Citat:
Ursprungligen postat av
Tomteboda
Frågorna hopar sig. Företaget är tydligen en "enskild firma" knuten till en 43-årig växjö-bo. Vem är mannen bakom firman, kan det möjligen var fråga om en målvakt?
Smålands-Posten har även en intervju med en av de lurade.
Den intervjuade talar upprepat om "bedrägeri" och att han förlorat pengar. Kanske är det en indikation på att de lurade erlagt någon form av avgift till blufföretatget:
http://www.smp.se/nyheter/tv-(4590441).gm
Kan ju vara en sorts scam där man erbjudit de anställda att köpa en andel aktier i företaget.
Oftast är det lätt att lura den naiva människan med guld och gröna skogar. Se bara på sol och vårare.
Men jag tror att i samband med utlovad nyanställning så erbjuds personerna en del i aktier.
Aktier i en enskild firma
Spektaklet kanske har gått till på ett visst sätt.
Jens närmar sig arbetstagaren och säger.
-fan grabben, jag gillar dig, jag ser potential i dig. Vi kommer bli störst i sverige. Detta är bara startskottet. Hoppar du på tåget nu så har du chansen att tjäna enorma summor pengar och kan luta dig tillbaks sen.
Pyramidspels snacket.
En annan sak är angående adressen.
Antingen har han bara reggat den där eller så har han hyrt ett litet angränsande kontor som gett intrycket att hela fastigheten är hans.
Det tredje.
Rörande om han tjänat något på att utbilda dessa stackars människor.
Jag misstänker att bluffaren har anställt folk via arbetsförmedlingen och därmed erhållit en viss procent av deras lön. Ponera att de erbjuds 20000:- efter skatt. Arbetsförmedlingen betalar 75% i nystartsjobb eller vad det nu heter.
Han erbjuder den sökande 18000:- men såfort pengarna för alla anställda kommer in på kontot för en månad så drar han.
20000 x 130 = 2,6 miljoner kr per månad.
Därtill har väl arbetsförmedlingen betalat för truckförarutbildningen.
Som han möjligtvis har tagit hos en bekant som fakturerat arbetsförmedlingen dubbelt än vad utbildningen hade kostat.
Man kan bara spekulera i dagsläget.
Få se vad mer som dyker upp snart.