2015-01-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Kan det inte vara så att allt det här har börjat med att han ska impa på tjejen då, att han börjat dra planer för henne och att hon peppat på ett vis så att han fortsatt öka denna lögn tills det inte fanns någon återvändo? När man tittar på hans gamla fb sidor så skriver han väl en del om hur kär han är hit och dit (var några dagar sen jag kollade men jag har för mig det) så det kanske har varit det som har varit det något kortsiktiga motivet. Att han är mytoman verkar ju redan klart och då kanske det kan bli så om de börjar ljuga för en partner?

Exact hon måste vara ett bra ligg.
Citera
2015-01-08, 18:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Plus den där tjänstebilen. Många bäckar små, osv. Företag brukar ju inte vara så villiga att ge kredit till nystartade företag, just eftersom dom utnyttjas av bedragare på detta sätt. När krediterna väl ska hämtas in är företaget i konkurs och dumpat på nån målvakt.

Dock, med 130 anställda ser ju möjligheterna genast lite bättre ut. Inte bara att inköpen görs i en högre kategori, med en sådan stor bluff är faktiskt sannolikheten mindre att någon skulle syna den. Särskilt inte om det har ringts runt lite och kreditgivarna får höra på olika håll att det faktiskt finns 130 arbetare klara och redo att bara sätta igång och jobba.
Nej, finns ingen större vinning i att plocka ut verktyg. Bilen måste de ha försökt hämta ut i tron om att det skulle bli en fortsättning, den hade ju anmälts så snart detta kom i dager, ingen mening med att ta ut den bara för några dagar. Kreditgivare sitter aldrig och ringer runt, de går på en UC rakt av.

Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Varför har Jens köpt en massa verktyg på fakturor(som förfallit) och låtit snickare renovera en industrilokal om allt bara var en bluff? Bluffar man för att få pengar så använder man väl pengarna till annat än verktyg??? Jag tror knappast han dragit igång hela karusellen bara för att få köra runt i en tjänstebil. Det var säkert lockande för honom med en helt ny bil, men inte drar man väl igång ett sådant här jättebluffprojekt för en sketen bil och en massa verktyg?
Exakt, de trodde i det här läget att de skulle bli kvar, något har skitit sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Kan det inte vara så att allt det här har börjat med att han ska impa på tjejen då
Tror det här är större än så, det finns andra intressen som styr, jag tror helt klart att han är målvakt.

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Sen finns det betydligt enklare sätt att kringgå LAS. Gör om alla tjänster t. ex.

I övrigt tycker jag att det är svårt att bilda sig en uppfattning när det blir såhär många oegentligheter och allmänt kaos. Vad talar för din sista mening där?
Så enkelt är det väl inte, speciellt inte om det är många personer.
Citera
2015-01-08, 18:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Sen finns det betydligt enklare sätt att kringgå LAS. Gör om alla tjänster t. ex.

För större företag är det enklare att först försöka köpa ut personen/personerna och om inte detta går betala skadestånden för en oskälig uppsägning. Dessa skadestånd är inte särskilt höga.
Citera
2015-01-08, 19:16
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
För större företag är det enklare att först försöka köpa ut personen/personerna och om inte detta går betala skadestånden för en oskälig uppsägning. Dessa skadestånd är inte särskilt höga.
Jaså? Min erfarenhet är att det handlar om 6 månadslöner. Men det är klart, allting är relativt.
Citera
2015-01-08, 19:49
Medlem
Växjö kommun ser nu över sina rutiner efter att ett tiotal av de som blev blåsta på sina jobb hade fått tipset om Jusab från Växjö kommun. Bland annat startar den en hotline.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&u act=8&ved=0CDoQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.svt.se%2F nyhetsklipp%2Fregionalt%2Fsmalandsnytt%2Farticle25 88976.svt&ei=YdCuVKLsCNjbas-ggdgH&usg=AFQjCNEMDgyGct4AFo5HAg7C9q0hsEpV1g&sig2= b-iM_ECxLHV4OblLlBDpRg

Kanske dags att kommunen ser över kompetensen hos de som arbetar med arbetslösa.
Citera
2015-01-08, 20:11
Medlem
Doctors avatar
De lurade slipper bli avstängda från A-kassan i alla fall. Allt annat hade ju varit ett skämt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/a-kassan-gor-undantag-for-de-lurade
Citera
2015-01-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nej, finns ingen större vinning i att plocka ut verktyg. Bilen måste de ha försökt hämta ut i tron om att det skulle bli en fortsättning, den hade ju anmälts så snart detta kom i dager, ingen mening med att ta ut den bara för några dagar. Kreditgivare sitter aldrig och ringer runt, de går på en UC rakt av.

Exakt, de trodde i det här läget att de skulle bli kvar, något har skitit sig.

Tror det här är större än så, det finns andra intressen som styr, jag tror helt klart att han är målvakt.

Så enkelt är det väl inte, speciellt inte om det är många personer.

Det måste ligga nån smartare än denne jöns bakom, fast det sket sig för tidigt
Citera
2015-01-08, 21:25
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Jaså? Min erfarenhet är att det handlar om 6 månadslöner. Men det är klart, allting är relativt.

Så du menar att sex månadslöner skulle vara en större summa för ett stort företag?
Citera
2015-01-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det var inte barnet som person jag var ute efter, utan om barnet ff finns i förskola, är avflyttad eller är ledig för semester, ev. sjukfrånvaro. Det i sin tur ger ju en hint om om MG ff finns kvar i landet eller inte. Det går inte att ta bort ett barn ur verksamhet utan giltiga skäl.

Finns ingen skolplikt i förskolan. Barnet behöver inte vara där och behöver inte heller söka semester även om man naturligtvis bör berätta det för personalen men det är ju ren hyfs.
Skolplikten kommer från första klass.
Citera
2015-01-08, 21:38
Medlem
http://gessleman.blogspot.se/2015/01/detta-ar-den-43-arige-chefen-som-lurade.html?m=1

Here he is.
Citera
2015-01-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Problemet är bara att det är svårt att se Jens motiv. Alwex omsätter 1,15 miljarder men har bara 2,1 miljoner i vinst. Samtidigt är personalstyrkan i koncernen 186 personer. Otroligt små marginaler och obalanserat. Jag tror Jens är någon slags målvakt i en deal som gått riktigt snett.

Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Nja, det kan väl också tyda på en smart skatteplanering. Har inte kollat Alwex årsrapporter, men det är ju inte alltid så att man vill maximera sin vinst och därmed maximera sin skatt. Pengar kan på olika sätt föras runt mellan olika bolag för att maximera ägarnas möjligheter till uttag med minimal skatt.

Tror inte Alwex varit inblandade i detta över huvud taget.

Alwex är väl en sammanslagning av lastbilscentralerna i Växjö och Alvesta. Vad jag kommer ihåg från 90-talet när jag snurrade i transportköpssvängen så var åtminstone Alvesta Lastbilscentral ökända som rufflare. På många sätt.
Citera
2015-01-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Alwex är väl en sammanslagning av lastbilscentralerna i Växjö och Alvesta. Vad jag kommer ihåg från 90-talet när jag snurrade i transportköpssvängen så var åtminstone Alvesta Lastbilscentral ökända som rufflare. På många sätt.

Men nu är det väl inte hos Alwex man fått sina anställningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in