2016-03-30, 23:37
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/primary-calendar-and-results.html?_r=0

Hillary leder med 268 delegater, vi bortser från superdelegater.

Om han vinner New York och Pennsylvania med 60/40 så har han tagit in nästan halva försprånget, och då är ändå Kalifornien med 546 delegater kvar. Om han vinner en med 60/40 då är försprånget väääldigt litet, och då är det ändå nästan 20 delstater utöver dessa..

Har jag missat något? Pennsylvania och Kalifornien är Winner take most stater, vad det nu innebär vet jag inte men det bör ju tala för Bernies fördel, låter som att vinnaren får mer delegater än förloraren även om man ser propertionellt till röster..?
Varför talas det om att försprånget är så stort? Man får ha i åtanke att Bernie har vunnit dom senaste 5 delstaterna, dom är förvisso små men det pekar på ett momentum, dom verkar dessutom ha varit landskredssegrar allihopa, dom 5 senaste delstaterna leder Bernie med 31 mot 98 delegater! Om detta fortgår så kommer Bernie få ca 1500 av kvarvarande 2000 delegater, och då spöa Hillary med nästan 1300 delegater.. (???)

Här finns all information som du behöver för dina uträkningar: http://www.thegreenpapers.com/P16/D-PU.phtml

Så du måste dra bort superdelegaterna, och då blir det t.ex. 475 för CA. Så CA475+NY247+PA189=911, och 20% (60-40) av det är 182, och då är det inte så mycket kvar nej (228-182=46). Men även om vi antar att Bernie roffar år sig alla de kvarvarande superdelegaterna, så leder ändå Hillary med 471 mot 242, dvs 229 superdelegater fler. Så även under så gynnsamma antaganden så har Bernie fortfarande ytterligare 275 delegater att ta igen, först och främst genom att vinna de flesta av de andra staterna i storslagna segrar, men även genom att locka över Hillary-superdelegater på sin sida (vilket lär visa sig mycket svårt).

Det är dock fortfarande en match, och han ligger bättre till än vad Cruz gör.
Citera
2016-03-30, 23:53
Medlem
SmokeyNegronis avatar
http://www.thegreenpapers.com/P16/D-PU.phtml

Så här kan man räkna:

Hillary leder totalt med 668 delegater.

Om Bernie roffar åt sig alla de kvarvarande superdelegaterna blir det 211 st (han kommer inte att ta alla, men några kommer han å andra sidan att sno från Hillary, så låt oss anta 211 st).

Om han håller ett snitt på 63.5% i de kommande valen vinner han i snitt med 27 procentenheter över Hillary, och får på så sätt c:a 470 fler delegater än henne.

211+470=681, vilket är större än 668.

63.5% är trots allt ett mycket rimligare mål, än Cruz som behöver 83%.

PS. Alla Demokratiska primärval är proportionella, och enligt samma regler: http://www.thegreenpapers.com/P16/D-Math.phtml
Citera
2016-03-31, 00:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
http://www.thegreenpapers.com/P16/D-PU.phtml

Så här kan man räkna:

Hillary leder totalt med 668 delegater.

Om Bernie roffar åt sig alla de kvarvarande superdelegaterna blir det 211 st (han kommer inte att ta alla, men några kommer han å andra sidan att sno från Hillary, så låt oss anta 211 st).

Om han håller ett snitt på 63.5% i de kommande valen vinner han i snitt med 27 procentenheter över Hillary, och får på så sätt c:a 470 fler delegater än henne.

211+470=681, vilket är större än 668.

63.5% är trots allt ett mycket rimligare mål, än Cruz som behöver 83%.

PS. Alla Demokratiska primärval är proportionella, och enligt samma regler: http://www.thegreenpapers.com/P16/D-Math.phtml

Jag skulle tipsa att du inte räknar med superdelegaterna då de kan byta sida när och hur de vill.

Tittar man på skillnaden mellan dem utan superdelegaterna så är inte skillnaden så stor mellan Clinton och Sanders.
Citera
2016-03-31, 00:32
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle tipsa att du inte räknar med superdelegaterna då de kan byta sida när och hur de vill.

Tittar man på skillnaden mellan dem utan superdelegaterna så är inte skillnaden så stor mellan Clinton och Sanders.

Jag hänvisar dig till det jag redan skrivit om superdelegater här i tråden:
(FB) Demokraternas kandidat 2016

De flesta hanterar tyvärr frågan om superdelegater, och deras eventuella ombytlighet, väldigt slapphänt, ohistoriskt och fantasifullt.

F.ö. påpekade jag redan i mitt första inlägg här i tråden att om man bortser från superdelegaterna så är skillnaden inte så stor. Du kanske ska läsa vad jag skriver innan du börjar slå in öppna dörrar.
Citera
2016-03-31, 00:47
Medlem
bill claytons avatar
Det är kört för Sanders han kommer inte ta in Hillarys försprång. Det finns inte en chans tyvärr.

Sanders enda chans är om det väcks åtal mot Clinton för e-posthärvan innan demokraternas konvent.

Jag förutspår att Clinton blir vald och efter det kommer det att väckas åtal mot henne. Allt för att sabotera demokraternas valkampanj i största möjliga mån.
Citera
2016-03-31, 01:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag hänvisar dig till det jag redan skrivit om superdelegater här i tråden:
(FB) Demokraternas kandidat 2016

De flesta hanterar tyvärr frågan om superdelegater, och deras eventuella ombytlighet, väldigt slapphänt, ohistoriskt och fantasifullt.

F.ö. påpekade jag redan i mitt första inlägg här i tråden att om man bortser från superdelegaterna så är skillnaden inte så stor. Du kanske ska läsa vad jag skriver innan du börjar slå in öppna dörrar.

Eller så kanske du inte borde prata om hennes försprång med Superdelegaterna inräknade då de inte är en garanterad faktor utan kan komma att ändra på sig om det enda som hindrar en part från att bli vald som representant är superdelegaterna.

Sedan huruvida du påpekade det i början ändrar inte på det faktum att du fortfarande räknade med superdelegaterna i detta fall vilket är något man bör undvika för att se den riktiga skillnaden. (Du hade sagt exakt likadant om republikanerna hade haft samma system och Cruz hade haft dem på sin sida osv för du vet lika väl som jag att det inte är helt korrekta siffror att visa upp väljarsiffror med superdelegaternas vikt)

Och nej jag tror inte att Sanders har den största chansen i världen att kamma hem det här då det krävs att allt faller rätt framöver vilket är lika stor chans som när Clinton van 6 Slantsinglingningar, det skulle helt enkelt vara chockerande, men rätt skall vara rätt och skillnaden mellan kandidaterna är 1243 mot Sanders 975, detta är utan superdelegaterna medan ledningen med superdelegaterna blir Clinton 1712 och Sanders 1004.

Hon leder fortfarande stort men den "verkliga" skillnaden är inte så stor som den verkar, speciellt då MSM aktivt använder sig av Superdelegaterna som en mätpinne även fast de kan komma och ändra på sig.

http://blogs.wsj.com/washwire/2016/03/30/bernie-sanders-targets-hillary-clintons-superdelegates/
Citera
2016-03-31, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det är kört för Sanders han kommer inte ta in Hillarys försprång. Det finns inte en chans tyvärr.

Sanders enda chans är om det väcks åtal mot Clinton för e-posthärvan innan demokraternas konvent.

Jag förutspår att Clinton blir vald och efter det kommer det att väckas åtal mot henne. Allt för att sabotera demokraternas valkampanj i största möjliga mån.

Skitsnack. Vinner han California överlägset (han leder redan i polls och primarväl i California hålls i juni) så kan han äta upp ett stort försprång och därmed vinna mer pledged delegates.

Primärval i Wisconsin hålls nu på lördag. Sanders leder i polls. Bra demografi för honom, mestadels white rural voters som är hans starkaste grupp. Sedan bär det av till Pennsylvania och sedan den stora kampen New York.

Sanders är född och uppvuxen i Brooklyn, New York och får väl anses ha en fördel.
Senast redigerad av Assdefender 2016-03-31 kl. 01:14.
Citera
2016-03-31, 01:36
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Eller så kanske du inte borde prata om hennes försprång med Superdelegaterna inräknade då de inte är en garanterad faktor utan kan komma att ändra på sig om det enda som hindrar en part från att bli vald som representant är superdelegaterna.

Sedan huruvida du påpekade det i början ändrar inte på det faktum att du fortfarande räknade med superdelegaterna i detta fall vilket är något man bör undvika för att se den riktiga skillnaden. (Du hade sagt exakt likadant om republikanerna hade haft samma system och Cruz hade haft dem på sin sida osv för du vet lika väl som jag att det inte är helt korrekta siffror att visa upp väljarsiffror med superdelegaternas vikt)

Och nej jag tror inte att Sanders har den största chansen i världen att kamma hem det här då det krävs att allt faller rätt framöver vilket är lika stor chans som när Clinton van 6 Slantsinglingningar, det skulle helt enkelt vara chockerande, men rätt skall vara rätt och skillnaden mellan kandidaterna är 1243 mot Sanders 975, detta är utan superdelegaterna medan ledningen med superdelegaterna blir Clinton 1712 och Sanders 1004.

Hon leder fortfarande stort men den "verkliga" skillnaden är inte så stor som den verkar, speciellt då MSM aktivt använder sig av Superdelegaterna som en mätpinne även fast de kan komma och ändra på sig.

http://blogs.wsj.com/washwire/2016/03/30/bernie-sanders-targets-hillary-clintons-superdelegates/

På vilket sätt är någonting överhuvudtaget, i detta mångordiga inlägg, ett motargument mot något som jag sagt i tråden?

Jag tycker att du ska läsa länken som jag gav dig: (FB) Demokraternas kandidat 2016. Det är mycket informativt, och tar hänsyn till alla aspekter.
Citera
2016-03-31, 21:32
Medlem
Hillary är rökt.
Citera
2016-03-31, 21:55
Medlem
Bernie Sanders har dragit in 40 miljoner dollar i donationer genom hela mars månad https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/wp/2016/03/31/bernie-sanders-angling-to-top-last-months-eye-popping-fundraising-performance/

Han drog in 42 miljoner i februari, kampanjen hoppas nu att man toppar det.

Hillary Clinton drog in 30 miljoner dollar i februari och hon har extremt rika givare. Bernie Sanders får in i genomsnitt 27 dollar från vanligt folk.
Citera
2016-03-31, 22:34
Medlem
Continental Ops avatar
Jävligt löjlig kommentar av Hillary på MSNBC ang att Bernie bagatelliserat Trumps idiotuttalanden om aborter. Ytterligare ett sånt där uppenbart PK&PR-utspel som hon håller på med. Det är väl uppenbart att han inte är nån abortmotståndare och att han inte är intresserad av att svara på skitkanalernas oändliga frågor om vad Trump säger hela tiden.
Citera
2016-03-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Jävligt löjlig kommentar av Hillary på MSNBC ang att Bernie bagatelliserat Trumps idiotuttalanden om aborter. Ytterligare ett sånt där uppenbart PK&PR-utspel som hon håller på med. Det är väl uppenbart att han inte är nån abortmotståndare och att han inte är intresserad av att svara på skitkanalernas oändliga frågor om vad Trump säger hela tiden.

Bernie Sanders har röstat för fria aborter i 100% av fallen under sina 30 år som politiker. Hillary Clinton snackar skit som vanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in