2015-01-05, 00:26
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att säga att svarta har rytmen i blodet kan ju även ses som beröm, vita som besöker Afrika kan ju ibland känna sig som lite stela i jämförelse med den dansanta lokalbefolkningen, och vita som besöker Japan kan istället istället framstå som lite klumpiga och framfusiga. Däremot kanske det är onödigt att använda sig av just ordet neger med tanke på dess nutida betydelse (fast jag är givetvis för yttrandefrihetsrättigheten att bruka det). Negro betyder ju svart på spanska utan någon ursprunglig negativ mening.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-01-05 kl. 00:30.
Citera
2015-01-05, 00:27
Medlem
Stakeholders avatar
Minns när en brud, Grynet tror jag, i ett barnprogram sjöng Ugglas "Jag skiter" och bytte ut "bögar" mot "puckon".

Är Uggla nazist? Måste hans skivproduktion bannlysas och stimpengarna betalas tillbaka?
Citera
2015-01-05, 00:35
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Neger är knappast ett laddat ord utan något judemedia vill ska vara laddat. Detta är som vanligt en del av folkmordet i diktaturen Sverige.
Varför reagerar folk på det om det inte är laddat?
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Om man aktivt censurerar ut ordet "neger" ur alla sammanhang så får den okunnige bilden av att ordet alltid använts ur en rasistisk synvinkel, vilket inte stämmer överens med verkligheten.
Buhuuuu stackars den lille okunnige.

Det här var nog ett av de sämsta argument jag hört.
Citera
2015-01-05, 00:35
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Är det bara jag eller är det inte så i Ugglas låt att ordet "Neger" förekommer i ett gott sammanhang för mörkhyade? Han hade inte saknat "djärvhet och mod" om han hade haft "negerblod". Och han är tråkig ända tills han börjar supa och sen blir han rolig, som "hela Rinkeby".

Borde man inte istället ta vara på när ordet "neger" framställs på ett bra sätt istället för att censurera?

Det finns två problem här. Dels att ordet neger är bannlyst och inte får användas i några sammanhang, eftersom ordet i sig anses rasistiskt. Dels är det innebörden av textraden, nämligen att negrer skulle ha "rytmen i blodet", vilket också är rasistiskt. För det finns ju inga raser, som bekant.

Det är alltså inte frågan om något "gott sammanhang", utan snarare ett (enligt pk-folket) ytterst rasistiskt sammanhang. Nämner du något om negerblod, så vill du förmodligen skicka dem till dödsläger också. Det är så pk-logiken funkar.
Citera
2015-01-05, 00:37
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Negro betyder ju svart på spanska utan någon ursprunglig negativ mening.
Fast vad det betyder på spanska är ju ändå fullständigt irrelevant.
Citera
2015-01-05, 00:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Nja man kan faktiskt återerövra ord och ge dem en positiv klang det är fullt möjligt. Jag säger också att det är onödigt att använda sig av ordet men jag är mot att förbjuda dess användande. Yttrandefriheten är viktigt i en demokrati.

T.ex. så tycker jag också att det är okej om folk snackar om White Trash eller cracker.

Ett av de bästa sakerna med att de finns olika kulturer, civilisationer och folk är ju att vi kan skämta om varandras egenheter. Tack Gode Gud för den mångfald som finns globalt.

kinesarsle hur ser du på t.ex. uttrycket White trash?
Senast redigerad av freeriderXII 2015-01-05 kl. 00:49.
Citera
2015-01-05, 00:54
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Nja man kan faktiskt återerövra ord och ge dem en positiv klang det är fullt möjligt. Jag säger också att det är onödigt att använda sig av ordet men jag är mot att förbjuda dess användande. Yttrandefriheten är viktigt i en demokrati.
Jag vill absolut inte förbjuda ord, men jag ser det som positivt om massmedia slutar använda dem. Jag vill inte förbjuda allmän oartighet heller, men det betyder inte att jag inte tycker att det är positivt om folk är artiga.
Citat:
T.ex. så tycker jag också att det är okej om folk snackar om White Trash eller cracker.

Ett av de bästa sakerna med att de finns olika kulturer, civilisationer och folk är ju att vi kan skämta om varandras egenheter. Tack Gode Gud för den mångfald som finns globalt.

kinesarsle hur ser du på t.ex. uttrycket White trash?
Jag bryr mig inte alls, men som vit heterosexuell man som är uppvuxen och bor i det land jag och mina föräldrar är födda är jag väldigt ödmjuk inför att jag omöjligt kan sätta mig in i hur det upplevs för folk som inte tillhör denna grupp.
Citera
2015-01-05, 00:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Är det bara jag eller är det inte så i Ugglas låt att ordet "Neger" förekommer i ett gott sammanhang för mörkhyade? Han hade inte saknat "djärvhet och mod" om han hade haft "negerblod". Och han är tråkig ända tills han börjar supa och sen blir han rolig, som "hela Rinkeby".

Borde man inte istället ta vara på när ordet "neger" framställs på ett bra sätt istället för att censurera?

Tänkte samma sak. Här är det ju på intet sätt nedvärderande, utan ett vanligt ord på den tiden. Smyg-AFA-personerna gör nog en höna av en fjäder här.
Citera
2015-01-05, 01:00
Medlem
sness avatar
Det är förjävligt! De kommer hiit va, också censurerar de våra finaste kulturskatter! Idag den gamle barden Magnus Uggla. Imorrn? Dubbning av gamla Baren-avsnitt så att Merals brytning inte ska höras igenom?

Det är förjävligt säger jag och jag vill att någon tar lite jävla ansvar för det här nu!
Citera
2015-01-05, 01:05
Medlem
von.Jekwels avatar
Vet någon när i programmet låten i fråga framförs? Är lite nyfiken på att höra hur det låter.
Citera
2015-01-05, 01:09
Medlem
ninjutsus avatar
Att censurera neger från en låttext är ungefär som att censurera svordomar. Låtskrivaren har antagligen valt ordet av en anledning, antagligen för att ge låten mer "sting", precis som när man slänger in svordomar här och var. Det gäller att sätta saker i sin kontext. Att en neger kan känna sig illa till mods om någon går fram till honom och säger "hörrudu din neger" är ju en sak, men en låttext? Det är patetiskt.

I USA är det vanligt att man censurerar svordomar från TV och radio då det är "opassande", är det en sådan utveckling vi vill ha i Sverige? Det är ju samma princip.
Citera
2015-01-05, 01:12
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Att det skall vara så svårt. Neger är idag ett laddat ord för många människor. Detta kan ju inte undgått dig.

Om människor nu blir upprörda över detta är det inte enklast att bara använda ett annat ord istället?

Folk som säger neger bara för sakens skull är osvenska jävla fjantar som skall jävlas. Är det så viktigt för dig att få säga neger?

Härligt då är snart "han" eller "hon" förbjudet också då. Det kan ju trots allt vara kränkande mot transpersoner att behöva höra på det. Du förresten, jag tycker ditt användarnamn är jävligt kränkande också, kan du inte ändra det när du nu är så tolerant av dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in