Citat:
Ursprungligen postat av
rumlig
... Vad jag kan tnka mig sjlv r att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. Nu verkar ju i vart fall ett system ha lyckats. Men med den hr lilla funderingen kan man ju misstnka en avsiktlig tanke, eller..
Du pstr att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. P vad baserar du en sdan sannolikhetskalkyl p? Fr att ver huvud taget kunna gra ngon form av sannolikhetskalkyl mste man knna till processen (eller processerna) hur liv uppkommer, antalet fall d processen/processerna intrffar och antalet mjliga utfall d processen/processerna intrffar, och detta i hela universum (och ifall vi lever i ett multiversum mste vi ven inrkna alla andra universa). Inget av detta r mig veterligen knt d det gller livets uppkomst, vi kan inte n sin gng berkna sannolikheten fr att livet uppkommer p en "jordliknande" planet, s hur kan du d dra en sdan slutsats?
S nej, livets existens betyder inte i sig sjlv att det finns en avsiktlig tanke bakom.