Citat:
Ursprungligen postat av
rattvisaebra
Du ser inget skumt i ditt resonemang? Om du har en skuld på 10 000 nu så kommer den ökas på varje månad som d inte betalar in den, bara utsökningsavgiften är på 650 kronor har jag för mig, sen beror det på vilken typ av skuld det handlar om, men räntan tickar också på. Att låta bli att betala en skuld till fogden är det säkraste sättet att ruinera sig på. När du väl skaffat körkort kan du inte köpa bil för då tar fogden denna bil, du kan inte heller skriva bilen på någon annan och sedan använda bilen, för har du förfoganderätt över bilen så har fogden rätt att utmäta denna även om du inte står på den.
Om du nu fixat ditt liv och slutat med kriminalitet så är det bara dumt att det skiter sig för att din skuld ökar.
Jo, jag förstår att du finner mitt resonemang skumt, men det förändrar inte min verklighet.
Om jag fixar ett körkort så blir jag ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden, vilket enbart är positivt, oavsett om jag kan äga en bil eller inte så kan jag köra bil i tjänsten, sannolikheten att kronofogden klipper en tjänstebil är nog ganska minimal.
Skulderna är skadestånd av olika slag som tickat på. Inte lavinartat men det har växt med i alla fall cirka 20-30 000 på ungefär tre års tid, så jag är inte dummare än att jag begriper att jag måste ta tag i det snart, för först när de är betalda kan jag börja leva. Men jag lever nu, här, idag. De får komma till mig och när de gör det så utmäter de allt de finner intressant - och snabbare än så kommer jag aldrig betala av skulderna.
Att jag självmant skulle gå till dem skulle i så fall vara när jag har en tillsvidareanställning (alltså fast jobb) och körkort. Jag är inte riktigt där... än.
Edit: Beloppet är sexsiffrigt. Inte femsiffrigt som jag skrev tidigare. Ursäkta mig.