Citat:
Ursprungligen postat av
Un Perro
TV har blivit helt sekundrt i och med Datorns och framfrallt bredbandets intrng. Ser i princip bara film frn datorn p tvn. Ibland nyheter och ibland dokumentrer p svt, ven musikbyrn frsker jag se. Men sltitta? Nej, aldrig. Lser mycket hellre en bok n att se p tv.
Lter som en ganska sund familj, som vljer bort tv:n. Speciellt barnfamiljer borde inte ha ngon tv, tminstone inte frrns barnet har blivit 10-11 r, imo.
Nsta 20 r senare s tycker jag det r datorn som blivit sekundr. Jag har lnge haft smart-tv som jag anvnder till streaming och youtube. Jag kpte precis en gamingdator, men det hade mest att gra med att mnga spel och moddar bara finns till PC, samt att vissa spelgenrerar r bttre med mus och tangentbord.
Nr du gjorde ditt inlgg s fanns knappt smartphones, och bankID skulle inte komma frrn 5 r senare. Dessa har till stor del ersatt datorn roll inom det man skulle kunna kalla privatarbete (t.ex. bankrenden), och smart-tv har datorn fr underhllning. Har man ett bra ljudsystem s r det i de flesta fall kopplade till tvn, inte datorn.
P tvn s gr jag detta:
1. Kolla p vanliga tv-kanaler
2. Kolla p youtube
3. Kolla p Netflix/HBO och annan streaming
4. Lyssna p musik via Spotify
5. Spela tv-spel
P datorn s gr jag detta:
1. Postar p forum
2. Spela ett ftal PC-spel
P min smartphone s gr jag detta:
1. Skriver p sociala medier
2. Skickar mail
3. Lyssnar p podcaster
4. Gr bankrenden
5. Skter diverse IoT-apparater.
6. Bestller saker ver ntet.
7. Har anteckningar p saker
Det mest lockande att ta bort r att ha dator, men det uppstr regelbundet situationer dr man behver en dator. Att posta detta inlgget p min telefon eller tv hade ocks varit fr omstndligt.