• 2
  • 3
2015-09-03, 23:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
IE och Edge går ju inte att använda om man laddar ner filer. Det går ju inte att ställa in att man själv vill bestämma var filen ska hamna. Alla filer hamnar ju i samma fördefinierade mapp. Man får alltså först ladda ner den till ett ställe och sen flytta den dit den ska.

Det är inte sant när det gäller på W8.1 och nedåt för IE.
Citera
2015-09-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nya IE fungerar bra. Men däremot så saknar man en ordentlig Adblock till IE.

Men jag instämmer med ovan talare. Vad är uruselt med IE och då diskuterar vi om den senaste versionen.

IE har ju en inbyggd adblocker, för övrigt anledningen att jag kör det på Windows-burkarna. Kallas "tracking protection lists" och kan ställas in att uppdateras dynamiskt. Kör man aggressiv blockering slipper man ladda och rendera massor med onödiga resurser, och IE blir minst lika snabb som Chrome för normal surfning.

Mycket synd att inte Edge har TPL än, hoppas det kommer.
Citera
2015-09-04, 07:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOxide
Dålig customization.
Ful design
Minst säker
För simpel

Själv sitter jag med Comodo Dragon, som Chrome fast säkrare och något snabbare

OM man med "Minst säker" syftar på säkerhetshål och möjligheten att attackera på distans osv. så måste jag be er att registrera er på secunia.com (http://secunia.com/community/advisories/ ) och läsa deras Advisories...

Jämför sedan alla sårbarheter som t.ex. CHROME har (= över 500 sårbarheter förra året! Fler än en om dagen!) och notera att praktiskt taget ALLA av Chromes sårbarheter gav angriparen SYSTEM-behörighet på distans, Detta innebär att du inte kan begränsa utnyttjandet av sårbarheten genom att t.ex. logga in med vanliga behörigheter.

Något du däremot kan i mer än 90% av fallen om du jämför med Internet Explorers sårbarheter (Ger oftast en angripare samma behörighet som inloggad användare, och det är den LÄGSTA behörighet en angripare kan få, såvida användaren inte är Administratör)

Och JA! De flesta av Firefox sårbarheter har samma brist, dvs. att ge angriparen system-behörighet på distans som är den absolut högsta behörighet man har i ett windows system, det är t.o.m. HÖGRE än administratörens behörighet, Systemet påverkas t.ex. inte av UAC, applocker eller andra inbyggda skyddssystem)

Så... NÄ! Internet Explorer är inte alls den "minst säkra" webbläsaren!
Där har du helt fel!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2015-09-04 kl. 07:56.
Citera
2015-09-04, 08:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
IE och Edge går ju inte att använda om man laddar ner filer. Det går ju inte att ställa in att man själv vill bestämma var filen ska hamna. Alla filer hamnar ju i samma fördefinierade mapp. Man får alltså först ladda ner den till ett ställe och sen flytta den dit den ska.

Det kan jag i alla fall!

Jag kör oftast Edge, men om jag t.ex. söker på Internet Explorer via förstoringglaset vid startknappen, och öppnar på skrivbordsversionen
(Jepp! Det är i denna du anger inställningarna för både IE och Edge), klickar jag på "kugghjulet" uppe till vänster, väljer: visa nedladdningar, (Ctrl + J).
När jag gjort det, så finns det i nedre vänstra hörnet: ALTERNATIV, klickar jag på den så kan jag själv välja nedladdningsmapp!

De borde funka för dej med!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2015-09-04 kl. 08:53.
Citera
2015-09-04, 08:17
Medlem
Det gör de inte.
Citera
2015-09-04, 08:28
Medlem
.Strix0rs avatar
Har aldrig sett till maken en mer ointuitiv webbläsare än IE. Firefox är långsammare än Chrome, och hade föredragit chrome om den hade en inbyggd lodrät bokmärkeslista. Men Firefox är den mest intuitiva, och har det jag behöver.
Citera
2015-09-04, 10:07
Medlem
ModerinoNazirinos avatar
Själv använder ja SRWare Iron och den funkar finfint.
Citera
2015-09-05, 12:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det kan jag i alla fall!

Jag kör oftast Edge, men om jag t.ex. söker på Internet Explorer via förstoringglaset vid startknappen, och öppnar på skrivbordsversionen
(Jepp! Det är i denna du anger inställningarna för både IE och Edge), klickar jag på "kugghjulet" uppe till vänster, väljer: visa nedladdningar, (Ctrl + J).
När jag gjort det, så finns det i nedre vänstra hörnet: ALTERNATIV, klickar jag på den så kan jag själv välja nedladdningsmapp!

De borde funka för dej med!

Något missförstånd föreligger här antingen från min eller din sida.

IE:
Du kan välja Standardplats för nedladdning.
Du kan välja att "Meddela mig när nedladdningen slutförts."

Chrome:
I Chrome kan du också välja en nedladdningsplats.
I Chrome kan man bocka för "Fråga var filerna ska lagras före nedladdning". När den är förbockad och man klickar på en nedladningslänk får man upp Utforskaren som då default pekar ut standardplatsen men ger mig möjlighet att välja en annan mapp. Den kommer också ihåg den mappen så att nästa nedladdning går default till den sist valda mappen.

Detta är väl inte direkt samma sak eller....?

Tack i alla fall för beskrivningen av var man gör Inställningen om Alternativ. I Visa nedladdningar hade jag inte anat att den skulle finnas. I Chrome finns den naturligtvis under Inställningar.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-05 kl. 13:02.
Citera
2015-09-05, 18:59
Medlem
Kanske pga av att vissa saker fungerar bättre i IE. SharePoint t ex. Säkerhet. Kanske för att IE fungerar lika bra. Kanske för att några gillar hur IE ser ut. Enterprise Mode är ett skäl. Kanske för att chrome är...hmm google. Hur tänker folk som använder google? Det beror nog på vad man använder datorn till tror jag...
Citera
2015-09-07, 12:20
Bannlyst
När det gäller genvägar på skrivbordet. Hur får man Chrome att öppna dem by default?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in