Citat:
Ursprungligen postat av
Rennett
Egentligen är jag principiellt motståndare till mitt svar, men: bodelning.
Har hon varit hemmafru under många år så har hon faktiskt rätt till hälften, eller, under vissa förutsättningar, samt om äktenskapsförord eller samboavtal finns, troligtvis hälften av en substantiell del av hushållets värde. Det är just situationer som dessa som äktenskapsbalken och sambolagen finns till för. Man kan tänka sig att hon har mer att tjäna på att anlita ett juridiskt ombud än hon har att förlora.
EDIT: Dessutom, om de inte juridiskt har äktenskapsskillnad så tror jag bestämt att maken är skyldig att betala hennes räkningar om hon själv saknar medel. Annars kan hon begära underhåll från honom. Jag läser visserligen trådstarten som att de var/är äkta makar. Var de inte det så är det säkert annorlunda.
Det hjälper inte med en bodelning om hon har en inkomst på exakt noll kr. Det hon har rätt till är lösöre som de har förvärvat tillsammans. Det enda som händer är att gemensamma tillgångar måste säljas samt att hon får sälja av allt detta och försörja sig själv på de medlen så länge de räcker. Rent ekonomiskt så är det katastrof för bägge två.
Mannen blir av med en stor del av sina tillgångar som han har jobbat och tjänat ihop medan hon inte kan få en enda krona från systemet eftersom hon har tillgångar i form av gemensamma tillgångar.