Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Som sagt - jag pstr inte att jag alltid klarar att hlla mina egna ideal, men ngra exempel ur vardagen kanske kan illustrera vad jag menar:
1. Om man fr tillbaka fr mycket pengar nr man varit och handlat.
Gr man tillbaka d och returnerar detta belopp?
Eller tnker man att tja, kassrskan fr ju skylla sej sjlv - nr hon slarvade s.
Jag gr tillbaka.
Jag har vid ett tillflle terlmnat ca 5000 kr som jag fick fel i en valutavxling. Jag fick dubbla beloppet mot vad jag skulle ha. Detta upptckte jag nr jag skulle stta in pengarna p en bank.
Jag kunde ha behllt pengarna. Jag hade ganska dligt med kontanter d och hade hl som jag kunde ha stoppat de i.
Men, jag vill inte gra mej till tjuv fr ett snt belopp.
Var jag dum d? Skulle jag ha utnyttjat tillfllet?
2. Jag gjorde ett grov misstag p jobbet. Jag kunde ha skyllt ifrn mej, ltsats som om det inte var jag. Ingen hade upptckt det eller kunnat bestrida det. Men, min heder frbjd mej. Jag kmpade som ett djur och lyckades till slut att fixa det.
Var jag dum? Skulle jag ha besparat mej allt extra jobb?
Men, vad jag vill diskutera r egentligen - r jag en idiot som frsker hlla kvar dessa ideal?
Nej, det r du Naturligtvis inte!!
Vi behver alla kunna knna oss stolta ver oss sjlva, annars kvvs vi snart i sjlvfrakt. Jag tror att vi mnniskor har ett behov av att vara goda, rliga, hjlpsamma, hederliga,lojala etc fr att det ingr i vr sanna mnskliga natur. Till skillnad frn ngon annans inlgg hr, s tror jag att mnniskan r i grunden God och hon lngtar efter att sjlvfrverkliga det goda inom sig.
Det r inte skert att det befrmjar yrkeskarriren, men det befrmjar definitivt din utveckling som mnniska. Dr kan ju frsts mnniskor prioritera olika!
(Sjlv har jag ocks lmnat tillbaka en enorm (fr mig) summa pengar, fast jag skulle ha behvt dem sjlv. Jag lmnade dem anonymt, s garen fick aldrig veta att det var mig han/hon hade att tacka. Detta tyckte mina vnner var vansinnigt, d jag kanske tminstone hade kunnat f hitteln. Men jag reagerade som p instinkt. .... Och jag vet ocks att det VAR oerhrt frestande fr mig att behlla de dr pengarna och jag var nog rdd att om jag inte skyndade mig p, s skulle hinna tnka p allt jag skulle kunna gra fr pengarna om jag behll dem!)
mvh
Terrieterrie