• 1
  • 2
2005-09-20, 15:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det talas ju ibland om hederskulturer och man fr nstan knslan av att heder r ngot fult. Det lter som om att ha en personlig hedersknsla skulle st i motsats till att vara en krleksfull och god mnniska.

S tycker jag inte att det r. Jag menar att man bara kan vara en "god" mnniska, om man har en personlig integritet och en personlig heder.

Mnga krigarkulturer betonade visserligen detta in absurdum. Men, jag tror nog att det alltid, i alla kulturer och i alla samhllen, har funnits de som haft en personlig heder - och de som fljt den rdande massans vrderingar utan att tnka sjlva.

Fr mej betyder heder fljande:

- Lojalitet. Stll upp fr dina vnner, dina slktningar och din grupp. Sttta dem, hjlp dem och gr det som behver gras om de hotas av ngon eller ngot.

- rlighet. Ljug inte fr dina vnner. Ett brutet frtroende tar ondligt lng tid att reparera.

- Hederlighet. Stjl inte eller lura oskyldiga.

- Ansvarsfullhet. Erknn nr du gr fel. St fr dina misstag.

- Integritet. St rak nr det blser motvind. St fr dina principer och kompromissa inte nr det gller viktiga basala vrderingar. Slj dej inte fr personlig vinning.

Innebr det att jag alltid r hedersam? Nej, skert inte. Men jag frsker.

Vad innebr heder fr er? r det ngot negativt eller r det ngot som vi fortfarande behver ha i dagens samhlle?

Eller r man dum, naiv och osmart om man br med sej en sdan bromskloss som hindrar en frn att leva s gott och komfortabelt som mjligt?
Citera
2005-09-20, 16:38
Medlem
Un Perros avatar
De saker som du rknar upp r fundamenten i de flesta kulturer vrlden ver, vilket tyder p att det r direkt mnskliga egenskaper, sannolikt gynnade rent evolutionsmssigt sen frsta brjan. Frmst p.g.a att det r ett altruistiskt synstt som andra mnniskor alltid tycker om, eftersom de sjlva har mycket att tjna p att andra mnniskor r just altruistiska. Nu kanske detta lter brutalt, men med tjna s menar jag ven frsvar mot yttre fiender och passa barnen nr man har feber. Om man sjlv d anammar altruismen, kommer man f mottaga skydd av de likasinnade, vilket frsts r nskvrt.

Man r varken dum, osmart eller naiv om man vljer att st fast vid dessa fem honnrsord, man kommer att ha framgngar socialt, men sannolikt inte materiellt, s lnge man inte ven r begvad med en exceptionell talang av ngot slag.

Skulle alla flja dessa enkla regler skulle min utopiska vrld uppkomma, men det rcker med att 15 inte gr det fr att ett annat slags samhlle ska uppst i askan frn det frsta.

Dock, man fr inte glmma att mnniskan r en predator i frsta hand, och en humanist i andra hand. Vi r inte goda, det finns inget medftt gott i oss, utan vi gr det som gagnar vra egna syften. Egoism eller altruism r egentligen meningslsa begrepp. Skulle det pltsligt komma upp en chans att skra din familjs skerhet fr mnga framtida generationer, r de allra flesta mnniskor beredda att g s lngt som krvs fr att stadskomma detta. Nu snubblade jag kanske lite OT.
Citera
2005-09-20, 16:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jo, du har skert rtt. Detta r nog ganska allmngiltiga ideal och har med all skerhet sitt ursprung i evolutionra frdelar.

Och det r en ganska intressant frga att spekulera kring.

Samma sak hur ett samhlle skall kunna skydda sej mot de som inte fljer dessa, lagstiftning, religion etc - ocks vldigt spnnande att diskutera.

Men, vad jag ville fokusera p i den hr trden - r den personliga aspekten.

r detta ngot som ngon mer n jag frsker flja - i det dagliga livet?

Eller tvingas man av det moderna samhllet att kompromissa allt mer, fr annars s klarar man inte att tjna tillrckligt fr att verleva?

Och r det s som du tror - att om man envisas med detta - s kan man inte gra karrir? Att fretag belnar de som bryter mot detta p bekostnad av den hedersamme?

r det s illa?

Och r det mer acceptabelt i "primitivare" kulturer att ha en heder?
Citera
2005-09-20, 17:06
Medlem
Un Perros avatar
OK, personligen d,

Ja, jag frsker flja alla fem kompromisslst, tminstone nr det gller mina basala vrderingar. Det r sjlvutvecklande fr mig, sledes gynnas jag av det, karrirsmssigt vette fan, kan inte pst att jag inlett ngon karrir n. Och vid nrmare eftertanke tnker jag inte teoritisera i det heller.

Dremot, nr jag fr barn och en egen familj kommer jag med strsta sannolikhet att rucka en aning p vissa vrderingar skulle det gagna min familj. Det r ltt att vara kompromissls nr man r ung, snygg och stark. Skmt sido, s tror jag det ligga ngot i det.
Citera
2005-09-20, 19:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som sagt - jag pstr inte att jag alltid klarar att hlla mina egna ideal, men ngra exempel ur vardagen kanske kan illustrera vad jag menar:

1. Om man fr tillbaka fr mycket pengar nr man varit och handlat.

Gr man tillbaka d och returnerar detta belopp?
Eller tnker man att tja, kassrskan fr ju skylla sej sjlv - nr hon slarvade s.

Jag gr tillbaka.

Jag har vid ett tillflle terlmnat ca 5000 kr som jag fick fel i en valutavxling. Jag fick dubbla beloppet mot vad jag skulle ha. Detta upptckte jag nr jag skulle stta in pengarna p en bank.

Jag kunde ha behllt pengarna. Jag hade ganska dligt med kontanter d och hade hl som jag kunde ha stoppat de i.

Men, jag vill inte gra mej till tjuv fr ett snt belopp.

Och, om det r sant eller inte, men jag har fr mej att kassrskorna r sjlva terbetalningsskyldiga. (Snlla - diskutera inte detta i trden, det r egentligen ovsentligt.)

Min heder frbjd mej att ta dessa pengar.

Var jag dum d? Skulle jag ha utnyttjat tillfllet?

2. Jag gjorde ett grov misstag p jobbet. Jag kunde ha skyllt ifrn mej, ltsats som om det inte var jag. Ingen hade upptckt det eller kunnat bestrida det. Men, min heder frbjd mej. Jag kmpade som ett djur och lyckades till slut att fixa det.

Var jag dum? Skulle jag ha besparat mej allt extra jobb?

Nota bene: Jag frsker inte utmla mej sjlv som ngot dygdemnster hr. Jag har ocks ljugit (men inte fr ngon vn), jag har stulit (kontorsmaterial p jobbet), jag har fuskat (visserligen bara en gng och jag blev upptckt vid ett prov i skolan). Just nu sitter jag och "jobbar", dvs kostar min arbetsgivare pengar, nr jag skriver det hr. Det kan man ocks se som nn sorts stld.

Men, vad jag vill diskutera r egentligen - r jag en idiot som frsker hlla kvar dessa ideal?
Citera
2005-09-20, 20:26
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Just nu sitter jag och "jobbar", dvs kostar min arbetsgivare pengar, nr jag skriver det hr.
Citat:
Men, vad jag vill diskutera r egentligen - r jag en idiot som frsker hlla kvar dessa ideal?
Om du sker en partner/vn, skulle du inte se punkterna du tar upp som ngot positivt med den personen? Om du tycker det, s sker du inte en "idiot", och du blir det inte fr du efterstrvar det heller. Min sikt iaf.
Citera
2005-09-20, 20:34
Medlem
TheEconomists avatar
Ja, jag tycker personlig heder r ngot positivt. Att vara 'hederlig' gr att jag sover gott om natten. Hederskulturer blir bara ett problem nr man brjar frska verfra sin uppfattning om innebrden av heder p andra. Vill jag inte ha sex innan ktenskapet r det min ensak. Ingr det i min definition av heder - fine. Frsker jag dremot hindra ngon annan att ha sex fre ktenskapet pga hedersargument r jag ute p mycket tunn is.
Citera
2005-09-20, 20:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEconomist
Ja, jag tycker personlig heder r ngot positivt. Att vara 'hederlig' gr att jag sover gott om natten. Hederskulturer blir bara ett problem nr man brjar frska verfra sin uppfattning om innebrden av heder p andra. Vill jag inte ha sex innan ktenskapet r det min ensak. Ingr det i min definition av heder - fine. Frsker jag dremot hindra ngon annan att ha sex fre ktenskapet pga hedersargument r jag ute p mycket tunn is.

Frvisso. Jag diskuterar enbart den egna strngt personliga hedern.

De som frsker tvinga andra anser jag inte upptrder hedervrt.
Citera
2005-09-20, 20:52
Medlem
Engelbreckts avatar
Heder, stotlhet och en stark sjlvknsla r kontroversiellt. Dels drfr att personer med en stark moraluppfattning r svra att kontroller och dels drfr att mnniskor med hg moral r en nagel i gat p alla med som inte lever upp till idealen.

Jag har valt, av olika personliga skl, att inte dricka alkohol under en tid. Detta irriterar mnga jag umgs med. Det verkar nstan som om de har dligt samvete fr sitt eget drickande och tror att mitt avstndstagade r kritik riktad mot dem.

Kanske r det lite s med personer som hller en, som de ser det, hg moral. Att andra uppfattar dem som sjlvgoda och deras beteende som kritik riktad mot sin egen livsstil.
Citera
2005-09-21, 00:08
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Som sagt - jag pstr inte att jag alltid klarar att hlla mina egna ideal, men ngra exempel ur vardagen kanske kan illustrera vad jag menar:

1. Om man fr tillbaka fr mycket pengar nr man varit och handlat.

Gr man tillbaka d och returnerar detta belopp?
Eller tnker man att tja, kassrskan fr ju skylla sej sjlv - nr hon slarvade s.

Jag gr tillbaka.

Jag har vid ett tillflle terlmnat ca 5000 kr som jag fick fel i en valutavxling. Jag fick dubbla beloppet mot vad jag skulle ha. Detta upptckte jag nr jag skulle stta in pengarna p en bank.

Jag kunde ha behllt pengarna. Jag hade ganska dligt med kontanter d och hade hl som jag kunde ha stoppat de i.

Men, jag vill inte gra mej till tjuv fr ett snt belopp.

Var jag dum d? Skulle jag ha utnyttjat tillfllet?

2. Jag gjorde ett grov misstag p jobbet. Jag kunde ha skyllt ifrn mej, ltsats som om det inte var jag. Ingen hade upptckt det eller kunnat bestrida det. Men, min heder frbjd mej. Jag kmpade som ett djur och lyckades till slut att fixa det.

Var jag dum? Skulle jag ha besparat mej allt extra jobb?

Nej, det r du Naturligtvis inte!!
Vi behver alla kunna knna oss stolta ver oss sjlva, annars kvvs vi snart i sjlvfrakt. Jag tror att vi mnniskor har ett behov av att vara goda, rliga, hjlpsamma, hederliga,lojala etc fr att det ingr i vr sanna mnskliga natur. Till skillnad frn ngon annans inlgg hr, s tror jag att mnniskan r i grunden God och hon lngtar efter att sjlvfrverkliga det goda inom sig.

Det r inte skert att det befrmjar yrkeskarriren, men det befrmjar definitivt din utveckling som mnniska. Dr kan ju frsts mnniskor prioritera olika!

(Sjlv har jag ocks lmnat tillbaka en enorm (fr mig) summa pengar, fast jag skulle ha behvt dem sjlv. Jag lmnade dem anonymt, s garen fick aldrig veta att det var mig han/hon hade att tacka. Detta tyckte mina vnner var vansinnigt, d jag kanske tminstone hade kunnat f hitteln. Men jag reagerade som p instinkt. .... Och jag vet ocks att det VAR oerhrt frestande fr mig att behlla de dr pengarna och jag var nog rdd att om jag inte skyndade mig p, s skulle hinna tnka p allt jag skulle kunna gra fr pengarna om jag behll dem!)

mvh
Terrieterrie
Citera
2005-09-21, 01:02
Medlem
Det r viktigare nu n ngonsin tidigare.
Varfr?
Eftersom att vi i strre utsrckning tvingas utforma vra egna levnadsregler och levnadsnormer.
Ingen etisk stndpunkt br dras till sin extrem (lojalitet in i dden, frutsttningslst r dumheter) utan en balans br infinna sig. "(misstag och botgrelse)
Den mnniska som knner sig sammansatt, balanserad och harmonisk behver inte ens fundera speciellt mycket p dessa hederbegrepp, de infinner sig per automatik.

p ett stt r den mnniska som blint fljer dygdemnster omnskligare n den som bryter mot alla konventioner eftersom hedern r en strvan uppt, mot gudomen.

Hedersbegreppet varierar samtidigt mellan kulturer. I Sverige ser vi det som en heder att behandla kvinnor jmlikt, i andra lnder r instllningen en helt annan.
Att frena kulturers syn p hedersbegreppet r mycket svrt, drfr br kulturer hllas isr s gott det gr.
Vi ser det inte lngre som en heder att kriga fr vrat land, snarare som ett bakslag, vi har kommit en lng vg...undrar vart den leder egentligen? Hller de allmnna hedersbegreppen p att suddas ut?
Citera
2005-09-21, 01:11
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Fr mej betyder heder fljande:

- Lojalitet. Stll upp fr dina vnner, dina slktningar och din grupp. Sttta dem, hjlp dem och gr det som behver gras om de hotas av ngon eller ngot.

- rlighet. Ljug inte fr dina vnner. Ett brutet frtroende tar ondligt lng tid att reparera.

- Hederlighet. Stjl inte eller lura oskyldiga.

- Ansvarsfullhet. Erknn nr du gr fel. St fr dina misstag.

- Integritet. St rak nr det blser motvind. St fr dina principer och kompromissa inte nr det gller viktiga basala vrderingar. Slj dej inte fr personlig vinning.
...

Ord ! kan hlla med om varje punkt. Men tyvrr tror jag att heder har en annan inebrd fr en del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in