2014-12-26, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Tips? Finns det bostadsbrist? Skall jag hoppa runt i andrahand med ockerpriser och bo en månad i taget på div lägenheter?

bo utanför staden, där finns det gott om bostäder
Citera
2014-12-26, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
bo utanför staden, där finns det gott om bostäder

Ge mig en länk då?
Citera
2014-12-26, 14:01
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Jag har en tillsvidaretjänst där jag tjänar 300.000 per år
Jag har ca 170.000 sparat
Jag har en betalningsanmärkning som jag fick i våras på 230kr som jag fick när jag var på semester.(jaja)

Jag har stått i kö sedan 2010, jag har inga möjligheter att få en bostad.

Tips? Finns det bostadsbrist? Skall jag hoppa runt i andrahand med ockerpriser och bo en månad i taget på div lägenheter?

Det är ingen mänsklig rättighet att bo i stockholms innerstad.
Citera
2014-12-26, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Det är ingen mänsklig rättighet att bo i stockholms innerstad.

Jag får inte tag på en bostad någonstans i Stockholm, men det förstår du kanske inte? Jag får inte ens en bostad i Nynäshamn.
Citera
2014-12-26, 14:30
Medlem
Citat:
Jag får inte tag på en bostad någonstans i Stockholm, men det förstår du kanske inte? Jag får inte ens en bostad i Nynäshamn.

Hur menar du?

Du har fast anställning, en googling och två klick senare tittar jag på en tvårummare ett stenkast från järnvägsstationen i Nynäshamn för 5000 riksdaler, en tusenlapp till för en trea om det passar bättre.

Har du måhända orealistiska krav på din bostad?
Citera
2014-12-26, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hur menar du?

Du har fast anställning, en googling och två klick senare tittar jag på en tvårummare ett stenkast från järnvägsstationen i Nynäshamn för 5000 riksdaler, en tusenlapp till för en trea om det passar bättre.

Har du måhända orealistiska krav på din bostad?

Jag har en betalningsanmärkning?
Citera
2014-12-26, 14:41
Medlem
Citat:
Jag har en betalningsanmärkning?

Så var det.
Ta en dagstur till kontoret med en borgenär i reserv och många papper så brukar sånt ordna sig, i normalt belastade orter.

I Stockholm finns säkert 10 000 nyvuxna utan anmärkningar och både mor och far i borgen, där har man inte mycket att komma med som anmärkt.

Att man ens överväger att hoppa runt mellan lägenheter en månad i sänder - ursäkta om du bara ironiserade i ts - visar ju på att man är mer besatt av 'storstan' än värdigheten borde tillåta.
Citera
2014-12-26, 14:50
Medlem
Sverige2025s avatar
Numera kan du ha KFM existens minimum när du söker lägenhet i allmännyttan. Dock är de väl svårt att få lägenheter i Sthlm hos Allmännytta. Det är 8 års kötid områden som Hässelby Gård.

Vad din betalningsanmärkning beträffar, så är de bara att förklara. Så länge du inte ha hyresskulder..
Senast redigerad av Sverige2025 2014-12-26 kl. 14:52.
Citera
2014-12-26, 14:51
Medlem
Men för i hel-e-e! Du tjänar inte speciellt mycket för att bo i Stockholm, fatta det. I ditt läge hade jag (jag förutsätter nu att du är ensamstående) hyrt en lgh i en kranskommun och bara tagit pendlingen. Eller hyrt sommarstuga som någon skrev. Fatta nu att så länge din betalningsanmärkning ligger kvar är du rökt. Inget jävla Bluesteppande, det förstör dina möjligheter att spar ihop till en kontantinsats!

Anmärkningen försvinner om tre år. Ta tre hundår och lev som skit och spara pengar. Vaddå fritid? Pendla i stället för att spara pengar. Om tre år har du kanske 3-4 hundra tusen, rent register och då kommer saken i ett annat läge.

300 papp om året är cirka 25 papp i månaden, du borde få ut 17 eller? Försök jobba extra skift när du ändå är i staden. Hyr i kranskommun för 3-5 tusen, köp SL-kort och ta med lunchlåda. Spara 5-10 tusen i månaden. Sluta köp någonting! Studenter lever på 7-8 tusen, studera hur dom gör.

Jag gick ut Chalmers 1990 när krisen slog till så jag fick emigrera till glesbygd några år för att ha ett jobb så jag vet vad hårda år innebär men du måste lära dig att sluta konsumera och börja spara. Bit ihop 3-5 år så är du tillbaka på topp.
Citera
2014-12-26, 14:54
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfist69
Jag rekommenderar dej att gå till BlueStep då du har anmärkningar men du kan ändå få lån
då du har jobb dock har du en högre ränta men det kan man ta om man vill vill äga sin bostad och framförallt bo billigare!
Lycka till!

http://www.bluestep.se/

Bluestep är banditer och ockrare.
Citera
2014-12-26, 15:11
Medlem
-Alice-s avatar
Man får inte tag på bostäder NÅGONSTANS i Sverige!!
Citera
2014-12-26, 15:14
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det står förstås alla fritt att INTE hyra av slynan och pendla två timmar om dagen i stället, till en lägenhet som kostar 3000 i månaden.

Så kan man se på saken men hur frivilligt är det när man fått jobb i stockholm och man helt ärligt inte ens kan få en 1a handslya i haninge efter 5-7 år i bostadskön?`
Fan såg senast idag en etta i västertorp för 12k.

Nu har jag turen att ha råd att betala iaf upp emot 15k per månad i hyra om jag skulle vilja men bor dessutom med min tjej så de håller hyran nere en del.
Har inte fast jobb (eget företag och vikariat förra terminen och provanställd nu i 6 månader) och än så länge ingen handpenning då jag pluggat fram tills i höstas så att köpa e uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in