• 1
  • 2
2014-12-23, 14:53
Medlem
Tänkte som säkert många andra körde lite revbensspjäll på julbordet i år. Men skulle behöva hjälp med något juligt recept.

Tänker mig julmust som grund samt nejlika, kanel, äppel(cidervinäger/mos/annat), ev. andra kryddor (senap?).

Men hur får man ihop detta till en glaze. Med sirap också känns det som det kan bli väldigt sött tillsammans med julmusten?

Någon som har något bra beprövat eller nysnickrat recept så tar jag hemskt gärna del av det!

Tack på förhand och god jul!
Citera
2014-12-23, 15:02
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Allt det där låter väl bra, men ni ska dricka julöl till så att det inte blir för sött. Eller köp färdiggrillade revbenspjäll.
Citera
2014-12-23, 15:02
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Tänkte som säkert många andra körde lite revbensspjäll på julbordet i år. Men skulle behöva hjälp med något juligt recept.

Tänker mig julmust som grund samt nejlika, kanel, äppel(cidervinäger/mos/annat), ev. andra kryddor (senap?).

Men hur får man ihop detta till en glaze. Med sirap också känns det som det kan bli väldigt sött tillsammans med julmusten?

Någon som har något bra beprövat eller nysnickrat recept så tar jag hemskt gärna del av det!

Tack på förhand och god jul!
Jag gör alltid en grundglaze på neutral olja, vanlig kinesisk eller japansk soja, honung och färsk pressad citron.
Jag har inget recept som sådant, utan höftar alltid men det är ungefär lika delar av allt. Men börjar med oljan i en tjockbottnad kastrull och låter den bli varm. Tillsätter sedan under vispning soja, honung och slutligen rikligt med pressad citron som tillsätts droppvis. Vispa hela tiden utan att det kokar, så kommer det att emulsifieras och tjockna. Krydda sedan upp med valfria kryddor. Jag brukar köra på vitpeppar, malen ingefära, kryddnejlika och and aning kryddpeppar.

Denna glaze är mycket värmetålig och bränns inte så lätt så det går att använda både som marinad för spjällen och under tillagningen i ugnen.
Senast redigerad av Byline 2014-12-23 kl. 15:07.
Citera
2014-12-23, 16:55
Bannlyst
Koka revbensspjällen innan är ett tips med kryddor som du nämnde ingefära honung nejlikor kanel lagerblad kanske. även buljong.

De blir inte så sött men gör köttet väldigt mört och smaken lägger sig nog mer jämt än om du satsat på enbart göra en glaze. utan glazen gör man efteråt på hög värme en kort stund.

Tar några timmar att laga bara.

Färdiggrillade revbensspjäll i affären är som översaltade och torra med smak av grillkrydda och olja, gillar man de så gör inte som jag sa.
Citera
2014-12-23, 17:42
Medlem
zepofans avatar
Jag skulle nog satsat på att koka spjällen möra i koncentrerad äppeljuice med kanel, nejlika och salt. Sedan hade jag låtit det hela svalna i lagen över natten. Dag 2 hade jag reducerat ner julmust till sirapskonsistens och penslat dem med innan jag kör dem i ugnen.
Citera
2014-12-23, 18:05
Medlem
Riktigt bra tips alla. Kommer nog försöka kombinera lite av varje.

Koka i äppelkoncentrat med diverse kryddor lät väldigt intressant! Ska sätta igång med det redan idag så får jag se hur jag gör med glazen imorgon.
Citera
2014-12-23, 18:10
Medlem
klybans avatar
Kör igång mina precis, blir det som jag har framför mig som soja, mirin och diverse kryddor.
Fanns bara rimmade revisar att köpa idag, vilket irriterar en del.
Citera
2014-12-23, 18:19
Medlem
Köp de färdiglagade julspjällen på Lidl. Bara värma och äta.
Citera
2014-12-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kör igång mina precis, blir det som jag har framför mig som soja, mirin och diverse kryddor.
Fanns bara rimmade revisar att köpa idag, vilket irriterar en del.

Är kryddorna av japanskt stuk också? Körde själv på japanskinspirerade spjäll förra året
Citera
2014-12-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Köp de färdiglagade julspjällen på Lidl. Bara värma och äta.

Roligare och godare att göra egna! Då kan du ju dessutom smaksätta dom efter eget behag
Citera
2014-12-24, 09:41
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Glöggsås till spjällen har blivit en ny favorit.
Reagerade lite över dom olika varianter av spjäll som dykt upp , Skånespjäll mfl
Kanske har funnits i välsorterade affärer innan , men såg lite nya för mig varianter på Citygross sist.
Citera
2014-12-24, 13:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Är kryddorna av japanskt stuk också? Körde själv på japanskinspirerade spjäll förra året
Blev lite mer traditionellt efter dom två, fast med yamasa sojan och nån mirin med massa konstiga tecken på.
Vitpeppar, svartpeppar, lök, lökpulver, vitlökspulver, kryddpeppar och lagerblad.
Det tror jag var allt, hann inte smaka på själva revbenen, men skyn var jävligt god.
Så de kommer nog försvinna snabbt.

Blev en citronkyckling också, den fick också lite yamasa och mirin när jag ändå höll på
Blev god den med, syran gillade mirin där, det kunde man tydligt känna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in