Citat:
http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/primary-calendar-and-results.html?_r=0
Hillary leder med 268 delegater, vi bortser från superdelegater.
Om han vinner New York och Pennsylvania med 60/40 så har han tagit in nästan halva försprånget, och då är ändå Kalifornien med 546 delegater kvar. Om han vinner en med 60/40 då är försprånget väääldigt litet, och då är det ändå nästan 20 delstater utöver dessa..
Har jag missat något? Pennsylvania och Kalifornien är Winner take most stater, vad det nu innebär vet jag inte men det bör ju tala för Bernies fördel, låter som att vinnaren får mer delegater än förloraren även om man ser propertionellt till röster..?
Varför talas det om att försprånget är så stort? Man får ha i åtanke att Bernie har vunnit dom senaste 5 delstaterna, dom är förvisso små men det pekar på ett momentum, dom verkar dessutom ha varit landskredssegrar allihopa, dom 5 senaste delstaterna leder Bernie med 31 mot 98 delegater! Om detta fortgår så kommer Bernie få ca 1500 av kvarvarande 2000 delegater, och då spöa Hillary med nästan 1300 delegater.. (???)
Hillary leder med 268 delegater, vi bortser från superdelegater.
Om han vinner New York och Pennsylvania med 60/40 så har han tagit in nästan halva försprånget, och då är ändå Kalifornien med 546 delegater kvar. Om han vinner en med 60/40 då är försprånget väääldigt litet, och då är det ändå nästan 20 delstater utöver dessa..
Har jag missat något? Pennsylvania och Kalifornien är Winner take most stater, vad det nu innebär vet jag inte men det bör ju tala för Bernies fördel, låter som att vinnaren får mer delegater än förloraren även om man ser propertionellt till röster..?
Varför talas det om att försprånget är så stort? Man får ha i åtanke att Bernie har vunnit dom senaste 5 delstaterna, dom är förvisso små men det pekar på ett momentum, dom verkar dessutom ha varit landskredssegrar allihopa, dom 5 senaste delstaterna leder Bernie med 31 mot 98 delegater! Om detta fortgår så kommer Bernie få ca 1500 av kvarvarande 2000 delegater, och då spöa Hillary med nästan 1300 delegater.. (???)
Här finns all information som du behöver för dina uträkningar: http://www.thegreenpapers.com/P16/D-PU.phtml
Så du måste dra bort superdelegaterna, och då blir det t.ex. 475 för CA. Så CA475+NY247+PA189=911, och 20% (60-40) av det är 182, och då är det inte så mycket kvar nej (228-182=46). Men även om vi antar att Bernie roffar år sig alla de kvarvarande superdelegaterna, så leder ändå Hillary med 471 mot 242, dvs 229 superdelegater fler. Så även under så gynnsamma antaganden så har Bernie fortfarande ytterligare 275 delegater att ta igen, först och främst genom att vinna de flesta av de andra staterna i storslagna segrar, men även genom att locka över Hillary-superdelegater på sin sida (vilket lär visa sig mycket svårt).
Det är dock fortfarande en match, och han ligger bättre till än vad Cruz gör.