2014-12-22, 01:35
Medlem
whoozes avatar
Precis, hon har rätt till hälften av en hel del. Hon borde kontakta en jurist.

Vill han ha kvar allt så är han tvungen att betala ut henne...
Citera
2014-12-22, 02:55
Medlem
Hon har alltså bott med en förmögen man, levt på han och inte stoppat undan EN ENDA KRONA ?

Tycker inte ens synd om henne... Hon får helt enkelt ställa sig utanför soc imorgon kl 9 och ansöka om akut bostad och bidrag. Eller kan hon skaffa sig ett konto på tradera och sälja av lite av kläderna hon shoppat genom åren på hans bekostnad.
Citera
2014-12-22, 04:10
Medlem
Gaphalss avatar
Har en bekant som varit i exakt samma sits.
Hon fick igenom bodelning med hänvisning till sambolagen.
Då dom varit sambos i över 5 år (7år) så fick hennes ex. lösa henne från kåken- båten- bilen mm som han ägde innan dom ens träffats.
Det ända hon inte fick del av var hans firma eftersom dom där hade skrivit något som gjorde att den var låst till mannen och hans delägare.

Kontakta en advokat och fråga vad som exakt gäller.
Citera
2014-12-22, 20:42
Medlem
Hon får skylla sig själv om man leker runt som en pajas.
Citera
2014-12-22, 22:23
Medlem
Eeries avatar
Väldigt många i tråden som verkar skriva utan att ha en aning.

Sambolagen säger att bostad som inghandlas för gemensamt bruk ska bodelas. Ägde han allt detta innan de blev sambo har hon ingen rätt till någonting av det.

Även bohag som köpts för gemensamt bruk ska bodelas men en två år gammal TV samt annat kommer inte ge så mycket cash. Möjligen ger det en liten kickstart till att starta ett eget hushåll.

Finns det däremot samboavtal kan även det bli tufft att få till.

Rörande att man kan avstå en bodelning för att inte sabotera för båda enligt en skribent. Genom att mannen då får behålla allt till förmån för at tkvinna ska ha X% som hon sedan måste likvidera för att försörja sig själv fungerar inte. Socialtjänsten kommer mena på att en bodelning ska göras om det är möjligt för at thon ska försörja sig på det sättet. Ljuga går ju alltid förstås. Men om man ska hålla sig till sanningen är det det som gäller.
Citera
2014-12-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Egentligen är jag principiellt motståndare till mitt svar, men: bodelning.

Har hon varit hemmafru under många år så har hon faktiskt rätt till hälften, eller, under vissa förutsättningar, samt om äktenskapsförord eller samboavtal finns, troligtvis hälften av en substantiell del av hushållets värde. Det är just situationer som dessa som äktenskapsbalken och sambolagen finns till för. Man kan tänka sig att hon har mer att tjäna på att anlita ett juridiskt ombud än hon har att förlora.

EDIT: Dessutom, om de inte juridiskt har äktenskapsskillnad så tror jag bestämt att maken är skyldig att betala hennes räkningar om hon själv saknar medel. Annars kan hon begära underhåll från honom. Jag läser visserligen trådstarten som att de var/är äkta makar. Var de inte det så är det säkert annorlunda.

Underhåll? Det får man bara om man har gemensamma barn och hon tar vårdnaden om dem.

Det är inte USA vi bor i....
Citera
2014-12-23, 03:27
Medlem
Hon får helt enkelt skylla sig själv! Lever man ett sådant liv då får man vara lite smart också och stoppa undan lite.
Citera
2014-12-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Hon får helt enkelt skylla sig själv! Lever man ett sådant liv då får man vara lite smart också och stoppa undan lite.

Stoppa undan pengar??? Ja, det är ju jävligt enkelt om hon varit hemmafru och inte haft någon inkomst
Citera
2014-12-23, 12:07
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Stoppa undan pengar??? Ja, det är ju jävligt enkelt om hon varit hemmafru och inte haft någon inkomst

Nja, hade jag haft ett jobb (VD, statsminister, fotbollsproffs,...) där jag tjänat väldigt mycket och min hustru behövde vara hemmafru för att få det att gå ihop så hade jag sett till att det fanns en stående överföring till henne så hon hade pengar att röra sig med, och har man det på så sätt är det inte omöjligt att lägga undan något, även om det kanske inte blir några större summor.
Citera
2014-12-23, 12:13
Bannlyst
Vad ar det for skitstovel som inte hjalper sitt ex?
Citera
2014-12-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Nja, hade jag haft ett jobb (VD, statsminister, fotbollsproffs,...) där jag tjänat väldigt mycket och min hustru behövde vara hemmafru för att få det att gå ihop så hade jag sett till att det fanns en stående överföring till henne så hon hade pengar att röra sig med, och har man det på så sätt är det inte omöjligt att lägga undan något, även om det kanske inte blir några större summor.

Ja, det är ju jävligt många som är VD, statsminister och fotbollsproffs mm och har råd med att både försörja henne och ge henne en slant för att lägga undan den dagen hon tänker göra slut.....
Citera
2014-12-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Är man hemmafru så har man oftast en förmögen man. Hon lär ju haft ett kort där hon få spendera lite på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in