2014-12-25, 22:16
Bannlyst
Jag har en tillsvidaretjänst där jag tjänar 300.000 per år
Jag har ca 170.000 sparat
Jag har en betalningsanmärkning som jag fick i våras på 230kr som jag fick när jag var på semester.(jaja)

Jag har stått i kö sedan 2010, jag har inga möjligheter att få en bostad.

Tips? Finns det bostadsbrist? Skall jag hoppa runt i andrahand med ockerpriser och bo en månad i taget på div lägenheter?
Citera
2014-12-25, 22:21
Medlem
MADs avatar
Köp en lgh i en schysst förort, varför ska du ha en hyresrätt?
Bostadsköer har ju inget med inkomst att göra.
Citera
2014-12-25, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Öppna ditt hjärta, din plånbok, böj dig fram och sära på skinkorna, låt alla som vill knulla skiten ur dig. Ungefär så har våra styrande tänkt dom sista åren.

On topic: Hör med privata hyresvärdar. Finns flera som inte har köer utan enbart lägger ut lediga lägenheter på sin internetsida. Så fick jag lägenhet inom 6 månader utan att stå i kö, och flera vänner med mig.

Pratar vi akelius eller Hässelbyhem eller liknande?
Citera
2014-12-25, 22:26
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Pratar vi akelius eller Hässelbyhem eller liknande?

Yup
Citera
2014-12-25, 22:27
Medlem
Chics avatar
Citat:
Jag har en betalningsanmärkning som jag fick i våras på 230kr som jag fick när jag var på semester.(jaja)

Tips? Finns det bostadsbrist? Skall jag hoppa runt i andrahand med ockerpriser och bo en månad i taget på div lägenheter?

Du har ingen intern-kö att tillgå? Då får man ju företräde till många lägenheter innan de slussas ut i stora Stockholms-kön. Konkurrensen är inte riktigt lika stor.
Citera
2014-12-25, 22:40
Bannlyst
Nej, jag har inte röstat fel. Jag har helt enkelt inga kontakter, jag har inte fått någon hjälp av familj och jag får lida hela tiden pga nepotism. Det finns inga hyresrätter för mig som 32årig vit man antar jag.
Citera
2014-12-25, 23:35
Medlem
Fallmans avatar
Citat:

Vilken bank har du vänt dig till? Hur länge har du jobbat? Ålder på dig? Jobb?
Citera
2014-12-25, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av munspelt
Jo det är för att du röstat fel. Man ska inte behöva speciella kontakter för att kunna få tag på en lägenhet.

Citat:
Inte? Alla jag känner har fått sin bostad via kontakter, alla har någon som har stått i borgen eller hjälpt till.

Han menar att i ett optimalt och välfungerande samhälle ska det inte KRÄVAS att man måste ha "kontakter" för att få tag på en bostad. I en optimal och välfungerande samhälle ska alla betraktas lika och alla ska ha rätt till såna här grundläggande saker.
Citera
2014-12-25, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Vilken bank har du vänt dig till? Hur länge har du jobbat? Ålder på dig? Jobb?

Har kollat med SBAB då de verkar bäst, jag måste vända mig till Bluestep och bli ruinerad och ekonomiskt våldtagen. Jag är 32 år, utbildad, har jobbat i 2.5 år.
Citera
2014-12-26, 00:26
Medlem
Napis avatar
Det finns hyresvärdar som låter dig gå före i kön om du har ett sparande genom dem. Langar du in 50000 så får du i princip lägenhet i förort samma vecka.
Citera
2014-12-26, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Det finns hyresvärdar som låter dig gå före i kön om du har ett sparande genom dem. Langar du in 50000 så får du i princip lägenhet i förort samma vecka.

Du menar Akelius som har 2 lägenheter lediga i Stockholm just nu?
Citera
2014-12-26, 00:39
Medlem
Jimbos avatar
Jävlar vad tangentbords-politkerna förpestar varje tråd om landets tillstånd...

Stockholm har alltid varit knasigt att få tag på bostad.
Alternativen du har (realistiska alternativ);

1. Köp ett kontrakt svart.
Pros: Du kommer in på 1:a handsbytesmarknaden direkt. Köp antingen litet innanför tullarna och byt upp dig utåt, eller köp utanför tullarna och få större direkt.
Cons: Kriminella svin som det ska dealas med.

2. Hör dig för bland privatvärdar. Erbjud att betala hyran sex månader i förskott.
Pros: Självklara
Cons: Få har lyckats med detta och många försöker.

3. Köp en bostadsrätt.
Pros: Sjävlklara
Cons: Dyrt och svårt att få lån.

Om jag vore dig skulle jag antingen gå på alternativ 1. Du behöver dock minst 150.000, upp till 3-4.00.000 ı cash.
Visst, det är lite pengarna i sjön-känsla, men du kommer in på bytesmarknaden med ett 1:a handskontrakt och är safe så länge du inte lyckas bli vräkt.

Det jävliga med Stockholm är ju annars att det inte finns bostäder att köpa i din situation, ens ett par mil utanför stan. Allt kostar sjuka pengar och kräver att man har 6-700.000 sparade för att ens få komma till banken och prata bolån.

Jag vet annars att det är hyfsat lätt att få tag på boende i Nynäshamn, men det är en bit att pendla och Nynäshamn är ingen höjdare som stad. Det är ju annars ett annat tips, att leta bland de mindre attraktiva kranskommunerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in