• 3
  • 4
2005-09-21, 22:55
Medlem
prettygirls avatar
Vi hade en TV under min uppvxt som man knappt kunde stta p.
Det var ngot glapp i den, s hlften av alla gnger gick den inte ens igng.
Brukade sitta dr och trycka p powerknappen tills jag blev bl i fingret.
Tog ett jvla tag innan vi bytte ut den, och video skaffade vi inte frrn jag var tonring.

Hnde jvligt mycket i vrt hus, om mina syskon och jag inte hade ver vra vnner,
s var det vra kusiner som hngde hos oss.
Vi spelade sllskapsspel, spelade kort och Nintendo, eller s var vi ute och lekte.

Nu p senare har tvn ftt lite strre betydelse i mitt liv. Jag har fyra program som jag fljer.

Idol
Desperate Housewives
The OC
Familjen Gotti
Citera
2005-09-21, 23:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Brage
Hur ser du p mnniskor som inte har TV-apparat?

Jag kom att tnka p den frgan d en gammal kompis ringde mig igr, frn Molkom. En helt vanlig snubbe med en helt vanlig krring och 3 barn. Inga religisa fantaiker, inga grna-vgare eller ngot sdan.... men de har INGEN TV! De har aldrig haft TV sen de flyttade ihop och gifte sig, och inte heller sen de skaffade barn har de TV...

Barnen frgar inte efter TV eftersom de ju aldrig haft ngon, sa han. Barnen leker med kompisar, lser bcker, rider, spelar fotboll etc och de sjlva spelar instrument (hon) och lser bcker (bda) p fritiden. Ibland lyssnar de p radio.

Det roliga var att nr jag bodde i Molkom och vi umgicks med min kompis och hans fru, s var de alltid vldigt intresserade av att vi skulle ha TV:n p hemma nr de kom. De tyckte det var jtteexotiskt

De hade heller aldrig ngra sikter om att andra mnniskor ser p TV, eller ngra moraliska invndningar etc, de bara ville inte ha ngon TV hemma och tyckte att de klarade sig bra utan.

Hur skulle du klara dig utan TV? Tycker du att ovanstende familj lter konstig enbart baserat p det faktum att de inte har ngn TV?

Sjlv r jag avundsjuk p dem. Jag tror nmligen att de har jvligt mycket roligare n vi andra har... men s knner jag dem ju ocks och vet vilka trevliga typer de r :-)

Det lter identiskt med den familj som intervjuades om att inte ha TV i barnfamilj i P1 hromdagen.

Lt folk leva som de vill.
Citera
2005-09-22, 12:26
Medlem
antiqooles avatar
Apparaten i sig r oumbrlig fr mig, cinefil som jag r. Canaldigital, tv-licens och snt skit klarar jag mig dock utan eftersom jag aldrig ser p tv-program. Hmm vnta, nu brukar jag se musikbyrn ibland s det r inte helt sant, hursomhelst r det inte ngot jag verkligen behver.
Citera
2005-09-22, 12:44
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
s var det vra kusiner som hngde hos oss.
Vi spelade sllskapsspel, spelade kort och Nintendo, eller s var vi ute och lekte.

Inte fr att mrka ord eller s, men nr man spelar nintendo s sitter man vl faktiskt ven d parkerad framfr en tv? Det var vl det som skulle undvikas?
Citera
2025-01-06, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
TV har blivit helt sekundrt i och med Datorns och framfrallt bredbandets intrng. Ser i princip bara film frn datorn p tvn. Ibland nyheter och ibland dokumentrer p svt, ven musikbyrn frsker jag se. Men sltitta? Nej, aldrig. Lser mycket hellre en bok n att se p tv.

Lter som en ganska sund familj, som vljer bort tv:n. Speciellt barnfamiljer borde inte ha ngon tv, tminstone inte frrns barnet har blivit 10-11 r, imo.

Nsta 20 r senare s tycker jag det r datorn som blivit sekundr. Jag har lnge haft smart-tv som jag anvnder till streaming och youtube. Jag kpte precis en gamingdator, men det hade mest att gra med att mnga spel och moddar bara finns till PC, samt att vissa spelgenrerar r bttre med mus och tangentbord.

Nr du gjorde ditt inlgg s fanns knappt smartphones, och bankID skulle inte komma frrn 5 r senare. Dessa har till stor del ersatt datorn roll inom det man skulle kunna kalla privatarbete (t.ex. bankrenden), och smart-tv har datorn fr underhllning. Har man ett bra ljudsystem s r det i de flesta fall kopplade till tvn, inte datorn.

P tvn s gr jag detta:
1. Kolla p vanliga tv-kanaler
2. Kolla p youtube
3. Kolla p Netflix/HBO och annan streaming
4. Lyssna p musik via Spotify
5. Spela tv-spel

P datorn s gr jag detta:
1. Postar p forum
2. Spela ett ftal PC-spel

P min smartphone s gr jag detta:
1. Skriver p sociala medier
2. Skickar mail
3. Lyssnar p podcaster
4. Gr bankrenden
5. Skter diverse IoT-apparater.
6. Bestller saker ver ntet.
7. Har anteckningar p saker

Det mest lockande att ta bort r att ha dator, men det uppstr regelbundet situationer dr man behver en dator. Att posta detta inlgget p min telefon eller tv hade ocks varit fr omstndligt.
Citera
2025-01-08, 11:58
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedecci
Nsta 20 r senare s tycker jag det r datorn som blivit sekundr.

I mnga hushll r det garanterat s. Jag som r lite konservativ av mig lever fortfarande som om det vore 2010. Min tv r i grunden "dum" men har kompletteras med OSMC via en Raspberry Pi samt digitalbox frn Telia (genom Brf:en). Min smartphone anvnder jag nstan uteslutande till SMS och telefonsamtal om jag r hemma. Fredrar datorn i nstan alla situationer.

Men vad r egentligen en tv idag? Och vad innebr det att vara utan tv r 2025? Om jag hnger upp en lite strre datorskrm i vardagsrummet och kopplar in en Chromecast, har jag d en tv? Trots att den saknar bde DVB-T2-tuner och "smarta tv-appar".

Jag kan se hela SVT:s utbud och ven vriga kanaler som gr vi Telia i datorn och mobilen. Om jag slnger ut min gamla 42-tummare, har jag inte d nd fortfarande tv, fast bara via andra skrmar n den stora framfr soffan?
Citera
2025-01-08, 18:21
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Citat:
Men vad r egentligen en tv idag?
Och vad innebr det att vara utan tv r 2025? Om jag hnger upp en lite strre datorskrm i vardagsrummet och kopplar in en Chromecast, har jag d en tv? Trots att den saknar bde DVB-T2-tuner och "smarta tv-appar".

Egentligen r alla huvudsakliga elektronikprylar samma sak - en dator. Skillnaden r om det r en nedlst dator, eller en dator dr du kan installera vad du vill p. Populariteten av nedlsta prylar kan till stor del frklaras av att de r enklare. Du kan inte f ett virus p en Android-TV, och det r aldrig ngot du mste fixa med den. Alla prylar har ocks drivrutiner fr vanliga saker, s du kan t.ex. koppla in ett tangentbord i din tv om du vill kolla mycket p Youtube, och tycker det r jobbigt att skriva skord med tv-fjrrkontrollen.

Samhllet har ju i det stora hela blivit med digitaliserat, s du kan inte klara dig speciellt bra utan ngonting. Det r bara vissa banker som fortfarande har bankdosor, s att inte ha smartphone med mobilt BankID gr att du inte kan gra mycket saker. Att inte ha tv tycker jag dock fortfarande r ett statement. Som Joey sade i Vnner till en kvinna som inte hade tv hemma: "vad r dina mbler vnda mot?". Att skippa att ha en vanlig dator hemma (stationr eller brbar) innebr inte s mycket nackdelar lngre.
Citera
2025-01-11, 11:57
Medlem
Klarar mig utan linjr tv, men inte tv apparat.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in