• 38 180 online
  • 1 134 974 medlemmar
  • 58 837 018 inlägg
2005-09-20, 20:00
Medlem
wattfords avatar
VARJE dag slås av fenomenet, vare sig jag själv sitter bakom ratten eller framför min cykel: tjejer kan inte köra bil.

Och då menar jag inte att dom inte kan växla eller allmänt framföra fordonet.

Det som jag slås av är att dom helt verka sakna en allmän riskbedömning när dom är ute i trafiken, kollar inte cykelbanor när dom svänger då dom verkar tycka att det räcker med att slå på blinkersen, kan inte uppfatta trafik- och kösituationer, typ vänta med att köra fram så han som ska in i filen kan komma in så han slipper stå och hindra all trafik som kommer bakom honom.
Dom kör liksom på tills det tar stopp och sen upptäcker dom att "ojdå det här blev inte så bra", trafikuppfattning som sagt.

Sen är det självklart även manliga bilister som gör samma saker men jag kan inte bortse från det faktum att det nästan helt utan undantag är en tjej man ser bakom ratten när man blir irriterad i trafiken.

tröttsamt, imorgon har jag god lust att fräsa på i cykelbanan och kosta på mig en flygtur över nån polo-åkande bruds motorhuv, bara så hon fattar.
Citera
2005-09-20, 20:05
Medlem
SAMSONs avatar
kan inte hålla med dig till fullo,jovisst kärringar 50 år och uppåt ska inte köra bil,men kvinnor under det strecket kör bil hur bra som helst.vi har 40 åriga kvinns på jobbet som kör bättre än gubbarna.
Citera
2005-09-20, 20:05
Medlem
En jävla smartskalles avatar
Redan som unga glin så öser vi på med cykeln och sladdar. Får för all del en del skrapsår, men lär oss var cykelns gränser går.

Sen fyller vi 15, och köper moped. Att inte fler 15åringar kör ihjäl sig på mopeden, hjärnan fylld av pubertet och testosteron..

.. men jag tror vi lär oss en hel del av vårt busande.
Citera
2005-09-20, 20:11
Medlem
wattfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Redan som unga glin så öser vi på med cykeln och sladdar. Får för all del en del skrapsår, men lär oss var cykelns gränser går.

Sen fyller vi 15, och köper moped. Att inte fler 15åringar kör ihjäl sig på mopeden, hjärnan fylld av pubertet och testosteron..

Intressant synpunkt som jag inte reflekterat över.

Verkar ganska så logiskt att man faktiskt lär sig var gränserna går när man, som du säger, sladdat friskt med sin BMX (fan va kul det var!) och kört moppe fram och tillbaka, dessa erfarenheter hänger nog med till stadstrafiken skulle jag tro.
Citera
2005-09-20, 20:14
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle

Visst gör vi det, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna lära oss att t.ex. visa hänsyn i trafiken och köra försiktigt. Jag tycker att det låter på trådskaparen att vi är bättre på även dessa områden.
Citera
2005-09-20, 20:17
Medlem
dom har det inte i generna som vi män, haha....bullshit, vet många tjejer som kör bil as bra... e fan mer rädd när jag åker med vissa polare än med nån pingla.
Citera
2005-09-20, 20:22
Medlem
Varför kan tjejer inte köra bil?

För att killarna lärde dom!
Citera
2005-09-20, 20:31
Medlem
Subb[a]s avatar
Håller verkligen med i allt du skriver. Har man lite bråttom är det hopplöst att ligga bakom en kvinna. Dom kör, vad jag gillar att kalla "överdefensivt", vilket bara leder till att dom blir en fara i trafiken istället... dock finns det många människor som inte har hängt med i dagens trafiktempo och istället blir stressade. Folk som inte blinkar i rondeller när det är mycket trafik omkring är bla det mest irriterande och farliga som finns... men det kanske bara är så mest här uppe i norra sverige vars rondeller faktiskt är relativt nytt fenomen.

Edit: Kan det vara att kvinnor lyssnar MER på lärarna? Vi killar hittar våran egen körstil eftersom, tjejer har bara lärarns ord i huvudet...
Citera
2005-09-20, 20:34
Medlem
Idag när jag åkte buss så tittade jag ut genom bussfönstret och såg rätt in i en bil som åkte bredvid bussen, det var en kvinna som körde den bilen

Sammanfattning: Jag har sett en kvinna köra bil, alltså kan de köra bil.

Alltså, tråden kan läggas ned eftersom den saknar diskussionsunderlag.
Citera
2005-09-20, 20:36
Medlem
wattfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Idag när jag åkte buss så tittade jag ut genom bussfönstret och såg rätt in i en bil som åkte bredvid bussen, det var en kvinna som körde den bilen

Sammanfattning: Jag har sett en kvinna köra bil, alltså kan de köra bil.

Alltså, tråden kan läggas ned eftersom den saknar diskussionsunderlag.

om du läser mitt första inlägg så kan du läsa att det är riskbedömningen jag stör mig på, inte att dom har lyckats hantera växelspak, ratt och koppling.
Citera
2005-09-20, 20:41
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jösses nu igen! Ja, ja, det var ganska länge sedan senaste spytråden över kvinnors inkompetens i trafiken. *suck*
Citera
2005-09-20, 21:16
Medlem
Baalzamons avatar
Det beror förstås på att kvinnor generellt är ointresserade av att köra bil, och bara ser det som ett sätt att ta sig från A till B. De kör således inte en meter mer än de är tvugna till, och får därmed inte någon erfarenhet. Där har vi problemet tror jag, brist på erfarenhet.
Citera