• 1
  • 2
2014-12-24, 13:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Roligare och godare att göra egna! Då kan du ju dessutom smaksätta dom efter eget behag
Och en ett antal mindre E-ämnen, som jag inte slaviskt undviker men gör så gott jag kan.
Aldrig gillat färdigkryddade saker, kryddar själv blir godast så.
Sen går ju det äta och kan tom vara helt okey, så ska inte säga att det är oätbart för det är det inte.
Citera
2014-12-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Blev lite mer traditionellt efter dom två, fast med yamasa sojan och nån mirin med massa konstiga tecken på.
Vitpeppar, svartpeppar, lök, lökpulver, vitlökspulver, kryddpeppar och lagerblad.
Det tror jag var allt, hann inte smaka på själva revbenen, men skyn var jävligt god.
Så de kommer nog försvinna snabbt.

Låter mer traditionellt istället för juligt, men säkert minst lika gott!

Kryddade (vattnet) med äppelkoncentrat, buljong, kryddpeppar, nejlika, kanel, svart/vitpeppar.

Sen gjorde jag glaze på Zeunerts julmust som fick koka ned till sirapsaktig konsistent och sedan ytterligare lite nejlika, kanel, ingefära, äppelcidervinäger.

Tyvärr började dom bli lite torra eftersom jag kokade dom ena dagen och sedan värme/glazeade dom i ugnen nästa. Var lite sen med att stoppa in stickan i dom för att mäta temperaturen när dom skulle kokas, för de var redan klara :/

Annars god smak!

God fortsättning samt ett gott slut på er alla! Tack för alla tipsen
Citera
2014-12-25, 22:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Låter mer traditionellt istället för juligt, men säkert minst lika gott!

...
Jo, lite traditionell stil var det, men yamasan och mirin kände man tydligt.
Och de gick åt fort, som väntat
Citera
2014-12-26, 19:23
Medlem
pelviss avatar
Jag brukar göra så här:

5% saltlake blandas till, lägg i klyftad lök, vitpeppar, kryddpeppar, svartpeppar, nejlika och ingefära samt lite vad man känner för. Köttet ligger i saltlaken nån vecka. I år rökte jag dom i ett par timmar (lättrökning, man vill inte att röken tar överhanden utan ligger i bakgrunden) innan de åkte i sous vide badet på 60 grader ett dygn. Receptet på glaseringen brukar skifta från år till år men oftast åt julmusthållet.

Det blir revben som uppskattas på julbordet och som smälter i munnen.
Citera
2014-12-26, 20:47
Medlem
christerys avatar
Kan detta vara nåt?

Julribs

Du behöver (6 personer): 20 minuter + 30 minuter koktid + 20 minuter i ugnen

2 kg kamben
2 gula lökar
5 kryddpepparkorn
2 lagerblad
1/2 dl flytande honung
4 msk tomatpuré
2 msk japansk soja
1 msk äppelcidervinäger
1 msk riven ingefära
1 apelsin, finrivet skal salt

Tunna revben med glaze på ingefära och apelsin, gör så här:

1. Koka revbenen i ca 30 minuter i rikligt saltat vatten tillsammans med klyftad lök, kryddpeppar och lagerblad. Ta upp och låt torka.
2. Sätt ugnen på 225 grader.
3. Lägg revbenen på en plåt.
4. Blanda honung, tomatpuré, soja, vinäger, ingefära och apelsinskal. Smaka av med salt.
5. Pensla revbenen med blandningen och ställ i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Har snott den nånstans ifrån, men kommer inte ihåg var. Blev inget julfirande av rang i år så det blev inte testat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in