• 1
  • 2
2014-12-21, 11:29
Medlem
Tjejkompis. Hon har varit hemmafru, i flera år, ingen egen inkomst, och levt på sin man. Som var ett gemensamt beslut. Av någon anledning är förhållandet slut. Inga gemensamma barn, han hade barn sedan tidigare.
Hon har nu flyttat ut till sommarstugan.

Vart börjar hon? Vad är det första hon bör göra? Hur kommer hon in i samhället och kommer på fötter?
(Jag har ingen ekonomisk möjlighet att hjälpa.)
Citera
2014-12-21, 11:37
Medlem
Milkteeths avatar
Skaffa ett jobb kanske? Eller hitta en annan kille som kan försörja henne.
Citera
2014-12-21, 11:39
Medlem
Bbobis avatar
Söka jobb som hemtjänst / personlig assistent tex.

Vad ska vi säga? Är väl bara att skaffa ett jobb och fortsätta leva. Egentligen alltså.
Citera
2014-12-21, 11:44
Medlem
Jo, tänkte mer om det finns något "akutstöd" pengamessigt. Jobb får hon självklart söka. Och hon vet om att hon har varit godtrogen, och försatt sig själv i detta.
Citera
2014-12-21, 11:48
Medlem
dictionarys avatar
Är hon inskriven på arbetsförmedlingen? Har hon inga pengar alls men arbetssökande borde hon ha rätt till socialbidrag iaf.
Citera
2014-12-21, 11:52
Medlem
Hon är nyligen inskriven på arbetsförmedlingen.

Vad är det för "krav" på socialbidrag? Är det bara matpengar? Tänker på hennes räkningar oxå...
Citera
2014-12-21, 12:04
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Hon är nyligen inskriven på arbetsförmedlingen.

Vad är det för "krav" på socialbidrag? Är det bara matpengar? Tänker på hennes räkningar oxå...
Om hon har en bil eller sparpengar så måste de först användas innan hon kan få "socialbidrag" (heter försörjningsstöd nu för tiden). De ger pengar till boende och mat. Sök på försörjningsstöd, så ser du hur det fungerar.
Citera
2014-12-21, 13:34
Medlem
Citat:
Jo, tänkte mer om det finns något "akutstöd" pengamessigt. Jobb får hon självklart söka. Och hon vet om att hon har varit godtrogen, och försatt sig själv i detta.

Nej, det är tyvärr noll kr/mån som hon kan få. A-kassa går inte eftersom hon inte har arbetat. Försörjningsstöd kan hon glömma med en sommarstuga plus andra tillgångar. Aktivitetsstöd är lågt som fan och det finns även en lång karenstid på det.

Systemet fungerar helt bedrövligt för personer i den här kategorin. Jag har personligen känt en person i liknande sits som tog livet av sig.
Senast redigerad av BallaRune 2014-12-21 kl. 13:37.
Citera
2014-12-21, 16:03
Medlem
Rennetts avatar
Egentligen är jag principiellt motståndare till mitt svar, men: bodelning.

Har hon varit hemmafru under många år så har hon faktiskt rätt till hälften, eller, under vissa förutsättningar, samt om äktenskapsförord eller samboavtal finns, troligtvis hälften av en substantiell del av hushållets värde. Det är just situationer som dessa som äktenskapsbalken och sambolagen finns till för. Man kan tänka sig att hon har mer att tjäna på att anlita ett juridiskt ombud än hon har att förlora.

EDIT: Dessutom, om de inte juridiskt har äktenskapsskillnad så tror jag bestämt att maken är skyldig att betala hennes räkningar om hon själv saknar medel. Annars kan hon begära underhåll från honom. Jag läser visserligen trådstarten som att de var/är äkta makar. Var de inte det så är det säkert annorlunda.
Senast redigerad av Rennett 2014-12-21 kl. 16:07. Anledning: Tillägg
Citera
2014-12-21, 22:07
Medlem
De har aldrig varit gifta, enbart sambo. Allt tillhör mannen, även sommarstugan. Där hon får bo kortast möjligast. Hon är på botten/ noll, inga spar pengar eller något annat hon kan sälja.
Citera
2014-12-21, 22:19
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
De har aldrig varit gifta, enbart sambo. Allt tillhör mannen, även sommarstugan. Där hon får bo kortast möjligast. Hon är på botten/ noll, inga spar pengar eller något annat hon kan sälja.

Det där lär vara bullshit. Han kanske gärna hävdar det, men även sambolagen skyddar mot sådant. Om han betalat för en dator eller en teve till hushållet medan de bott ihop så ska dessa normalt sett bodelas, om de inte ingått mycket specifika avtal.
Citera
2014-12-22, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Egentligen är jag principiellt motståndare till mitt svar, men: bodelning.

Har hon varit hemmafru under många år så har hon faktiskt rätt till hälften, eller, under vissa förutsättningar, samt om äktenskapsförord eller samboavtal finns, troligtvis hälften av en substantiell del av hushållets värde. Det är just situationer som dessa som äktenskapsbalken och sambolagen finns till för. Man kan tänka sig att hon har mer att tjäna på att anlita ett juridiskt ombud än hon har att förlora.

EDIT: Dessutom, om de inte juridiskt har äktenskapsskillnad så tror jag bestämt att maken är skyldig att betala hennes räkningar om hon själv saknar medel. Annars kan hon begära underhåll från honom. Jag läser visserligen trådstarten som att de var/är äkta makar. Var de inte det så är det säkert annorlunda.

Det hjälper inte med en bodelning om hon har en inkomst på exakt noll kr. Det hon har rätt till är lösöre som de har förvärvat tillsammans. Det enda som händer är att gemensamma tillgångar måste säljas samt att hon får sälja av allt detta och försörja sig själv på de medlen så länge de räcker. Rent ekonomiskt så är det katastrof för bägge två.
Mannen blir av med en stor del av sina tillgångar som han har jobbat och tjänat ihop medan hon inte kan få en enda krona från systemet eftersom hon har tillgångar i form av gemensamma tillgångar.
Senast redigerad av BallaRune 2014-12-22 kl. 01:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in