Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-20, 20:08
  #1
Medlem
snousers avatar
Jag letar efter en lite startmotor som drivs av nått litet batteri. 10v räcker tror jag. Jag tänkte andvända den till följande http://www.tornadoscooter.se/index.p...sinfo&artn=004
Citera
2005-09-20, 20:12
  #2
Medlem
MobileFreaks avatar
Är det snörstart på den från början?
Annars kan det väl inte direkt vara några problem att rulla igång den?
Citera
2005-09-21, 18:31
  #3
Medlem
En startmotor från en eu moppe borde funka.
Citera
2005-09-21, 21:06
  #4
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAPCOM
En startmotor från en eu moppe borde funka.
Vart tror du man kan få tag på de?
Och sedan när jag ända har startat en tråd så undrar jag om de funkar och sätta ett tännings lås direkt på tändstiftkabeln? Kan den stoppa tändingen lr finns de risk att strömmen hoppar över till tändstiftet ändå, ja menar de är ju ganska hög volt i sladdarna precis vid starten.
Citera
2005-09-21, 21:40
  #5
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Vart tror du man kan få tag på de?
Och sedan när jag ända har startat en tråd så undrar jag om de funkar och sätta ett tännings lås direkt på tändstiftkabeln? Kan den stoppa tändingen lr finns de risk att strömmen hoppar över till tändstiftet ändå, ja menar de är ju ganska hög volt i sladdarna precis vid starten.
Ta det på rätt sätt, du har inte kunskaper för att fixa detta med startmotor och elsystem, det märks ganska klart när jag läser vad du skriver.
10v batteri? Tändningslås på tändkabeln? Kommentarer överflödiga.
Låt bli grejjorna, eller låt nån som kan, hjälpa dej.
Citera
2005-09-21, 21:43
  #6
Medlem
snousers avatar
Jag försöker göra de enkelt för mej. I en bil så vet jag att man inte kopplar tänningslåset direkt till tändningen/tändstiftet men den har inte så mycke elektronik som gör de möjligt och göra de på nått annat sätt.
Sedan de där med batteriet, i mopeder sitter de antingen 6 lr 12v batteri varför skulle då inte 10v funka? Flera andra startmotorer som är orlinal på dessa kickbikarna med motor är på 9.6V.
Citera
2005-09-21, 21:52
  #7
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jag försöker göra de enkelt för mej. I en bil så vet jag att man inte kopplar tänningslåset direkt till tändningen/tändstiftet men den har inte så mycke elektronik som gör de möjligt och göra de på nått annat sätt.
Sedan de där med batteriet, i mopeder sitter de antingen 6 lr 12v batteri varför skulle då inte 10v funka? Flera andra startmotorer som är orlinal på dessa kickbikarna med motor är på 9.6V.
Ja det kan stämma, men batteriet är ändå på 12v, det blir mer fart på startmotorn då. Du kan alltid använda laddningsbara batterier i serie, det blir lättare och mindre skrymmande, ett mc-batteri lär du inte få plats med.
Det blir svårt med elmotorn, du måste ha nån form av transmission till startmotorn, motorn kan vara från en slaktad batteriborrmaskin el dyl.
Tändningen till tändkabeln, glöm det, gnistan slår över 1 cm, den ska sitta före tändspolen isf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback