2015-01-05, 01:25
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Varför reagerar folk på det om det inte är laddat

Varför reagerar folk när man säger hej? Jo, för att det är ett ord.
Citera
2015-01-05, 01:36
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Buhuuuu stackars den lille okunnige.

Det här var nog ett av de sämsta argument jag hört.
Istället för att förolämpa mig kanske du ska utveckla varför du anser att mitt argument är "det sämsta du hört"?
Citera
2015-01-05, 01:46
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Härligt då är snart "han" eller "hon" förbjudet också då. Det kan ju trots allt vara kränkande mot transpersoner att behöva höra på det. Du förresten, jag tycker ditt användarnamn är jävligt kränkande också, kan du inte ändra det när du nu är så tolerant av dig?

Men varför skall allt vara så orimligt hela tiden. Jag är inte särskilt tolerant. Men jag är inte en dryg person heller.

Varför skall vi krångla och söka konflikter för hela tiden. Om nu människor tar illa upp när man säger neger så kan vi väl bara inte säga det. Du vet ju hur laddat detta ordet är. Jag ber dig vara den större människan. Du kan tycka att det är jättelöjligt att någon blir upprörd över det men vad fan liksom. Låt dom vara det då. Gör inte saker värre.
Citera
2015-01-05, 02:30
Medlem
snorvalpiss avatar
41:20 börjar Uggla-låten.
Citera
2015-01-05, 03:19
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Uggla själv sjunger inte den versen

https://www.youtube.com/watch?v=2bUKkzpn6u0
https://www.youtube.com/watch?v=2eX8xmgQ7wE

Vad fan. Han kan väl i alla fall byta ut den raden mot något annat istället för att bara vara tyst i två sekunder och sen sjunga refrängen.
Citera
2015-01-05, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Om man aktivt censurerar ut ordet "neger" ur alla sammanhang så får den okunnige bilden av att ordet alltid använts ur en rasistisk synvinkel, vilket inte stämmer överens med verkligheten.

Och hur ska denna upplysning komma fram genom att man framför en låttext?
Citera
2015-01-05, 04:02
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B4LLS
Vill du höra sånger med ordet neger i texterna så rekommenderar jag djungeltrubaduren.
https://www.youtube.com/watch?v=DWNG0M9U9mY

https://www.youtube.com/results?search_query=djungeltrubaduren
Vilka lirare, lyssnade sönder dem förut, bannade från spotify nu dock.

OnT: Så tycker jag att det är rätt. Neger är inte lämpligt för små barn som tittar på programmet. Även om det säkert inte var så de tänkte på svt.
Citera
2015-01-05, 04:32
Medlem
rikastistorstans avatar
Uggla är en fegis som självcensurerar sina gamla alster. Var en stor besvikelse när jag hamnade på en av hans spelningar!
Citera
2015-01-05, 09:17
Medlem
Det går inte att skydda alla från allt. Framförallt inte barn. Man får helt enkelt bita i det sura äpplet och om man tycker det är ett problem sätta ordet i en kontext. Ordet neger kommer de ändå få höra i tex Max Lundgrens böcker, Astrid Lindgrens böcker i filmer som Pelle erövrare osv. Ska vi förbjuda och bränna dessa verk?
/
Citera
2015-01-05, 09:50
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
En låt jag tänker på är Ebba Gröns "häng Gud" med textraden :" Gud gillar inte fattiga, Gud gillar inte svartingar".

Undrar vad man från vänsterhåll skulle anse om att skriva om den texten ?...Speciellt stenkastarvänstern borde ju få lite mental kortslutning av ett sådant tilltag...?
Ett intressant inspel, men du begår misstaget att tro att det finns någon sorts logik i brölvänsterns resonemang. PK-simen bygger, liksom alla andra reigioner, inte på logik. I kristendomen tar man till den magiska formeln "Guds vägar äro outgrundliga" när man har målat in sig i ett hörn. Så fungerar även mångkulturalismen. Jag antar att resonemanget skulle gå: "Det var OK för Ebba att slänga sig med sådana ord eftersom det var en annan tid", medan Tin-Tin i Kongo är rasistisk och afrofobisk och visar på en vidrig människosyn, och det spelar ingen roll att det var en annan tid, det visar bara på hur länge den strukturella afrofobin har genomsyrat det vita samhället. Talesättet "När far super är det rätt" passar också in här. Man mäts efter olika måttstock helt enkelt. Det är därför en tjomme som Michael "EXPO" Alonzo aldrig ställs till svars för sitt afrofobiska brott att döpa sitt band till "Stockholms Negrer". Det är helt enkelt inget brott eftersom Alonzo är "antirasist". Skulle du och jag däremot råka säga "neger", då skulle vi per definition vara dödsnazister.
Citera
2015-01-05, 10:02
Medlem
BlueChickens avatar
Citat:
Det är väl inte så jäkla konstigt?

Ja, jag tycker att det är lite småfånigt, men med tanke på vilken laddning ordet neger har idag tycker jag nog att det är rätt beslut ändå.

Låten kom ut 1993. Klimatet var lite annorlunda då. Jag tvivlar på att Uggla hade släppt den i sin nuvarande version idag.

Även om året var 1993 eller 2015 är den fortfarande vulgär. Jag är inte PK-fascist och jag tycker väl ändå att man bör få sjunga vad fan man vill, men denna låten är vulgär och jag kan se varför man väljer att censurera vissa delar då sådana vulgära sångtexter inte är uppskattade av allmänheten oavsett om det rör sig om negrer eller etniska svenskar.
Citera
2015-01-05, 12:29
Medlem
Wittgensteins avatar
Vill ni diskutera proggramet Så ska det låta så finns tråd. Skickar den här till Censur och yttrandefrihet för diskussionsunderlaget censur i svensk TV och rätten att säga neger offentligt, så får berörda moderatorer ta ställning till den.

Tv-serier och Tv-program -> ...

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in