Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-28, 15:59
  #1
Avstängd
Läste en barnbok för en släkting. I denna visades en kö i vilken det stod en muslimsk kvinna. Barnet undrade varför hon såg ut som hon gjorde.
Jag har funderat kring det och kommit fram till att det inte var så mycket att säga om. Samhället ser ju ut så. Varför ge en felaktig bild? Eller bör man bojkotta denna typ av litteratur?
Citera
2014-12-28, 16:10
  #2
Medlem
Topolinos avatar
Att visa hur samhället ser ut i en barnbok kan knappast vara lämpligt då till och med vuxna föredrar att blunda istället.

Jag finner det märkligt, men tror att det hade varit fler som funderat över lämpligheten i mångfalden i kön om man dessutom avbildat asiater, afrikaner etc. Då blir det helt plötsligt nidbilder trots att folk ser ut som dom gör i dessa regioner.
Citera
2014-12-28, 19:05
  #3
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Läste en barnbok för en släkting. I denna visades en kö i vilken det stod en muslimsk kvinna. Barnet undrade varför hon såg ut som hon gjorde.
Jag har funderat kring det och kommit fram till att det inte var så mycket att säga om. Samhället ser ju ut så. Varför ge en felaktig bild? Eller bör man bojkotta denna typ av litteratur?

Bojkotta? Nej, se det istället som en möjlighet att förklara för ungen ett och annat om olika kulturer och svensk invandringspolitik!
Citera
2014-12-28, 20:03
  #4
Medlem
NSOs avatar
Diskussionen handlar mer om litteratur än om integrations- och invandringspolitik. Tråden flyttas med hänvisning till regel 0.02.
Integration och invandring --> Litteratur
/Moderator
__________________
Senast redigerad av NSO 2014-12-28 kl. 20:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback