2014-12-26, 15:19
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Nja om man ska bo själv och har en inkomst på 28k i månaden klarar man inte en hyra på 13k om man ska leva annat liv än studentliv.
13k är inte ovanligt att folk hyr ut 25kvm vid odenplan för exempelvis. Jag kräks på folk som skor sig på den sjuka marknaden. Hade en vän som hyrde ut sin 35kvm stora lägenhet i hägersten för strax under 11k med motiveringen att "hon ville tjäna pengar på att hyra ut sin lägenhet medan hon studerade i USA så att hon kunde köpa en bil".

Egoism och idioti är vad det är.

Girighet är det mest korrekta ordet.

Är själv i samma sits, med bostadssökandet dvs, och har förstås också märkt hur jävla snett det egentligen är. Har man tur får man hyra ett rum på 19kvm i Solna eller liknande förort för 6000:-/månaden Helt jävla sinnessjukt.
Citera
2014-12-26, 15:51
Medlem
varför byggs det inte massivt med lägenheter just nu. Alliansen har ju förändrat bostadsmarknaden genom att förvandla allt till bostadsrätter, varför byggs det inte? finns ju pengar att känna eller vågar de inte för att de vill inte bankerna vill låna ut till alla som vill ha bostad. Antingen måste staten gå i godhand så de kan bygga eller så måste de bygga dubbelt så mycket som de gör nu. ser inte marknaden att det är efterfrågan eller. varför skriver ni om invandrare som om det är det största problemet här?
Citera
2014-12-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Nej, jag har inte röstat fel. Jag har helt enkelt inga kontakter, jag har inte fått någon hjälp av familj och jag får lida hela tiden pga nepotism. Det finns inga hyresrätter för mig som 32årig vit man antar jag.

Det finns i Hjulsta men du lär inte hitta dom via fastighetsbolagen. Fråga runt i centrum en eftermiddag så har du lägenhet för 2-3000svart i månaden. Det är så det fungerar i Stockholm.
Citera
2014-12-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yippee.ki-yay
varför byggs det inte massivt med lägenheter just nu. Alliansen har ju förändrat bostadsmarknaden genom att förvandla allt till bostadsrätter, varför byggs det inte? finns ju pengar att känna eller vågar de inte för att de vill inte bankerna vill låna ut till alla som vill ha bostad. Antingen måste staten gå i godhand så de kan bygga eller så måste de bygga dubbelt så mycket som de gör nu. ser inte marknaden att det är efterfrågan eller. varför skriver ni om invandrare som om det är det största problemet här?

Vi får in över 100 000 människor varje år som ska bo någonstans så det är väl klart man blir lite sur när man ser somalier springa med iPhone i lägenheter som man själv bara kan drömma om, eftersom det är 15 år kö för såna som oss.
Citera
2014-12-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Så kan man se på saken men hur frivilligt är det när man fått jobb i stockholm och man helt ärligt inte ens kan få en 1a handslya i haninge efter 5-7 år i bostadskön?`
Fan såg senast idag en etta i västertorp för 12k.

Nu har jag turen att ha råd att betala iaf upp emot 15k per månad i hyra om jag skulle vilja men bor dessutom med min tjej så de håller hyran nere en del.
Har inte fast jobb (eget företag och vikariat förra terminen och provanställd nu i 6 månader) och än så länge ingen handpenning då jag pluggat fram tills i höstas så att köpa e uteslutet.

Två timmar som sagt, en timme i vardera riktning, då kommer du lite längre än Haninge - och då är bostadsköer och andrahandslägenheter främmande, likaså hyror över 7k för en trea.

Bostadsystem som resten av Sverige skrattar åt, och pendling, är priset man snällt får betala om man ska arbeta i EU-metropolen Stockholm.
Citera
2014-12-26, 17:26
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yippee.ki-yay

Minskar bostadsbristen brister bostadsbubblan, och Sverige kastas in i en ny finanskris. Ett scenario ingen vill ha.
Citera
2014-12-26, 17:35
Medlem
McHammereds avatar
Citat:
Jag får inte tag på en bostad någonstans i Stockholm, men det förstår du kanske inte? Jag får inte ens en bostad i Nynäshamn.

Även lilla Nynäs har haft bostadsbrist ett tag nu. För några år sedan kunde du välja och vraka efter 2-3 års köande men idag ligger det på ca 8 år fick jag veta av killen som tog min lägenhet. 8 år, alltså lika länge som jag hade köat i Haninge innan jag fick napp.
Senast redigerad av McHammered 2014-12-26 kl. 17:49.
Citera
2014-12-26, 17:52
Medlem
bithaxs avatar
Men hur lyckades du få betalningsanmärkning? Sket du i att betala till CSN eller?

Om du har betalat grejen efteråt så har jag för mig att du kan snacka med banken och betala dem för att göra en djupare analys av din ekonomi och anmärkningens ursprung.

Gratiskollen de gör visar ju bara att du har en betalningsanmärkning, inte att den var på 230 kr och att du sedan betalt räkningen, avgift för försening mm.

Det går att deala med alla!

Sen när du har lånelöfte så kan du köpa bostad.

Alternativt kan du ta ett lån hos bluestep, vänta tills anmärkningen försvinner och sedan ta ett nytt lån hos en annan bank och betala bluestep med det nya lånet som har lägre ränta.
Citera
2014-12-26, 18:00
Medlem
KeyWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Vi får in över 100 000 människor varje år som ska bo någonstans så det är väl klart man blir lite sur när man ser somalier springa med iPhone i lägenheter som man själv bara kan drömma om, eftersom det är 15 år kö för såna som oss.

Det är därför jag gillar länder som China och Japan, dom sätter ju sitt folk först iallafall.
Citera
2014-12-26, 18:31
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Bluestep är banditer och ockrare.

Ockrare? Högre ränta med högre risk, det är ingen välgörenhet de sysslar med. Många ska vara glada att det finns folk som är villiga att låna ut till människor som uppenbarligen inte klarar av att betala sina räkningar. Generellt sett ska det till rätt mycket nonchalans för att man ska hamna hos fogden.

Det finns gott om bostäder i STHLM, men det saknas BILLIGA CENTRALA bostäder, något som är rätt jäkla logiskt. Människor med betalningsanmärkningar har alltid haft problem att fixa boende.
Senast redigerad av Tlagnoj 2014-12-26 kl. 18:40.
Citera
2014-12-26, 18:40
Medlem
Citat:
Jag har en tillsvidaretjänst där jag tjänar 300.000 per år
Jag har ca 170.000 sparat
Jag har en betalningsanmärkning som jag fick i våras på 230kr som jag fick när jag var på semester.(jaja)

Jag har stått i kö sedan 2010, jag har inga möjligheter att få en bostad.

Tips? Finns det bostadsbrist? Skall jag hoppa runt i andrahand med ockerpriser och bo en månad i taget på div lägenheter?
Har du endast en betalningsanmärkning och aldrig haft det innan, så kan du kontakta kronofogden och få sekretess på den, vilket innebär att den ej syns om någon kollar. Råkade själv ut för detta i samband med att jag sökte lägenhet.
Citera
2014-12-26, 19:26
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ge mig en länk då?

Jag är inte säker men jag gissar på att det är relativt lätt att få lägenhet i Bålstad. Ligger rätt nära Stockholm. 40 minuter med pendel. Bättre än inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in