2015-01-04, 21:02
Medlem
Flashshits avatar
I brist på bättre sitter jag och kollar på "Så ska det låta".
Gott nog tills Annika Andersson ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Andersson ) drar igång en gammal känd Uggla-låt, Dansar aldrig nykter.
Ligger på soffan och trallar med, tills jag sätter söndagsgroggen i halsen.
När hon skall sjunga versen:

"Men jag saknar både djärvhet och mod
och jag har inget negerblod
och jag tycker techno, disco och funk
är ett enda jävla dunk
Men efter några geting vänder det tvärt
börjar svänga om höfter och stjärt
Festar jag på gränsen till att jag ska spy
så brejkar jag som hela Rinkeby"

blir det tydligen för mycket för Annika Andersson eller om det är för SVT det blir för mycket, ordet negerblod får inte vara med utan blir utbytt mot "särskilt blod".

Vad fan är detta? Har även sångtexter börjat censureras i PK-Sverige?

Något som slår mig är att det kommer så naturligt när hon sjunger så att det måste vara uppgjort på förhand, vilket betyder att hela programmet är uppgjort.
Och detta program som skall föreställa ett tävlingsprogram i musik, om än lite godtyckligt bedömt.

Är programmet uppgjort i förväg?
När det verkar som om deltagarna funderar och kommer på en sång som skall passa, är det då egentligen bara "spelat" då allt styrs utifrån ett manus?
Har det gått så långt att man idag inte ens kan sjunga gamla låttexter i SVT utan att dom måste censureras och göras om så att dom blir PK?

Edit: http://www.svt.se/sa-ska-det-lata/sa-ska-det-lata-sjunger-in-det-nya-aret
Citera
2015-01-04, 21:10
Medlem
kinesarsles avatar
Det är väl inte så jäkla konstigt?

Ja, jag tycker att det är lite småfånigt, men med tanke på vilken laddning ordet neger har idag tycker jag nog att det är rätt beslut ändå.

Låten kom ut 1993. Klimatet var lite annorlunda då. Jag tvivlar på att Uggla hade släppt den i sin nuvarande version idag.
Citera
2015-01-04, 21:17
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag tror hon valde att censurera sig själv för att slippa en löpsedel. Skrämmande men det här är det land vi lever i nu.
Citera
2015-01-04, 21:19
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Ja, jag tycker att det är lite småfånigt, men med tanke på vilken laddning ordet neger har idag tycker jag nog att det är rätt beslut ändå.

Låten kom ut 1993. Klimatet var lite annorlunda då. Jag tvivlar på att Uggla hade släppt den i sin nuvarande version idag.
Konstigt och konstigt, ingenting förvånar väl längre. Frågan är om det är rätt att svenska låtar ska behöva censureras för att folkfrämlingar kan ta illa upp? Eller rättare sagt att svenskar tar illa upp i inbillning av att negrerna ens bryr sig och det godhetskomplex som uppstår.

Du tycker själv att det är småfånigt, men egentligen är det ju helt absurt att det ens ska behövas.. Och värre blir det ju hela tiden. Det är en oroande utveckling.
Citera
2015-01-04, 21:24
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
I brist på bättre sitter jag och kollar på "Så ska det låta".
Gott nog tills Annika Andersson ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Andersson ) drar igång en gammal känd Uggla-låt, Dansar aldrig nykter.
Ligger på soffan och trallar med, tills jag sätter söndagsgroggen i halsen.
När hon skall sjunga versen:

"Men jag saknar både djärvhet och mod
och jag har inget negerblod
och jag tycker techno, disco och funk
är ett enda jävla dunk
Men efter några geting vänder det tvärt
börjar svänga om höfter och stjärt
Festar jag på gränsen till att jag ska spy
så brejkar jag som hela Rinkeby"

blir det tydligen för mycket för Annika Andersson eller om det är för SVT det blir för mycket, ordet negerblod får inte vara med utan blir utbytt mot "särskilt blod".

Vad fan är detta? Har även sångtexter börjat censureras i PK-Sverige?

Något som slår mig är att det kommer så naturligt när hon sjunger så att det måste vara uppgjort på förhand, vilket betyder att hela programmet är uppgjort.
Och detta program som skall föreställa ett tävlingsprogram i musik, om än lite godtyckligt bedömt.

Är programmet uppgjort i förväg?
När det verkar som om deltagarna funderar och kommer på en sång som skall passa, är det då egentligen bara "spelat" då allt styrs utifrån ett manus?
Har det gått så långt att man idag inte ens kan sjunga gamla låttexter i SVT utan att dom måste censureras och göras om så att dom blir PK?

Edit: http://www.svt.se/sa-ska-det-lata/sa-ska-det-lata-sjunger-in-det-nya-aret

Det finns nog en och annan svensk klassiker som skulle kunna censureras utifrån rådande PK-atmosfär. En låt jag tänker på är Ebba Gröns "häng Gud" med textraden :" Gud gillar inte fattiga, Gud gillar inte svartingar".

Undrar vad man från vänsterhåll skulle anse om att skriva om den texten ?...Speciellt stenkastarvänstern borde ju få lite mental kortslutning av ett sådant tilltag...?
Citera
2015-01-04, 21:32
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Konstigt och konstigt, ingenting förvånar väl längre. Frågan är om det är rätt att svenska låtar ska behöva censureras för att folkfrämlingar kan ta illa upp? Eller rättare sagt att svenskar tar illa upp i inbillning av att negrerna ens bryr sig och det godhetskomplex som uppstår.

Du tycker själv att det är småfånigt, men egentligen är det ju helt absurt att det ens ska behövas.. Och värre blir det ju hela tiden. Det är en oroande utveckling.
Det finns absolut mörkhyade som bryr sig, även om svensken generellt överdriver betydelsen något.

Jag tycker att det är bra att det reflekteras över sådana här saker, även om jag tycker att det är lite smålöjligt att tillämpa censuren i det här relativt harmlösa fallet. Neger är dock ett ord som bör försvinna från det offentliga rummet.
Citera
2015-01-04, 21:50
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Ska alla låter och texter censurerad för att passa in i dagens samhälle tycker du? Ger inte det en felaktig bild av historien?
Citera
2015-01-04, 21:52
Medlem
upperkatts avatar
Vad jag vet så censurerar Uggla själv låten när han sjunger den nu, så det kanske är rimligt på så vis.
Citera
2015-01-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Ska alla låter och texter censurerad för att passa in i dagens samhälle tycker du? Ger inte det en felaktig bild av historien?
Man kan förändra texter för att bättre passa in i tidsandan om artisten så önskar.
Varför skulle det ge en felaktig bild av historien? Sången är knappast framförd i syfte av att vara ett tidsdokument.
Citera
2015-01-04, 22:02
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag tycker inte att låtarna med nödvändighet ska censureras, men jag har inga problem med att man gör detta från fall till fall.
Citera
2015-01-04, 22:08
Medlem
Midus avatar
Haha, jag hade helt rätt när jag gissade på vilken låt det var och exakt vilken textrad det gällde när jag såg namnet i rubriken.

Vekt, tragiskt... Fast det är i och för sig en tolkning av ett original, och tolkar man något får man enligt konstens regler göra lite som man vill.
Citera
2015-01-04, 22:52
Medlem
Försöker hon säga att negrer är särskilda? Lite speciella kanske? Usch så rasistiskt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in