2015-01-08, 22:27
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Så du menar att sex månadslöner skulle vara en större summa för ett stort företag?
Som jag skrev är allt relativt. Storleken på företag är inte avgörande utan möjligheten att bära den extra kostnaden. I t ex Alwex fall så har de endast ett redovisat resultat på drygt 2 miljoner. Då kan det bli jobbigt med ett antal skadestånd som belastar resultatet.
Citera
2015-01-09, 00:32
Medlem
Raggdoll3s avatar
AB skriver så här om killens flickvän:
Citat:
Hon säger att hon skulle flytta till ett hus som 43-åringen köpt men att hon nu är både hemlös och arbetslös.
– Jag är lika lurad som alla andra. Jag har inte fått lön. Och nu har jag och min dotter ingenstans att bo heller.

Troligen imponerade han på henne genom att utge sig för att vara en "storföretagare".
Citera
2015-01-09, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetu
Lokalen på Hjalmar Petris väg har jag för mig.
Varför lägga ner pengar på lokalen? Han äger ju inte fastigheten.

Fast är han skriven där så kanske de fick inreda en bostad?
Citera
2015-01-09, 01:06
Medlem
(FB) Jusab AB fan, ibland undrar jag om jag är gud.

EDIT: har sett att många säger att man skulle kolla företaget innan man tog ett jobb hos dem. Längen är från en tråd i november. då försökte jag hitta info om företaget. Hittade inte mycket. Hittade i princip bara en tråd på flashback.
Senast redigerad av fistingman 2015-01-09 kl. 01:13.
Citera
2015-01-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistingman

EDIT: har sett att många säger att man skulle kolla företaget innan man tog ett jobb hos dem. Längen är från en tråd i november. då försökte jag hitta info om företaget. Hittade inte mycket. Hittade i princip bara en tråd på flashback.
Om inte Gud så synsk i alla fall
Citera
2015-01-09, 03:50
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:

Jag tar mig friheten att citera ur ditt länkade inlägg.
Citat:
EDIT: Jusab är ett invandrarnamn, iaf, hade jag blivit anställd så hade jag sett till att få alla papper och liknande, så fort som möjligt, kan vara så att personen som anställer försöker blåsa någon på en månads arbete.
Så du fistingman hade inte varit annorlunda än de 130 som stod där i måndags morse. Dessutom drog du slutsatsen baserat på fördomar som visade sig vara irrelevanta.
Citera
2015-01-09, 04:14
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Varför har Jens köpt en massa verktyg på fakturor(som förfallit) och låtit snickare renovera en industrilokal om allt bara var en bluff? Bluffar man för att få pengar så använder man väl pengarna till annat än verktyg??? Jag tror knappast han dragit igång hela karusellen bara för att få köra runt i en tjänstebil. Det var säkert lockande för honom med en helt ny bil, men inte drar man väl igång ett sådant här jättebluffprojekt för en sketen bil och en massa verktyg?
Precis, det glädjeruset att få ratta en sprillans ny bil med en hop verktyg i trunken kan väl inte vara så roligt så länge. Inget vidare andrahandsvärde är det väl heller på Blocket när lyckan har avtagit. Det verkar inte lönt att hålla på och skita ner sig så för en i sammanhanget skitsumma. Antingen måste det vara något mer eller så har MGM ett sjukligt behov av att luras
Citera
2015-01-09, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Men nu är det väl inte hos Alwex man fått sina anställningar?

Jag tror de är inblandade, de vill bli av med folk och ta in personal bemanings/horvägen istället
Citera
2015-01-09, 07:24
Medlem
Raggdoll3s avatar
Fick ett PM som kan förklara en del, flickvännen Maria är nog inte så oskyldig trots allt:

Citat:
Hon har vad jag hört genom rykten manipulerat en del pojkvänner och fått dom totalt lindade runt sitt finger. Jag tror inte hon är så oskyldig som hon utger sig för att vara. Kan va så att hon varit med på blåsningen från början men sen på sluttampen blev blåst av Jens och nu vill verka som ett offer.
Citera
2015-01-09, 07:37
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Frågorna hopar sig. Företaget är tydligen en "enskild firma" knuten till en 43-årig växjö-bo. Vem är mannen bakom firman, kan det möjligen var fråga om en målvakt?

Smålands-Posten har även en intervju med en av de lurade. Den intervjuade talar upprepat om "bedrägeri" och att han förlorat pengar. Kanske är det en indikation på att de lurade erlagt någon form av avgift till blufföretatget:

http://www.smp.se/nyheter/tv-(4590441).gm

Kan ju vara en sorts scam där man erbjudit de anställda att köpa en andel aktier i företaget.
Oftast är det lätt att lura den naiva människan med guld och gröna skogar. Se bara på sol och vårare.
Men jag tror att i samband med utlovad nyanställning så erbjuds personerna en del i aktier.
Aktier i en enskild firma

Spektaklet kanske har gått till på ett visst sätt.
Jens närmar sig arbetstagaren och säger.
-fan grabben, jag gillar dig, jag ser potential i dig. Vi kommer bli störst i sverige. Detta är bara startskottet. Hoppar du på tåget nu så har du chansen att tjäna enorma summor pengar och kan luta dig tillbaks sen.
Pyramidspels snacket.

En annan sak är angående adressen.
Antingen har han bara reggat den där eller så har han hyrt ett litet angränsande kontor som gett intrycket att hela fastigheten är hans.

Det tredje.
Rörande om han tjänat något på att utbilda dessa stackars människor.
Jag misstänker att bluffaren har anställt folk via arbetsförmedlingen och därmed erhållit en viss procent av deras lön. Ponera att de erbjuds 20000:- efter skatt. Arbetsförmedlingen betalar 75% i nystartsjobb eller vad det nu heter.
Han erbjuder den sökande 18000:- men såfort pengarna för alla anställda kommer in på kontot för en månad så drar han.
20000 x 130 = 2,6 miljoner kr per månad.
Därtill har väl arbetsförmedlingen betalat för truckförarutbildningen.
Som han möjligtvis har tagit hos en bekant som fakturerat arbetsförmedlingen dubbelt än vad utbildningen hade kostat.

Man kan bara spekulera i dagsläget.
Få se vad mer som dyker upp snart.
Citera
2015-01-09, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Fick ett PM som kan förklara en del, flickvännen Maria är nog inte så oskyldig trots allt:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=professional+victim
Citera
2015-01-09, 07:39
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3

Det var min första tanke också.
Att hon nu försöker rädda sitt eget skinn och förklara sig oskyldig.
Kändes som att hon var med på det men blev lurad på slutet.
Få se vad som händer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in