2014-12-28, 15:53
Medlem
ManSomKans avatar
Jag tänkte köpa lite växter till mitt badrum. Tyvärr saknar det fönster och den enda ljuskällan är en lågenergilampa som inte kommer stå på så ofta, jag vill heller inte sätta in något extra ljus som står och drar ström enbart på grund av växterna.

Iaf, den enda växten som överlevt i flera månader i mitt mörka badrum utan att se alldeles för ledsen ut är en Gullranka, den verkar klara sig riktigt bra trots det minimala ljuset. Finns det några andra växter som kan överleva med minimalt ljus och trivs med hög luftfuktighet?

Garderobsblomma har jag hört ska vara en växt som troligtvis kan klara sig.

Några mer alternativ?
Citera
2014-12-28, 16:03
Medlem
http://www.xn--krukvxter-z2a.com/morkertaliga.php

Tror inte dina växter kommer att klara sig i längden utan fönster, det behövs en gnutta solljus om än så lite.
Citera
2014-12-28, 16:07
Medlem
Ratis avatar
Du kan ju ha några växter vid fönstret i vardagsrummet och några växter i badrummet. Sen växlar du dessa lite då och då så samtliga får sin dos av solljus.
Eller köp plastväxter. Det är nog det ultimata.
I övrigt vet jag inte. Ormbunkar kanske?
Citera
2014-12-28, 16:14
Medlem
ManSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
http://www.xn--krukvxter-z2a.com/morkertaliga.php

Tror inte dina växter kommer att klara sig i längden utan fönster, det behövs en gnutta solljus om än så lite.

Tack, några av växterna i listan liknande Gullrankan som jag har, så deras egenskaper kanske är som Gullranka som av okänd anledning klarat sig så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Du kan ju ha några växter vid fönstret i vardagsrummet och några växter i badrummet. Sen växlar du dessa lite då och då så samtliga får sin dos av solljus.
Eller köp plastväxter. Det är nog det ultimata.
I övrigt vet jag inte. Ormbunkar kanske?

Det har jag också funderat på men risken är rätt stor att jag glömmer bort det och att dom dör. :/
Citera
2014-12-28, 19:16
Medlem
Plantagen har riktigt snygga "plastväxter", kolla där. Min mamma försöker alltid vattna mina plastväxter, så naturtrogna är de. Men skaffar du flickvän så får du räkna med att hon slänger dem .
Citera
2014-12-28, 19:18
Medlem
Vägrar du ha en glödlampa -de rör för växter som finns nu drar inte mer ström, vilket är nada.. så återstår plastväxter (hua)
Citera
2014-12-29, 21:28
Medlem
Svärmors tunga. Den är typ omöjlig att döda.
Citera
2014-12-31, 06:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vägrar du ha en glödlampa...
Hur lämpligt är det att sätta upp en 230V lampa i ett badrum?

Ett säkrare alternativ är ledlampor med mr16 sockel som drivs med 12V, transformatorn kan placeras utanför badrummet.
Citera
2014-12-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur lämpligt är det att sätta upp en 230V lampa i ett badrum?

Ett säkrare alternativ är ledlampor med mr16 sockel som drivs med 12V, transformatorn kan placeras utanför badrummet.

Läs mina inlägg och försök förstå innebörden

Citat:
Vägrar du ha en glödlampa -de rör för växter som finns nu drar inte mer ström

Har enbart nämnt glödlampa som exempel på hur mycket ström en modern växtbelysning drar ,inget annat.
Citera
2020-07-27, 20:32
Medlem
JustZlatans avatar
I stället för att starta en ny tråd om samma ämne frågar jag här. Jag letar efter en växt som får fuktighet minst 1 gång om dagen och står i mörker 23 h om dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in