• 1
  • 2
2015-01-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Du har ju inte ens ett utmätningsbeslut! Jisses.
Vill du förtydliga vad du menar, min bäste herre?
Citera
2015-01-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Din arbetsgivare betalar (förhoppningsvis) både Socialavgifter för dig och inkomstskatt åt dig varje månad så de behöver inte vänta på deklarationen för att se var du arbetar, de kan slå en pling till skatteverket.

En arbetsgivare skickar det till skv endast en gång per år dvs slutet på januari.
Dvs vem som fått vad i skatt m.m.

Skatten som arbetsgivaren betalas in varje månad är inte knutet till ett namn.

Så iaf, du är "safe" till januari 2016.
Om jag förstått dig rätt.

Om arbetsgivaren deklarerar ditt namn nu i januari 2015, så får fogden reda på det när skv är klar med dom uppgifterna skulle tippa på omkring juni-juli 2015
Citera
2015-01-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifone
En arbetsgivare skickar det till skv endast en gång per år dvs slutet på januari.
Dvs vem som fått vad i skatt m.m.

Skatten som arbetsgivaren betalas in varje månad är inte knutet till ett namn.

Så iaf, du är "safe" till januari 2016.

Om arbetsgivaren deklarerar ditt namn nu i januari 2015, så får fogden reda på det när skv är klar med dom uppgifterna skulle tippa på omkring juni-juli 2015
Men den risken, eller "chansen" ur ett samhällsperspektiv, är väl inte gigantisk i alla fall?
Jag har inte en susning om hur man sköter företagsekonomi men den rapport eller vad det är som lämnas in i slutet av januari torde väl röra endast 2014, för enkelhetens skull?

I så fall är jag "safe" till januari.
Citera
2015-01-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Men den risken, eller "chansen" ur ett samhällsperspektiv, är väl inte gigantisk i alla fall?
Jag har inte en susning om hur man sköter företagsekonomi men den rapport eller vad det är som lämnas in i slutet av januari torde väl röra endast 2014, för enkelhetens skull?

I så fall är jag "safe" till januari.

Arbetsgivaren skickar in nu i januari till skv att Kalle har tjänst xxxx kr under år 2014 och skatt som ör betald för Kalle under år 2014 är xx kr.

Skatteverket sorterar kollar osv uppgifterna förstämplar det på din skattedeklaration som du godkänner sen i juni 2015 ( höftar månad ) sen kommer de in till skv.
Skv går igenom godkänner och sen släpps sekretessen och kfm kan ta del av uppgifterna.

I ditt fall låter det som att arbetsgivaren kommer att rapporter detta i Januari 2016 till skv.

Så då är du " safe" till mitten av 2016 då kfm får reda på vart du jobbat.

Edit:
Sen kan någon annan säga vart du kobbar med om du har otur.

Men Skatteverket kommer inte rapportera det till kfm utom kfm ser det sen när skv släpper på sekretessen efter du har godkänt din deklaration.

Dina inkomstuppgifter är sekretessbelagda fram tills deklarationen är klar.

Edit 2:
Sen tar det tid för kfm, dom ska skicka brev till din arbetsgivare och fråga vad du tjänar.

Sen ska dom beräkna vad du får behålla, då skickar dom brev och frågar dig om dina utgifter m.m.

Sen skickar dom brev till din arbetsgivare och säger;
Allt över xx kr ska du betala ut till oss.
Senast redigerad av ifone 2015-01-02 kl. 22:42.
Citera
2015-01-02, 22:50
Medlem
Citat:
Arbetsgivaren skickar in nu i januari till skv att Kalle har tjänst xxxx kr under år 2014 och skatt som ör betald för Kalle under år 2014 är xx kr.

Skatteverket sorterar kollar osv uppgifterna förstämplar det på din skattedeklaration som du godkänner sen i juni 2015 ( höftar månad ) sen kommer de in till skv.
Skv går igenom godkänner och sen släpps sekretessen och kfm kan ta del av uppgifterna.

I ditt fall låter det som att arbetsgivaren kommer att rapporter detta i Januari 2016 till skv.

Så då är du " safe" till mitten av 2016 då kfm får reda på vart du jobbat.

Edit:
Sen kan någon annan säga vart du kobbar med om du har otur.

Men Skatteverket kommer inte rapportera det till kfm utom kfm ser det sen när skv släpper på sekretessen efter du har godkänt din deklaration.

Dina inkomstuppgifter är sekretessbelagda fram tills deklarationen är klar.

Edit 2:
Sen tar det tid för kfm, dom ska skicka brev till din arbetsgivare och fråga vad du tjänar.

Sen ska dom beräkna vad du får behålla, då skickar dom brev och frågar dig om dina utgifter m.m.

Sen skickar dom brev till din arbetsgivare och säger;
Allt över xx kr ska du betala ut till oss.
Då är det glasklart.
Jag är "safe" tills i alla fall sekretessen släpper. Risken finns att kronofogden hör av sig till arbetsgivare jag arbetat för under 2014. En vet var jag jobbar men jag tror inte han "golar ned" mig, har jobbat svart för honom delvis. Sen är det en annan som förmodligen vet var jag jobbar, inte säker dock, men han kommer garanterat säga det på ren djävulskap eftersom jag inte lät honom blåsa mig på semesterersättningen.
Kommer bli spännande framåt sommaren. Gör nog bäst i att ligga i med körkortet.

Vill ni ha update om jag klarar mig under 2015?
Citera
2015-01-03, 16:57
Medlem
Citat:
Då är det glasklart.
Jag är "safe" tills i alla fall sekretessen släpper. Risken finns att kronofogden hör av sig till arbetsgivare jag arbetat för under 2014. En vet var jag jobbar men jag tror inte han "golar ned" mig, har jobbat svart för honom delvis. Sen är det en annan som förmodligen vet var jag jobbar, inte säker dock, men han kommer garanterat säga det på ren djävulskap eftersom jag inte lät honom blåsa mig på semesterersättningen.
Kommer bli spännande framåt sommaren. Gör nog bäst i att ligga i med körkortet.

Vill ni ha update om jag klarar mig under 2015?

När kfm hör Av sig till din arbetsgivare måste han va ärlig.
Annars om de visar sig att han ljugit måste han betala in dom pengar kfm inte fick till dom som en slags böter.
Citera
2015-01-03, 17:22
Medlem
Citat:
När kfm hör Av sig till din arbetsgivare måste han va ärlig.
Annars om de visar sig att han ljugit måste han betala in dom pengar kfm inte fick till dom som en slags böter.
Ja, och i den meningen är jag ju säker då de inte kommer få veta från skatteverkets håll i varje fall var jag jobbar förrän nästa år. Risken är att någon illasinnad vardagspolis eller liknande vattnar mig för dem, men den risken är ganska liten också enligt min bedömning. I vart fall fram till sekretessen för deklarationen släpper och gamla arbetsgivare kontaktas.
Citera
2015-01-03, 18:11
Medlem
alienfins avatar
Feb-Mars kan du räkna med att kronis tar kontakt med dig om det blir taxerat 2014.
Sen kommer ju nya lagar ganska snart att arbetgivarna måste redovisa månatligen om
vem de betalat skatt för så det kommer att bli svårt att "gäcka" kronis nått mer så lika
bra att börja beta av skiten så blir du fri snabbare.
Citera
2015-01-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Feb-Mars kan du räkna med att kronis tar kontakt med dig om det blir taxerat 2014.
Sen kommer ju nya lagar ganska snart att arbetgivarna måste redovisa månatligen om
vem de betalat skatt för så det kommer att bli svårt att "gäcka" kronis nått mer så lika
bra att börja beta av skiten så blir du fri snabbare.
Kan du redovisa källan för påståendet om nya lagar?
Citera
2015-01-04, 04:03
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Kan du redovisa källan för påståendet om nya lagar?

Har varit på förslag länge och tar tid men kommer säkerligen klubbas igenom i framtiden.
https://www.sverigesbyggindustrier.s...t-gora-r__3303
Citera
2015-01-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Har varit på förslag länge och tar tid men kommer säkerligen klubbas igenom i framtiden.
https://www.sverigesbyggindustrier.s...t-gora-r__3303
Ur ett samhällsperspektiv vore det där riktigt bra.
Men det är inte gällande lagstiftning i dagsläget och står inte i begrepp att införas snart heller. Kortsiktigt är det alltså oviktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in