Hur ser du på människor som inte har TV-apparat?
Jag kom att tänka på den frågan då en gammal kompis ringde mig igår, från Molkom. En helt vanlig snubbe med en helt vanlig kärring och 3 barn. Inga religiösa fantaiker, inga gröna-vågare eller något sådan.... men de har INGEN TV! De har aldrig haft TV sen de flyttade ihop och gifte sig, och inte heller sen de skaffade barn har de TV...
Barnen frågar inte efter TV eftersom de ju aldrig haft någon, sa han. Barnen leker med kompisar, läser böcker, rider, spelar fotboll etc och de själva spelar instrument (hon) och läser böcker (båda) på fritiden. Ibland lyssnar de på radio.
Det roliga var att när jag bodde i Molkom och vi umgicks med min kompis och hans fru, så var de alltid väldigt intresserade av att vi skulle ha TV:n på hemma när de kom. De tyckte det var jätteexotiskt
De hade heller aldrig några åsikter om att andra människor ser på TV, eller några moraliska invändningar etc, de bara ville inte ha någon TV hemma och tyckte att de klarade sig bra utan.
Hur skulle du klara dig utan TV? Tycker du att ovanstående familj låter konstig enbart baserat på det faktum att de inte har ngn TV?
Själv är jag avundsjuk på dem. Jag tror nämligen att de har jävligt mycket roligare än vi andra har... men så känner jag dem ju också och vet vilka trevliga typer de är :-)