Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 21:24
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatistikJonas
Källa på att det är betydligt färre kvinnor i trafiken? För övrigt innebär inte färre kvinnor i trafiken direkt att de kör mindre. Antar däremot att du menar att de kör mindre.

Enligt Trafik Analys, en organisation med uppdrag att stödja regeringen med statistik och analys, så kör män endast 5% mer än kvinnor (År 2016). Det är enligt vad jag kan utläsa från deras statistik om jag inte missuppfattar något. Här kan du ladda ner deras statistik. Jag utgår från tabellverket "Körsträckor 2016", PB tabell 5.

Trots denna statistik påstår jag dock inte att män kör ungefär lika mycket som kvinnor. Ett problem kan till exempel vara att det är män som kör bilar som är registrerade på kvinnor och därmed ökar kvinnornas siffror. Eftersom statistiken är framtagen från mätarinställningarna som registrerats under besiktning är detta möjligt

I detta fall hade jag kunnat bara lägga fram statistiken, utan att ta upp dess brister, för att använda den till att ogiltighetsförklara ditt argument. Ser detta hända väldigt ofta, förmodligen både med avsikt eller på grund av okunskap. Det är alltid viktigt att kontrollera omständigheterna kring statistiken annars är det väldigt lätt att felaktiga slutsatser dras eller att någon manipulerar statistiken för att driva en åsikt.

Tog tillfället i akt och klagade lite om bruket (läs: missbruket) av statistik där. Vet inte om just denna statisk är något som hjälper oss bedöma om kvinnor eller män är bäst i trafiken. Vad tycker ni?

Jag har bara egen förd statistik där jag mäter tiden jag får vänta på att framförvarande bilist kör in i en rondell. Om tiden är 2 minuter och 7 luckor har passerat så noterar jag det som en kvinna, om tiden blir 3 sekunder och 0 egentliga luckor noterar jag det som en man.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback