2005-09-20, 21:25
Medlem
magzies avatar
tjejer kan vara bra att köra bil, men det är typ 50/50 enligt mig, vissa kan ju knappt trafikreglerna, blinkar inte, när man ska köra om ökar de så man inte kan o.sv
Citera
2005-09-20, 21:30
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Jösses nu igen! Ja, ja, det var ganska länge sedan senaste spytråden över kvinnors inkompetens i trafiken. *suck*

Ja, ungefär lika länge sedan som ett sådant påstående avfärdades av någon annan surkärring utan tillstymmelse till motargument.

Kvinnor kör sämre än män, så är det bara. Fattar du? Du är SÄMRE.

Män testar bilens gränser och lär sig aktiv säkerhet, hur man tekniskt sett hanterar besvärliga situationer eller förhindrar dem att uppkomma. Kvinnor förstår bara passiv säkerhet, man tar på sig bilbältet, kör 10 km/h under gällande hastighetsbegränsning och bara hoppas att det inte är halt i någon kurva, för inte fan kan man häva en sladd!

Här är en ny undersökning:

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna...324277,00.html

Unga kvinnor sämst bilförare

Ny undersökning: Kvinnor gör fler fel när de blir stressade

Det är inte unga män som är värst på vägarna. En ny norsk undersökning visar att det är unga kvinnors dåliga tekniska färdigheter som leder till olyckor.

Att unga män toppar olycksstatistiken i trafiken beror inte på att de kör sämre. En ny undersökning från Transportekonomiska institutet i Norge - TØI - visar att det helt enkelt beror på att de kör mer.
- Det är en myt att unga män är mer olycksdrabbade än unga kvinnor. Man måste räkna med att de kör mycket mer och att fler unga män har körkort. Kvinnor har sämre färdigheter, säger Torkjel Bjørnskau från TØI till Dagsavisen.
Undersökningen visar att kvinnor har för dåliga motoriska kunskaper. De har svårare att till exempel byta växel samtidigt som de följer med i trafiken, något som är orsaken till många olyckor med förare som precis har tagit körkort. Män har både bättre kunskaper och lär sig snabbare än kvinnor visar undersökningen.

Läs mer

Och Robert Collin uttalar sig frekvent i frågan:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/st...333375,00.html

’Män kör bättre än kvinnor’

Robert Collin till attack mot kvinnliga bilförare: De tar inte bilkörningen på allvar

Män orsakar olyckor för att de kör allt för aktivt. Kvinnor däremot för att de inte kör över huvud taget!
Kvinnor KÖR inte bil, de ÅKER bil, även om de sitter bakom ratten.

Kvinnor läser inte av trafiksituationen, de har ingen framförhållning och de förstår inte att hänsyn och fokus på bilkörningen är ett absolut krav.

Trafiken viktigast
Visst ska Lillan ha skugga, visst måste tentan klaras och visst vill man fram. Men bilkörningen och samspelet i trafiken måste prioriteras.
Att kvinnor inte råkar in i ännu fler olyckor beror på att de inte tar medvetna risker. De omedvetna misstagen räcker till mer än väl.

Och här är en bra chatt med Robert som säkert får Glittriga Gullan att kissa på sig:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/st...334254,00.html

Några citat:

Jag tror att det är så enkelt som att kvinnor inte är riktigt intresserade av bilkörningen. De vill från a till b, sen är det inte mer.

Jag tror att bilskolorna måste ha olika utbildning för killar och tjejer. Det handlar i båda fallen om attityder. Grabbarna måste förstå att vägen inte är en lekstuga, tjejerna att samspelet, framförhållningen och totala kollen är livsviktig.

Kritisera unga poljkar går bra, skriva om rattfylla går bra, men påpeka att kvinnor inte tar bilkörningen på allvar, då blir det ett jävla liv!

Jo det är precis så, kvinnor tycks lära sig visa vägar utantill - och sen kör de. Händer det nåt kommer det som en allt för sen överaskning. Ingen framförhållning.

Fredde säger: Jag tycker det verkar som om dom flesta kvinnor får panik i oväntade situationer. T.ex när en tjej jag känner körde bil så hoppade det upp ett rådjur ur diket, och det hon gjorde var att släppa allting och hålla händerna för ansiktet och skrika så hon körde ner i diket. Detta fenomen upplever jag inte alltför onormalt hos kvinnor.

Robert Collin säger: Jo, det är nog typiskt kvinnligt.

Jo, jag är helt säker på att aktiv bilkörning borde bli obligatoriskt, kanske inte för att få körkortet, men kanske efter ett år eller så. Att lära sig att göra en undanmanöver, häva en sladd etc. Det är något som grabbarna provar på, men sällan tjejerna, därför blir de mer ställda när de hamnar i en van situation.

Visst kör tjejer lugnare, men de har inte kollen, de är inte aktiva i trafiken. Det kan också vara farligt.

Och så vidare och så vidare...

Själv tycker jag vi borde ta efter lagen i Saudi-Ariabien. Där är kvinnor förbjudna enligt lag att köra bil! Tänk så mycket bättre det skulle vara för alla inblandade parter.
Citera
2005-09-20, 22:02
Medlem
Citat:
Jösses nu igen! Ja, ja, det var ganska länge sedan senaste spytråden över kvinnors inkompetens i trafiken. *suck*
Jamen det är ju nånting som JAG stör mig på nästan varje gång jag är ute och cyklar, på väg till träning eller annat.
När man närmar sig ett övergångställe och börjar spana in trafiken och försöker få ögonkontakt med bilarna så dom stannar så syns det tydligt att många kvinnor enbart stirrar rakt fram och fullständigt ignorerar det som kan komma från sidan. Att hålla blicken svepandes är en grundförutsättning för att det ska rulla på någelunda säkert i trafiken.
Citera
2005-09-20, 22:19
Medlem
denna länk som fulfittan postade i sitt inlägg säger verkligen allt!

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/st...333375,00.html

Robert Collin: min nya vardagshjälte!
Citera
2005-09-20, 22:23
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Ja, ungefär lika länge sedan som ett sådant påstående avfärdades av någon annan surkärring utan tillstymmelse till motargument.

Kvinnor kör sämre än män, så är det bara. Fattar du? Du är SÄMRE.
Knappast. Generaliseringar i all ära men det är mycket märkligt att försäkringsbolagen som inte gör annat än kalkylerar risker har lägre försäkringspremier för kvinnor oavsett körsträcka och ålder. De som tenderar att vara de största gnällspikarna och har flest synpunkter på kvinnors körsätt verkar vara unga män, de med de högsta försäkringspremierna och således de med det största riskbeteendet och högsta olycksfrekvensen.
Citat:
Och Robert Collin uttalar sig frekvent i frågan:
Mmm... En motorjournalist och från sanningsmediet Aftonbladet också, snyggt jobbat! En verkligt trovärdig källa
Citat:
Själv tycker jag vi borde ta efter lagen i Saudi-Ariabien. Där är kvinnor förbjudna enligt lag att köra bil! Tänk så mycket bättre det skulle vara för alla inblandade parter.
Verkligen en jättebra idé! Hur ska alla karlar komma hem från fester då när inte fruarna tillåts att köra?
Citera
2005-09-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbe
Jamen det är ju nånting som JAG stör mig på nästan varje gång jag är ute och cyklar, på väg till träning eller annat.
När man närmar sig ett övergångställe och börjar spana in trafiken och försöker få ögonkontakt med bilarna så dom stannar så syns det tydligt att många kvinnor enbart stirrar rakt fram och fullständigt ignorerar det som kan komma från sidan. Att hålla blicken svepandes är en grundförutsättning för att det ska rulla på någelunda säkert i trafiken.

En tant körde på mig i somras, lyckligtivs resulterade det i inga andra skador än skrubbsår och en söndrig cykel, som dock gick att reparera. Det var officiell mitt fel, då hon hade förkörsrätt, men det är i en besvärlig korsning, och ofta händer det att man cyklar vidare av bara farten, för utsikten är så bra där att vem som helst borde se och utan problem hinna bromsa el. bara sakta in farten. Hursomhelst, tanten märker ingenting då hon kommer. Jag hinner en bit och hon vänder rakt mot mig. Jag ser vädjande in i förarsätet, som är bredvid mig vid sidan om i det laget och hinner tänka "Vad gör du kvinna?" Sedan smäller det och jag flyger och ropar "Fuck!" Jag var för sekunden väldigt arg, för jag var säker på att jag skulle bli liggandes på gatan skadad i väntan på ambulans, vilket jag tyckte skulle vara förnedrande. Tur i oturen så klarade jag mig med blotta förskräckelsen Tantstackarn var blek om nosen och förde mig för att plåstras om till sjukhuset. Jag var ju själv inte säker på hur skadad jag var egentligen, då det kom så plötsligt,så fast jag har sjukhusskräck så lät jag mig föras dit med henne.

Iaf, fast felet var mitt så tyckte man ju att hon borde ha sett. Alldeles otroligt egentligen att hon missade mig. Minns sekunden innan det smällde och jag ser rakt in i henne från en kanske halvmeters håll. Hennes blick är stel som en robots och hon ser bara rakt fram.

Nu säger jag inte att hon gjorde det för att hon var kvinna, men det var absurt att hon inte lade märke till mig.
Citera
2005-09-20, 22:44
Medlem
Tacoritzs avatar
Citat:
Knappast. Generaliseringar i all ära men det är mycket märkligt att försäkringsbolagen som inte gör annat än kalkylerar risker har lägre försäkringspremier för kvinnor oavsett körsträcka och ålder. De som tenderar att vara de största gnällspikarna och har flest synpunkter på kvinnors körsätt verkar vara unga män, de med de högsta försäkringspremierna och således de med det största riskbeteendet och högsta olycksfrekvensen.?

Det där är helt två skilda saker. Män kan i allmänhet köra bil men en del tar alldeles för stora risker och överskattar sin förmåga, dom åker av vägen och krockar och därför är våra premier dyrare.
Sen skulle jag vilja påstå att kvinnor är medskyldiga till många olyckor på ett passivt sätt. Dom kör rakt ut i en korsning utan att titta och mannen som kommer från sidan är den som inte hinner bromsa och kör rakt in i henne. Just att stanna och visa respekt för andra trafikanter tycker jag att kvinnor i allmänhet är rätt usla på. Efter killar med nytaget körkort är det kvinnor man helst ser upp för i trafiken. Dom tjejkompisar jag har brukar även köra upp på trottoarkanter, få konstanta motorstopp och är väldigt usla på att se sig och och ge tecken.
Citera
2005-09-20, 22:44
Medlem
fulltexts avatar
De gånger jag har varit nära en olycka så har det handlat om situationer där

A) jag är den aktiva och är inte beredd på att den andre ska köra så långsamt i samband med påfarter eller filbyte - kvinnor
B) den andre har överskattat sin förmåga och byter alldeles för tvärt mellan filerna (gärna flera på en gång) - män ´

Själv tycker jag att de tjejer som kör ofta kör fan så mycket bättre än de flesta killarna men att de tjejer som kör sällan är rent livsfarliga då de plötsligt kan bromsa in och är oförutsägbara.
Citera
2005-09-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaputtNicke
En tant körde på mig i somras, lyckligtivs resulterade det i inga andra skador än skrubbsår och en söndrig cykel, som dock gick att reparera. Det var officiell mitt fel, då hon hade förkörsrätt, men det är i en besvärlig korsning, och ofta händer det att man cyklar vidare av bara farten, för utsikten är så bra där att vem som helst borde se och utan problem hinna bromsa el. bara sakta in farten. Hursomhelst, tanten märker ingenting då hon kommer. Jag hinner en bit och hon vänder rakt mot mig. Jag ser vädjande in i förarsätet, som är bredvid mig vid sidan om i det laget och hinner tänka "Vad gör du kvinna?" Sedan smäller det och jag flyger och ropar "Fuck!" Jag var för sekunden väldigt arg, för jag var säker på att jag skulle bli liggandes på gatan skadad i väntan på ambulans, vilket jag tyckte skulle vara förnedrande. Tur i oturen så klarade jag mig med blotta förskräckelsen Tantstackarn var blek om nosen och förde mig för att plåstras om till sjukhuset. Jag var ju själv inte säker på hur skadad jag var egentligen, då det kom så plötsligt,så fast jag har sjukhusskräck så lät jag mig föras dit med henne.

Iaf, fast felet var mitt så tyckte man ju att hon borde ha sett. Alldeles otroligt egentligen att hon missade mig. Minns sekunden innan det smällde och jag ser rakt in i henne från en kanske halvmeters håll. Hennes blick är stel som en robots och hon ser bara rakt fram.

Nu säger jag inte att hon gjorde det för att hon var kvinna, men det var absurt att hon inte lade märke till mig.

Sitter och stirrar blint framåt och håller tag i ratten på ett krampaktigt vis, totalt ointresserad och ovetandes om vad som sker i trafikskeendet runtomkring, skrämmande som sagt.

Lika roligt är det när utryckningsfordon ska fram och igenom en stillastående kö, horribelt att se hur folk (kanske inte enbart tjejer då) inte kan köra åt sidan eller smyga förbi rödljuset. fy fan säger jag.
Citera
2005-09-20, 23:03
Medlem
marcarolos avatar
Det är leken som gör män bättre bilförare. Sedan orsakar samma lek många olyckor också.
Problemet är att det är självupplevd erfarenhet som gör att man vet vad man ska kolla. Eftersom vi killar har kört som dårar med våra cyklar, mopeder och bilar så har vi upplevt ett och annat. Det sätter sig i huvudet.
Jag har blivit påkörd två gånger när jag cyklade (två tanter ) Den ena gången körde jag som en dåre på trottoaren på vänster sida av vägen för att hinna till skolan på morgonen. En tant ska köra ut på vägen och kollar naturligtvis bara åt vänster (från höger ska ju ingen komma ) och kör ut precis när jag passerar.
Den andra gången kör jag som en komplett galning ned från odenplan till norra bantorget. Rejält utförslöp . Nere vid bensinmacken (rip) kör en tant ut utan att blinka eller se sig för (eller hon kanske såg mig men kunde aldrig tro att jag kom så snabbt ) .
Vad vill jag då säga med detta? Jag erkänner absolut att jag är en fartberoende trafikfara som leker i trafiken . Men nog är det som om kvinnorna bortser från att trafiken inte är perfekt och på något sätt räknar med att om man bara tar det lugnt och fint så går allting bra.
De här olyckorna tillsammans med dom tre olyckor jag haft med bilen har gjort att jag nuförtiden kör säkert. Efter den sista olyckan bestämde jag mig för att bara ha trafikförsäkring och att aldrig mer ta några risker. Det har gått bra i snart 10 år nu.
Citera
2005-09-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Det där är helt två skilda saker. Män kan i allmänhet köra bil men en del tar alldeles för stora risker och överskattar sin förmåga, dom åker av vägen och krockar och därför är våra premier dyrare.
Sen skulle jag vilja påstå att kvinnor är medskyldiga till många olyckor på ett passivt sätt. Dom kör rakt ut i en korsning utan att titta och mannen som kommer från sidan är den som inte hinner bromsa och kör rakt in i henne. Just att stanna och visa respekt för andra trafikanter tycker jag att kvinnor i allmänhet är rätt usla på. Efter killar med nytaget körkort är det kvinnor man helst ser upp för i trafiken. .

Vad är det du säger?
Män kan köra bil men de krockar och kör i diket....
Vidare fortsätter du påstå att kvinnor är passivt medskyldiga.
Det finns något som heter högerregeln och den tar inte hänsyn till kön. Kör en kvinna ut från vänster och orsakar en olycka är hon skyldig. Kommer mannen från vänster är han skyldig. Eller tycker du vi ska skriva om lagen så att män som kommer från vänster och krockar med en kvinna ska frias... för att kvinnan inte visat tillräckligt med hänsyn till mannen. *Good Luck*
Kvinnor tar inte hänsyn till män som inte hinner bromsa. Självklart, det har vi aldrig gjort!
Killar med nytt körkort är kassa avslutar du ditt feministiska inlägg. Äntligen överens, säger jag.

Kul kille... ska vi dejta? *puss-puss*
Citera
2005-09-20, 23:35
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaputtNicke

Tja, vad ska man säga? Hon borde ha sett? Du då, såg du ingenting? Enligt dig var det ju du som var den med kasst trafikbeteende.

Absurt att du inte såg bilen och följde de trafikregler som gällde.

Jag kan bara hålla med catami. Medskyldiga? Trafikregler är kristallklara. En (1) trafikant har _alltid_ företräde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in