2015-01-05, 23:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackrutig
Jag känner mig inte så jätte sugen på att lämna in bilen, eftersom att jag behöver den 24/7! Om jobbet ringer MÅSTE jag kunna åka på en gång, och dom jag känner som har bil använder sina dagligen och kan inte låna ut

Jag är sugen på alt. 2 men det är en närstående till mig som säger att jag tjänar mer på att fixa problemet med bilen jag har nu, det sätter griller i huvudet på mig
De flesta seriösa verkstäder har låne- eller billiga hyrbilar. Har de inte det så finns det ju rena hyrfirmor där du kan hyra en liten bil för några hundra per dygn.
Citera
2015-01-05, 23:16
Medlem
Swe1227s avatar
Beskriv lite utförligare vad som händer när du drar på nyckeln! Går startmotorn men att motorn inte hoppar igång eller händer inget alls?
Citera
2015-01-05, 23:17
Medlem
Schackrutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharp19
Jag håller med...
TS borde dock kunna få 5-10tkr för nuvarande bil, då har TS 35-40tkr

Bilen är inte ens värd att sälja, AC;n är slut, originalnyckeln är sönder (kostar 2000 att fixa en ny), centrallåset funkar inte på ena dörren, den har fått lite rost och värmereglaget har fuckat ur heeeelt! Plus att den inte startar när det är kallt, vem vill ens ta i en sådan bil?
Citera
2015-01-05, 23:17
Medlem
M1159s avatar
Köp en sån här som du kan använda tills du har tillfälle att skaffa dig något bättre.

Jag tolkade dig så att den brukar starta med startkablar.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-...atteri-608010/

edit: starthjälpen får du förvara i värme inomhus och ladda den regelbundet.
Citera
2015-01-05, 23:22
Medlem
Schackrutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Beskriv lite utförligare vad som händer när du drar på nyckeln! Går startmotorn men att motorn inte hoppar igång eller händer inget alls?

Just nu måste jag tugga på startmotorn typ 15 sek för annars går inte bilen igång! Förra veckan när det var så kallt så gick det ju inte ens med starthjälp typ, min pappa fick sitta och tugga i minst 20 minuter tills den hoppade igång (med nytt batteri)
Citera
2015-01-05, 23:23
Medlem
det är ingen idé att chansa på nåt gammalt skräp, bilarna i den prisklassen har garanterat flera fel och oavsett vad det kan vara så låter det på dig som att du helst vill slippa sånt?
har du fast inkomst så är det bättre att kolla på något nyare, använd 20-25 som handpenning istället och köp en bil från -13/14 som har garantierna kvar. någon som redan tappat den första värdeminskningen och som är bränslesnål och miljöklassad så du slipper skatten så du får en bra billig och tryggare bilkostnad istället för att chansa med ett bilvrak.
Citera
2015-01-05, 23:27
Medlem
Schackrutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan
det är ingen idé att chansa på nåt gammalt skräp, bilarna i den prisklassen har garanterat flera fel och oavsett vad det kan vara så låter det på dig som att du helst vill slippa sånt?
har du fast inkomst så är det bättre att kolla på något nyare, använd 20-25 som handpenning istället och köp en bil från -13/14 som har garantierna kvar. någon som redan tappat den första värdeminskningen och som är bränslesnål och miljöklassad så du slipper skatten så du får en bra billig och tryggare bilkostnad istället för att chansa med ett bilvrak.

Jag har ingen fast inkomst, annars skulle detta varit det första självklara alternativet för mig!
Citera
2015-01-05, 23:30
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekulan
Dåligt råd. Bara idioter eller stenrika köper en bil som är 1 eller 2 år. Ts ville ha råd och planerade att köpa en bil för MAX 50k läs rubriken!
Citera
2015-01-05, 23:30
Medlem
Schackrutigs avatar
För att citera min pappa ''Startmotorn går runt men det tänder inte''. Han sa någonting om att jag ska byta olja och köpa nya tändare/stift någonting? Det skulle bara kosta några hundra, tror jag kör på det och hoppas på det bästa

MASSA KRÅNGEL JAG VILL BARA KÖRA NER DEN I SJÖN OCH ALDRIG MER SE BILHELVETET!
Citera
2015-01-05, 23:34
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Just nu måste jag tugga på startmotorn typ 15 sek för annars går inte bilen igång! Förra veckan när det var så kallt så gick det ju inte ens med starthjälp typ, min pappa fick sitta och tugga i minst 20 minuter tills den hoppade igång (med nytt batteri)
Okej, det skulle kunna vara tändstiften som är slitna. Om dom är det blir bilen svårstartad, speciellt vid kallt väder att man får nöta länge. 4 st tändstift behöver du och dom kostar 50-100kr st. Du byter dom nog själv eller med hjälp av någon och även om inte tändstiften är direkt det som orsakar problem är det ändå bra att byta dom om det inte är gjort på länge!
Citera
2015-01-05, 23:41
Medlem
Schackrutigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Okej, det skulle kunna vara tändstiften som är slitna. Om dom är det blir bilen svårstartad, speciellt vid kallt väder att man får nöta länge. 4 st tändstift behöver du och dom kostar 50-100kr st. Du byter dom nog själv eller med hjälp av någon och även om inte tändstiften är direkt det som orsakar problem är det ändå bra att byta dom om det inte är gjort på länge!

Jo ska att testa byta dom Min pappa var snäll och sa att han kunde köpa nya till mig och fixa till allting (eftersom att jag inte tänker hålla på och krångla med sådant, och inte vet hur man gör heller...)

OM DETTA INTE FUNKAR TÄNKER JAG KÖPA EN NY BIL, vill inte ens se på den jag har just nu
Citera
2015-01-05, 23:43
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
För att citera min pappa ''Startmotorn går runt men det tänder inte''. Han sa någonting om att jag ska byta olja och köpa nya tändare/stift någonting? Det skulle bara kosta några hundra, tror jag kör på det och hoppas på det bästa
Kamaxelgivaren ger detta fenomen, då sensorn troligtvis är kass/fuktig det resulterar i att motorn går runt men tänder inte. och när det är minus grader så knasar givaren ut

MASSA KRÅNGEL JAG VILL BARA KÖRA NER DEN I SJÖN OCH ALDRIG MER SE BILHELVETET!
Kamaxelgivaren ger detta fenomen, då sensorn troligtvis är kass/fuktig det resulterar i att motorn går runt men tänder inte. och när det är minus grader så knasar givaren ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in