2015-01-08, 13:04
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vippe
"Danny Andinsson har anställningsnummer ett i bluffbolaget Jusab i Växjö. Han tipsades om Jusab av ledningen för en kommunal tvåveckorskurs – som arbetsförmedlingen rekommenderat."

Jag VISSTE väl att Arbetsförmedlingen hade nåt att göra med detta....

Jag tolkar det som att ledningen för den kommunala tvåveckorskursen kände till Jusab. Om arbetsförmedlingen gjorde det framgår inte.
Citera
2015-01-08, 13:21
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/kvinnan-bakom-jobbluffen-jag-blev-ocksa-lurad

Citat:
Nu säger kvinnan att hon själv har drabbats lika hårt som alla andra inblandade. Hon är både arbetslös och hemlös efter den här härvan. Enligt hennes egna uppgifter sa hon upp sig från ett fast jobb för att bli personalansvarig i Jusab. Och tillsammans med företagets ägare skulle hon flytta till ett hus, som han hade köpt.

Men det blev ingenting av deras framtidsplaner.

– Jag är lika lurad som alla andra. Jag har inte fått lön. Och nu har jag och min dotter ingenstans att bo heller.
Citera
2015-01-08, 13:50
Medlem
Det låter ju inte helt osannolikt att han lurat tjejen eftersom han tycks ha flyttat runt bland en massa olika adresser tidigare, varav åtminstone en del som inneboende hos kvinnor.

Kanske en klassisk sol-och-vårare som kört anställningsintervjuer som metod för att hitta nya kontakter att blåsa och resten har bara lämnats efter att de tecknat kontrakt? Arbetslösa lagerarbetare kanske inte normalt har mycket pengar, men de kanske även kan tänkas vara typen som tar lån för att hjälpa en polare/partner. Kanske har det efter ett tag visat sig att metoden funkade sisådär och han bara stack?
Citera
2015-01-08, 14:00
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/kvinnan-bakom-jobbluffen-jag-blev-ocksa-lurad

Hoppsan! Hon blev alltså dumpad av sin fästman. Ingen bostad. Hur var deras relation egentligen? Bara boende tillsammans?
Men vara på flykt med ett barn är inte lätt. Var det så han resonerade eller blåste han henne också?
Jag är tveksam till hennes utsaga i tidningen.
Citera
2015-01-08, 14:16
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry

På Fellessons i Växjö har bland annat verktyg hämtats ut för omkring 45 000 kronor inklusive moms och 43-åringen har själv varit med i butiken vid flera tillfällen.

Enligt uppgift har även Helmer Nilssons i Växjö, som inte vill kommentera händelsen, lämnat ut varor på faktura för över 20 000 kronor

Plus den där tjänstebilen. Många bäckar små, osv. Företag brukar ju inte vara så villiga att ge kredit till nystartade företag, just eftersom dom utnyttjas av bedragare på detta sätt. När krediterna väl ska hämtas in är företaget i konkurs och dumpat på nån målvakt.

Dock, med 130 anställda ser ju möjligheterna genast lite bättre ut. Inte bara att inköpen görs i en högre kategori, med en sådan stor bluff är faktiskt sannolikheten mindre att någon skulle syna den. Särskilt inte om det har ringts runt lite och kreditgivarna får höra på olika håll att det faktiskt finns 130 arbetare klara och redo att bara sätta igång och jobba.
Citera
2015-01-08, 15:02
Medlem
Varför har Jens köpt en massa verktyg på fakturor(som förfallit) och låtit snickare renovera en industrilokal om allt bara var en bluff? Bluffar man för att få pengar så använder man väl pengarna till annat än verktyg??? Jag tror knappast han dragit igång hela karusellen bara för att få köra runt i en tjänstebil. Det var säkert lockande för honom med en helt ny bil, men inte drar man väl igång ett sådant här jättebluffprojekt för en sketen bil och en massa verktyg?
Citera
2015-01-08, 15:35
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Kan syftet ha varit att komma över bankkontonummer?
Tittar på anställningskontrakt, där anger man ju både personnummer och bankkontonummer(som är sekretessbelagd uppgift).

Nej. Det enda man kan göra med en annan människas bankkontonummer är att sätta in pengar på dennes konto, vilket knappast var syftet.
Citera
2015-01-08, 15:38
Medlem
vilken lokal är det snickarna har renoverat ?
Citera
2015-01-08, 16:07
Medlem
Kan det inte vara så att allt det här har börjat med att han ska impa på tjejen då, att han börjat dra planer för henne och att hon peppat på ett vis så att han fortsatt öka denna lögn tills det inte fanns någon återvändo? När man tittar på hans gamla fb sidor så skriver han väl en del om hur kär han är hit och dit (var några dagar sen jag kollade men jag har för mig det) så det kanske har varit det som har varit det något kortsiktiga motivet. Att han är mytoman verkar ju redan klart och då kanske det kan bli så om de börjar ljuga för en partner?
Citera
2015-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Kan det inte vara så att allt det här har börjat med att han ska impa på tjejen då, att han börjat dra planer för henne och att hon peppat på ett vis så att han fortsatt öka denna lögn tills det inte fanns någon återvändo? När man tittar på hans gamla fb sidor så skriver han väl en del om hur kär han är hit och dit (var några dagar sen jag kollade men jag har för mig det) så det kanske har varit det som har varit det något kortsiktiga motivet. Att han är mytoman verkar ju redan klart och då kanske det kan bli så om de börjar ljuga för en partner?

Gissar att du är på rätt spår.

Hon kan faktiskt vara grundlurad men varit hyfsat enkel att lura. Det var kanske hans chans att verkligen imponera på en vacker kvinna. Dock kortsiktigt och inte särsklit intelligent.
Citera
2015-01-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumminspower
vilken lokal är det snickarna har renoverat ?

Lokalen på Hjalmar Petris väg har jag för mig.
Citera
2015-01-08, 16:32
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Jo, men de anställda (de som hade arbete sedan tidigare) har kommit från olika företag. Kollegorna till de obekväma medarbetarna bör också i sådana fall ha varit med på upplägget och talat gott om Jusab för att förmå personen att hoppa på tåget och bli av med honom. Det känns lite för avancerat.

Det är inte säkert att det har funnits ett bestämt antal utan det verkar som att alla som har fått nys om jobbet och velat ha det även har fått det. Det är en grandios idé om att leka företagare som har eskalerat för Jens.
Sen finns det betydligt enklare sätt att kringgå LAS. Gör om alla tjänster t. ex.

I övrigt tycker jag att det är svårt att bilda sig en uppfattning när det blir såhär många oegentligheter och allmänt kaos. Vad talar för din sista mening där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in