• 1
  • 2
2005-09-20, 10:12
Medlem
Magnus Brages avatar
Hur ser du p mnniskor som inte har TV-apparat?

Jag kom att tnka p den frgan d en gammal kompis ringde mig igr, frn Molkom. En helt vanlig snubbe med en helt vanlig krring och 3 barn. Inga religisa fantaiker, inga grna-vgare eller ngot sdan.... men de har INGEN TV! De har aldrig haft TV sen de flyttade ihop och gifte sig, och inte heller sen de skaffade barn har de TV...

Barnen frgar inte efter TV eftersom de ju aldrig haft ngon, sa han. Barnen leker med kompisar, lser bcker, rider, spelar fotboll etc och de sjlva spelar instrument (hon) och lser bcker (bda) p fritiden. Ibland lyssnar de p radio.

Det roliga var att nr jag bodde i Molkom och vi umgicks med min kompis och hans fru, s var de alltid vldigt intresserade av att vi skulle ha TV:n p hemma nr de kom. De tyckte det var jtteexotiskt

De hade heller aldrig ngra sikter om att andra mnniskor ser p TV, eller ngra moraliska invndningar etc, de bara ville inte ha ngon TV hemma och tyckte att de klarade sig bra utan.

Hur skulle du klara dig utan TV? Tycker du att ovanstende familj lter konstig enbart baserat p det faktum att de inte har ngn TV?

Sjlv r jag avundsjuk p dem. Jag tror nmligen att de har jvligt mycket roligare n vi andra har... men s knner jag dem ju ocks och vet vilka trevliga typer de r :-)
Citera
2005-09-20, 10:14
Bannlyst
Ja...det finns ju ngot romantiskt ver det dr. Men personligen s skulle jag sakna TVn som faan efter ett tag. Jag lskar ju film till exempel.
Citera
2005-09-20, 10:16
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har TV. Och sjuttioelva kanaler. Men, jag kunde lika grna vara utan s lite som jag tittar.
Citera
2005-09-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Ja...det finns ju ngot romantiskt ver det dr. Men personligen s skulle jag sakna TVn som faan efter ett tag. Jag lskar ju film till exempel.
Bort med tv det r helt rtt tycker jag,funderar p att ta det steget sjlv.man behver inte ha tv fr att se p film min gode cruelstein
Citera
2005-09-20, 10:36
Medlem
Dennos avatar
Jag r faktiskt i valet och kvalet p att skita i TV nr dom stnger ner ntet.

Jag ser hellre p en film av eget val n den dyngan som visas.
Citera
2005-09-20, 10:44
Medlem
Magnus Brages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein

vad finns det att kolla p idag egentligen? det skulle va nyheterna i s fall, iomed ntets framtgande blir TV mindre ndvndigt. Knner sjlv att jag inte har tid att kolla..sltittar mest. vad visar dom fr film som r s bra? Nu i helgen var det ScoobyDoo och Heat fr femtielfte gngen... finns s mycket annat kul hr i vrlden n TV.
Citera
2005-09-20, 10:47
Medlem
Skulle bli oerhrt tomt utan lite schysst fotboll, helst dagligen.
S nej, jag skulle inte fixa det. D skulle jag nog tvingas umgs med folk....
Citera
2005-09-20, 10:53
Medlem
pockis avatar
Jag var utan TV i ett och ett halvt r hr i England. Tittade p DVD p datorn, och det funkade bra.
Men sen brjade jag knna att jag missade saker jag skulle vilja se (Glastonbury i r blev droppen).
S nu har jag en liten tv med Freeview (digitaltv - 30+ kanaler dynga) som jag nstan aldrig tittar p.

Min mammas moster hade aldrig TV, och hon klarade sig bra utan. (Det irriterade henne bara att hon var tvungen att betala kabeltv i alla fall)
Citera
2005-09-20, 10:53
Bannlyst
Jag har en bekant som inte heller har TV. Det slutade han upp med 1974. Sen dess s har bde han och hans fru lyssnat p radio eller lst bcker om kvllarna. Han r mycket intresserad av fotografi och att samla urklipp s han sitter vl och pysslar med det om kvllarna, kan tnka... Han r ju visserligen i sjuttiorsldern, men nd.

Fast, vem r jag att reagera p folks sm egenheter. Jag har sjlv inte ens hemtelefon. Troligen har jag med ren utvecklat ngon form av telefonskrck ( ) fr jag talar oerhrt lite i telefon och frsker efter bsta frmga att utesluta telefonen ifrn mitt liv. Jag svarar mycket sllan ens i arbetsmobilen och jag ringer sllan eller aldrig upp ngon. Nr folk ringer mig s lter jag det ringa, sen skickar jag ett mail och frgar vad dom ville.

Alla har vi vra egenheter...

// Roger P.
Citera
2005-09-20, 10:58
Medlem
Baalzamons avatar
Min familj var utan TV fram till jag var elva eller tolv. Jag kommer ihg att jag knde mig lite utanfr nr de andra barnen i skolan pratade om vad hade sett p TV. Men det var bara att acceptera.

Nu nr jag r vuxen kollar jag vldigt lite p TV. Jag rkar visserligen ha en 42" plasma, men den r bara igng tv eller tre gnger i veckan. Och jag var helt utan TV i ver ett r nr jag flyttade in i frra lgenheten. Jag menar, vad finns det som r s viktigt att se? Allt det jag jag kollar p nu, som visserligen inte r s mycket, det skulle jag lika grna kunna vara utan. Jag skulle inte ens sakna TV:n. S lnge ingen tar mitt bredband i frn mig s r jag fullkomligt njd
Citera
2005-09-20, 11:02
Medlem
Balthazaer-s avatar
Det enda jag ser p TV r direktsnda sportevenemang. Serier och filmer tankar jag ner istllet.
Citera
2005-09-20, 11:07
Medlem
Un Perros avatar
TV har blivit helt sekundrt i och med Datorns och framfrallt bredbandets intrng. Ser i princip bara film frn datorn p tvn. Ibland nyheter och ibland dokumentrer p svt, ven musikbyrn frsker jag se. Men sltitta? Nej, aldrig. Lser mycket hellre en bok n att se p tv.

Lter som en ganska sund familj, som vljer bort tv:n. Speciellt barnfamiljer borde inte ha ngon tv, tminstone inte frrns barnet har blivit 10-11 r, imo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in