jobbet om det blir kallare(katastrof, eftersom att jag verkligen behöver pengarna) och fortsätta spara till den bilen jag vill ha?
Citera
2015-01-05, 22:55
Medlem
Köp en volvo 740/940 så billigt som möjligt (brukar finnas fungerande för 1,5tkr-2tkr om man har tur)

Sälj skitbilen och börja leta efter en ny, prisvärd och kör slö40 under tiden
Citera
2015-01-05, 22:57
Medlem
jamesbondes avatar
Kolla fördelarlock och tändkablar - sånt som ofta spökar vid fukt och kyla. Kolla även under huven med motorn på tomgång i mörker om det gnistrar runt någon kabel. Om motorn inte ens går runt vid startförsök i kyla så skall du byta batteri.
Citera
2015-01-05, 22:57
Medlem
Qjs avatar
För 30 000 får du lätt en bil som går och startar i tid o otid. Köp annars nån billig skitbil men se till att ha någon kunnig med dig så du inte blir lurad...
Citera
2015-01-05, 23:04
Medlem
welcometorealitys avatar
Lämna in den på en vinter service, nya tändstift oljebyte m.m för du hade ju ett nytt batteri redan, det kostar ju mindre än ett bilbyte, spar sen i en egen takt till en annan bil, om det skulle behövas sen i framtiden.
Citera
2015-01-05, 23:07
Medlem
Prostreet32s avatar
Med den lilla information man har att gå på låter det som om din motortempgivare inte hänger med.
Nu vet jag inte alls vad du ha för motor. Men de brukar kosta från 200-500kr ungefär.
Citera
2015-01-05, 23:07
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Kolla fördelarlock och tändkablar - sånt som ofta spökar vid fukt och kyla. Kolla även under huven med motorn på tomgång i mörker om det gnistrar runt någon kabel. Om motorn inte ens går runt vid startförsök i kyla så skall du byta batteri.
Ts har ju redan bytt batteri.

Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Köp en volvo 740/940 så billigt som möjligt (brukar finnas fungerande för 1,5tkr-2tkr om man har tur)

Sluta ge detta råd hela tiden. Vi som är seriösa med dessa bilar får skit tack vare det.

Så ts. Eftersom batteriet är nytt och bilen inte startar så antar jag att ditt fel är att motorn inte går runt när du vrider på nyckeln. Då är problemet relaterat till
1. Generatorn inte laddar som den skall.
Möjliga fel är själva generatorn eller att multi remmen är kass och slirar. En verkstad eller kunnig bekant kan mäta och konstatera om det är så.

2. Startmotorn är dålig och går trögt.
Detta brukar visa sig tydligare vid kall väderlek.
Troliga orsaker.
Startmotorn är slut och behöver bytas.
Eller att det är dålig kotakt mellan startmotor och batteri.
Även detta kan någon som är händig hyffst lätt hjälpa dig att kolla.
Citera
2015-01-05, 23:09
Medlem
-defekt-s avatar
kamaxelgivaren är sannolikt problemet. Tanke på att det är återkommande vinterfel.
Det är fel ko P0340 så det kan fastställas med det.
Citera
2015-01-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Ts har ju redan bytt batteri.

Sluta ge detta råd hela tiden. Vi som är seriösa med dessa bilar får skit tack vare det.

Så ts. Eftersom batteriet är nytt och bilen inte startar så antar jag att ditt fel är att motorn inte går runt när du vrider på nyckeln. Då är problemet relaterat till
1. Generatorn inte laddar som den skall.
Möjliga fel är själva generatorn eller att multi remmen är kass och slirar. En verkstad eller kunnig bekant kan mäta och konstatera om det är så.

2. Startmotorn är dålig och går trögt.
Detta brukar visa sig tydligare vid kall väderlek.
Troliga orsaker.
Startmotorn är slut och behöver bytas.
Eller att det är dålig kotakt mellan startmotor och batteri.
Även detta kan någon som är händig hyffst lätt hjälpa dig att kolla.
Och du tänkte att en okunnig tjej skulle åtgärda problemet?
Citera
2015-01-05, 23:10
Medlem
Schackrutigs avatar
Jag känner mig inte så jätte sugen på att lämna in bilen, eftersom att jag behöver den 24/7! Om jobbet ringer MÅSTE jag kunna åka på en gång, och dom jag känner som har bil använder sina dagligen och kan inte låna ut

Jag är sugen på alt. 2 men det är en närstående till mig som säger att jag tjänar mer på att fixa problemet med bilen jag har nu, det sätter griller i huvudet på mig
Citera
2015-01-05, 23:13
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:

Jag håller med...
TS borde dock kunna få 5-10tkr för nuvarande bil, då har TS 35-40tkr
Citera
2015-01-05, 23:14
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Och du tänkte att en okunnig tjej skulle åtgärda problemet?
Jag skrev att en bilkunnig kan hjälpa henne.
Jag gav råden om möjliga felorsaker.
Dom flesta har ju ett socialt liv och känner garanterat någon hemma mekare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in