2014-12-24, 00:56
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Underhåll? Det får man bara om man har gemensamma barn och hon tar vårdnaden om dem.

Det är inte USA vi bor i....

Här har vi det klassiska juridiska dilemmat: alla medborgare kan inte förväntas kunna alla lagar i ett land, men de måste ändå följa dem. Jag vill dock inte nedlåta mig till att i din riktning utfärda de klassiska invektiv som forumets sedvana påbjuder (jag tolkar dem som praxis och inte som regel). I stället bidrar jag till litet folkbildning.

Citera
2014-12-24, 11:31
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Här har vi det klassiska juridiska dilemmat: alla medborgare kan inte förväntas kunna alla lagar i ett land, men de måste ändå följa dem. Jag vill dock inte nedlåta mig till att i din riktning utfärda de klassiska invektiv som forumets sedvana påbjuder (jag tolkar dem som praxis och inte som regel). I stället bidrar jag till litet folkbildning.

Ja och nu var de ju inte gifta så styckena om makar kan du helt bortse ifrån.
Citera
2014-12-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Är man hemmafru så har man oftast en förmögen man. Hon lär ju haft ett kort där hon få spendera lite på.

Förmögen??? Är du dum på riktigt eller? De flesta som är hemmafruar är det antagligen ofrivilligt pga arbetslöshet eller pga hushåll och barn som måste tas om hand.
Citera
2014-12-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Förmögen??? Är du dum på riktigt eller? De flesta som är hemmafruar är det antagligen ofrivilligt pga arbetslöshet eller pga hushåll och barn som måste tas om hand.

Nu svarar jag åt någon annan men, har man en vanlig knegarlön så är det tveksamt om man har råd med en hemmafru som har noll kronor i inkomst och det känns onödigt om man inte är förmögen. Är man hemma för att man är arbetslös så kallar man sig nog inte hemmafru utan arbetslös/arbetssökande. Du kanske vet att man är två som kan ta hand om barn, ingen behöver vara hemma med det förutom den vanliga föräldraledigheten och då kallar man sig inte hemmafru/hemmaman.

God jul
Citera
2014-12-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Nu svarar jag åt någon annan men, har man en vanlig knegarlön så är det tveksamt om man har råd med en hemmafru som har noll kronor i inkomst och det känns onödigt om man inte är förmögen. Är man hemma för att man är arbetslös så kallar man sig nog inte hemmafru utan arbetslös/arbetssökande. Du kanske vet att man är två som kan ta hand om barn, ingen behöver vara hemma med det förutom den vanliga föräldraledigheten och då kallar man sig inte hemmafru/hemmaman.

God jul

Varför skulle man inte kunna ha råd med det för? Existensminimum ligger på ca 15 500kr/mån för två vuxna och barn. Dra av barnbidragen på 2100kr/mån som alla får så är du nere på 13 400.
Det är inte fett men det är nog så det oftast ser ut om bara ena parten har ett jobb.
Citera
2014-12-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Jag börjar undra om det är du som är dum...

Står att hon vart hemmafru i flera år. Är man aktiv på arbetsförmedlingen så blir man tillslut utkastad till att städa bussar och annat efter sisådär 2 år. Man är inte frivilligt hemma om mannen drar in en svenne lön.
Citera
2014-12-24, 18:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Jag börjar undra om det är du som är dum...

Står att hon vart hemmafru i flera år. Är man aktiv på arbetsförmedlingen så blir man tillslut utkastad till att städa bussar och annat efter sisådär 2 år. Man är inte frivilligt hemma om mannen drar in en svenne lön.

senare skriver trådskaparen att de aldrig varit gifta utan har varit sambos...

hon använde väl ordet hemmafru för att beskriva hur väninnan levt (fast de var inte gifta)
Senast redigerad av Enydrion 2014-12-24 kl. 18:30.
Citera
2014-12-24, 19:04
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Ja och nu var de ju inte gifta så styckena om makar kan du helt bortse ifrån.

Mitt svar på ett mindre bra svar på mitt ursprungliga inlägg, där grundförutsättningen att de var gifta tydligt angavs. Vad är det med folk i den här forumdelen egentligen? Känns som jag läser Familjeliv.
Citera
2014-12-24, 20:14
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Mitt svar på ett mindre bra svar på mitt ursprungliga inlägg, där grundförutsättningen att de var gifta tydligt angavs. Vad är det med folk i den här forumdelen egentligen? Känns som jag läser Familjeliv.

Du skriver om makar och äktenskapsskillnad i ditt ursprungliga inlägg ja. Hur är det relevant, de är ju inte och har heller inte varit gifta.

Sen skriver du vidare om underhåll som om de varit gifta. Man kan lätt tro att du missuppfattat och tror att de faktiskt varit gifta.

Jag poängterade endast att det du skriver inte är applicerbart på situationen i trådstarten.
Citera
2014-12-24, 20:34
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du skriver om makar och äktenskapsskillnad i ditt ursprungliga inlägg ja. Hur är det relevant, de är ju inte och har heller inte varit gifta.

Sen skriver du vidare om underhåll som om de varit gifta. Man kan lätt tro att du missuppfattat och tror att de faktiskt varit gifta.

Jag poängterade endast att det du skriver inte är applicerbart på situationen i trådstarten.

När jag skrev mitt första inlägg här hade det definitivt inte blivit klarlagt att de inte var gifta. Snarare tyckte jag att formuleringar i TS antydde att de var det. Därför skrev jag om både äktenskapsbalken och sambolagen. Att underhåll kunde komma i fråga om de varit gifta var en av möjligheterna i det då öppna scenariot. NisseD kommer då och säger att sådana underhåll finns minsann inte i Sverige, varpå jag känner en viss plikt att informera alla om att detta är ljug och hittepå. Vid det här laget har det visserligen kommit fram att paret i trådstarten inte varit gifta, men NisseD har fortfarande fel, och i händelse av att någon som faktiskt är gift och i en liknande knipa skulle läsa tråden tycker jag att det kan vara bra att så att säga get the facts right. Alla svar i en forumtråd måste väl inte vara ett direkt svar på trådstarten för att vara OnT? Nu finns det alltså även relevant information i tråden som rör vid liknande, om än inte identiska, scenarion. Hurra!
Citera
2014-12-24, 21:00
Medlem
bor man ihop länge som sambos så kan man ju inte bli utkickad på dan utan man ha rätt att bo kvar en viss tid för att ha chans att hitta eget.
Senast redigerad av meetthefockers 2014-12-24 kl. 21:03.
Citera
2014-12-26, 11:29
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
De har aldrig varit gifta, enbart sambo. Allt tillhör mannen, även sommarstugan. Där hon får bo kortast möjligast. Hon är på botten/ noll, inga spar pengar eller något annat hon kan sälja.
Så fungerar det inte, som nämnt tidigare.

Det som respektive hade med sig in i förhållandet är deras egna egendom. Allt som är införskaffat till bohaget efter samboskapet är deras gemensamma egendom. De skall alltså göra en bodelning där detta fördelas mellan dem. Sådant som inte ingår i bohaget, t ex bil, båt osv omfattas inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in