Citat:
Ursprungligen postat av
Un Perro
TV har blivit helt sekundärt i och med Datorns och framförallt bredbandets intrång. Ser i princip bara film från datorn på tvn. Ibland nyheter och ibland dokumentärer på svt, även musikbyrån försöker jag se. Men slötitta? Nej, aldrig. Läser mycket hellre en bok än att se på tv.
Låter som en ganska sund familj, som väljer bort tv:n. Speciellt barnfamiljer borde inte ha någon tv, åtminstone inte förräns barnet har blivit 10-11 år, imo.
Nästa 20 år senare så tycker jag det är datorn som blivit sekundär. Jag har länge haft smart-tv som jag använder till streaming och youtube. Jag köpte precis en gamingdator, men det hade mest att göra med att många spel och moddar bara finns till PC, samt att vissa spelgenrerar är bättre med mus och tangentbord.
När du gjorde ditt inlägg så fanns knappt smartphones, och bankID skulle inte komma förrän 5 år senare. Dessa har till stor del ersatt datorn roll inom det man skulle kunna kalla privatarbete (t.ex. bankärenden), och smart-tv har datorn för underhållning. Har man ett bra ljudsystem så är det i de flesta fall kopplade till tvn, inte datorn.
På tvn så gör jag detta:
1. Kolla på vanliga tv-kanaler
2. Kolla på youtube
3. Kolla på Netflix/HBO och annan streaming
4. Lyssna på musik via Spotify
5. Spela tv-spel
På datorn så gör jag detta:
1. Postar på forum
2. Spela ett fåtal PC-spel
På min smartphone så gör jag detta:
1. Skriver på sociala medier
2. Skickar mail
3. Lyssnar på podcaster
4. Gör bankärenden
5. Sköter diverse IoT-apparater.
6. Beställer saker över nätet.
7. Har anteckningar på saker
Det mest lockande att ta bort är att ha dator, men det uppstår regelbundet situationer där man behöver en dator. Att posta detta inlägget på min telefon eller tv hade också varit för omständligt.