• 3
  • 4
2005-09-21, 22:55
Medlem
prettygirls avatar
Vi hade en TV under min uppväxt som man knappt kunde sätta på.
Det var något glapp i den, så hälften av alla gånger gick den inte ens igång.
Brukade sitta där och trycka på powerknappen tills jag blev blå i fingret.
Tog ett jävla tag innan vi bytte ut den, och video skaffade vi inte förrän jag var tonåring.

Hände jävligt mycket i vårt hus, om mina syskon och jag inte hade över våra vänner,
så var det våra kusiner som hängde hos oss.
Vi spelade sällskapsspel, spelade kort och Nintendo, eller så var vi ute och lekte.

Nu på senare har tvn fått lite större betydelse i mitt liv. Jag har fyra program som jag följer.

Idol
Desperate Housewives
The OC
Familjen Gotti
Citera
2005-09-21, 23:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Brage
Hur ser du på människor som inte har TV-apparat?

Jag kom att tänka på den frågan då en gammal kompis ringde mig igår, från Molkom. En helt vanlig snubbe med en helt vanlig kärring och 3 barn. Inga religiösa fantaiker, inga gröna-vågare eller något sådan.... men de har INGEN TV! De har aldrig haft TV sen de flyttade ihop och gifte sig, och inte heller sen de skaffade barn har de TV...

Barnen frågar inte efter TV eftersom de ju aldrig haft någon, sa han. Barnen leker med kompisar, läser böcker, rider, spelar fotboll etc och de själva spelar instrument (hon) och läser böcker (båda) på fritiden. Ibland lyssnar de på radio.

Det roliga var att när jag bodde i Molkom och vi umgicks med min kompis och hans fru, så var de alltid väldigt intresserade av att vi skulle ha TV:n på hemma när de kom. De tyckte det var jätteexotiskt

De hade heller aldrig några åsikter om att andra människor ser på TV, eller några moraliska invändningar etc, de bara ville inte ha någon TV hemma och tyckte att de klarade sig bra utan.

Hur skulle du klara dig utan TV? Tycker du att ovanstående familj låter konstig enbart baserat på det faktum att de inte har ngn TV?

Själv är jag avundsjuk på dem. Jag tror nämligen att de har jävligt mycket roligare än vi andra har... men så känner jag dem ju också och vet vilka trevliga typer de är :-)

Det låter identiskt med den familj som intervjuades om att inte ha TV i barnfamilj i P1 häromdagen.

Låt folk leva som de vill.
Citera
2005-09-22, 12:26
Medlem
antiqooles avatar
Apparaten i sig är oumbärlig för mig, cinefil som jag är. Canaldigital, tv-licens och sånt skit klarar jag mig dock utan eftersom jag aldrig ser på tv-program. Hmm vänta, nu brukar jag se musikbyrån ibland så det är inte helt sant, hursomhelst är det inte något jag verkligen behöver.
Citera
2005-09-22, 12:44
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
så var det våra kusiner som hängde hos oss.
Vi spelade sällskapsspel, spelade kort och Nintendo, eller så var vi ute och lekte.

Inte för att märka ord eller så, men när man spelar nintendo så sitter man väl faktiskt även då parkerad framför en tv? Det var väl det som skulle undvikas?
Citera
2025-01-06, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
TV har blivit helt sekundärt i och med Datorns och framförallt bredbandets intrång. Ser i princip bara film från datorn på tvn. Ibland nyheter och ibland dokumentärer på svt, även musikbyrån försöker jag se. Men slötitta? Nej, aldrig. Läser mycket hellre en bok än att se på tv.

Låter som en ganska sund familj, som väljer bort tv:n. Speciellt barnfamiljer borde inte ha någon tv, åtminstone inte förräns barnet har blivit 10-11 år, imo.

Nästa 20 år senare så tycker jag det är datorn som blivit sekundär. Jag har länge haft smart-tv som jag använder till streaming och youtube. Jag köpte precis en gamingdator, men det hade mest att göra med att många spel och moddar bara finns till PC, samt att vissa spelgenrerar är bättre med mus och tangentbord.

När du gjorde ditt inlägg så fanns knappt smartphones, och bankID skulle inte komma förrän 5 år senare. Dessa har till stor del ersatt datorn roll inom det man skulle kunna kalla privatarbete (t.ex. bankärenden), och smart-tv har datorn för underhållning. Har man ett bra ljudsystem så är det i de flesta fall kopplade till tvn, inte datorn.

På tvn så gör jag detta:
1. Kolla på vanliga tv-kanaler
2. Kolla på youtube
3. Kolla på Netflix/HBO och annan streaming
4. Lyssna på musik via Spotify
5. Spela tv-spel

På datorn så gör jag detta:
1. Postar på forum
2. Spela ett fåtal PC-spel

På min smartphone så gör jag detta:
1. Skriver på sociala medier
2. Skickar mail
3. Lyssnar på podcaster
4. Gör bankärenden
5. Sköter diverse IoT-apparater.
6. Beställer saker över nätet.
7. Har anteckningar på saker

Det mest lockande att ta bort är att ha dator, men det uppstår regelbundet situationer där man behöver en dator. Att posta detta inlägget på min telefon eller tv hade också varit för omständligt.
Citera
2025-01-08, 11:58
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedecci
Nästa 20 år senare så tycker jag det är datorn som blivit sekundär.

I många hushåll är det garanterat så. Jag som är lite konservativ av mig lever fortfarande som om det vore 2010. Min tv är i grunden "dum" men har kompletteras med OSMC via en Raspberry Pi samt digitalbox från Telia (genom Brf:en). Min smartphone använder jag nästan uteslutande till SMS och telefonsamtal om jag är hemma. Föredrar datorn i nästan alla situationer.

Men vad är egentligen en tv idag? Och vad innebär det att vara utan tv år 2025? Om jag hänger upp en lite större datorskärm i vardagsrummet och kopplar in en Chromecast, har jag då en tv? Trots att den saknar både DVB-T2-tuner och "smarta tv-appar".

Jag kan se hela SVT:s utbud och även övriga kanaler som går vi Telia i datorn och mobilen. Om jag slänger ut min gamla 42-tummare, har jag inte då ändå fortfarande tv, fast bara via andra skärmar än den stora framför soffan?
Citera
2025-01-08, 18:21
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Citat:
Men vad är egentligen en tv idag?
Och vad innebär det att vara utan tv år 2025? Om jag hänger upp en lite större datorskärm i vardagsrummet och kopplar in en Chromecast, har jag då en tv? Trots att den saknar både DVB-T2-tuner och "smarta tv-appar".

Egentligen är alla huvudsakliga elektronikprylar samma sak - en dator. Skillnaden är om det är en nedlåst dator, eller en dator där du kan installera vad du vill på. Populariteten av nedlåsta prylar kan till stor del förklaras av att de är enklare. Du kan inte få ett virus på en Android-TV, och det är aldrig något du måste fixa med den. Alla prylar har också drivrutiner för vanliga saker, så du kan t.ex. koppla in ett tangentbord i din tv om du vill kolla mycket på Youtube, och tycker det är jobbigt att skriva sökord med tv-fjärrkontrollen.

Samhället har ju i det stora hela blivit med digitaliserat, så du kan inte klara dig speciellt bra utan någonting. Det är bara vissa banker som fortfarande har bankdosor, så att inte ha smartphone med mobilt BankID gör att du inte kan göra mycket saker. Att inte ha tv tycker jag dock fortfarande är ett statement. Som Joey sade i Vänner till en kvinna som inte hade tv hemma: "vad är dina möbler vända mot?". Att skippa att ha en vanlig dator hemma (stationär eller bärbar) innebär inte så mycket nackdelar längre.
Citera
2025-01-11, 11:57
Medlem
Klarar mig utan linjär tv, men inte tv apparat.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in