• 1
  • 2
2014-12-19, 21:53
Medlem
rumligs avatar
I trden "astronomi och rymdfart" kan man f reda p mycket intressanta ting om universum. Allt verkar hrstamma frn Big-bang som i sig inte kan frklaras med sunt frnuft utan man skall tydligen finna ev. svar i matematiken i form av singulariteter m.m som man nd har begrnsad kunskap om. Faktiskt verkar man ha begrnsad kunskap om mycket i universum. Bortt 90 procent av det vldiga universum verkar man inte veta vad det bestr av. Nu r jag nyfiken p om det finns ngra filosofiska tankar om det hr. Bland annat kan man ju anta att universum r ofattbart stort, ja frmodligen mycket strre nd och allt verkar best av stjrnor och dess byggnadsmaterial varav mycket mste ha blivit till planeter runt stjrnorna. Varfr denna enorma mngd stjrnor och galaxer egentligen. r det mjligen ngon tanke bakom denna mngfald. Skulle vara intressant att f ta del av ngra filosofiska funderingar om snt hr. Kanske har universum skapats utan singulariteter och matematik rent av, eller..
Citera
2014-12-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
I trden "astronomi och rymdfart" kan man f reda p mycket intressanta ting om universum. Allt verkar hrstamma frn Big-bang som i sig inte kan frklaras med sunt frnuft utan man skall tydligen finna ev. svar i matematiken i form av singulariteter m.m som man nd har begrnsad kunskap om. Faktiskt verkar man ha begrnsad kunskap om mycket i universum. Bortt 90 procent av det vldiga universum verkar man inte veta vad det bestr av. Nu r jag nyfiken p om det finns ngra filosofiska tankar om det hr. Bland annat kan man ju anta att universum r ofattbart stort, ja frmodligen mycket strre nd och allt verkar best av stjrnor och dess byggnadsmaterial varav mycket mste ha blivit till planeter runt stjrnorna. Varfr denna enorma mngd stjrnor och galaxer egentligen. r det mjligen ngon tanke bakom denna mngfald. Skulle vara intressant att f ta del av ngra filosofiska funderingar om snt hr. Kanske har universum skapats utan singulariteter och matematik rent av, eller..

Det hade varit sknt om du hade styckindelat texten. Men nd.

Kika i ett mikroskop nn gng. Titta p ett stycke alger tex.
Titta p hur det ser ut. Ser det inte ut, lite som universum nd?
Dra slutsatser.
Citera
2014-12-19, 22:44
Medlem
orrecrists avatar
Matematiken? S allt r matematik d, 3,14.........

Vi r ett experiment dr universum skdar sig sjlv. Varfr? Fr att observera sig sjlv & sprida krlek?
Citera
2014-12-19, 22:56
Det mesta i universum r tomrum, inte stjrnor.
Citera
2014-12-19, 23:35
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det mesta i universum r tomrum, inte stjrnor.

& dr tomrummet tycks ka hela tiden..
Citera
2014-12-20, 08:41
Medlem
rumligs avatar
Jag frundrades i mitt inlgg ver mngfalden av stjrnor och galaxer och om det fanns ngon anledning till denna mngfald.
Vad jag kan tnka mig sjlv r att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. Nu verkar ju i vart fall ett system ha lyckats. Men med den hr lilla funderingen kan man ju misstnka en avsiktlig tanke, eller..
Senast redigerad av rumlig 2014-12-20 kl. 08:44.
Citera
2014-12-20, 16:20
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Jag frundrades i mitt inlgg ver mngfalden av stjrnor och galaxer och om det fanns ngon anledning till denna mngfald.

Nej.

Citat:
Vad jag kan tnka mig sjlv r att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. Nu verkar ju i vart fall ett system ha lyckats. Men med den hr lilla funderingen kan man ju misstnka en avsiktlig tanke, eller..

Nej.

Det r bara slump. Sedan vet ingen om det r Big Bang eller om universum alltid har funnits och om det i s fall r ondligt stort.

Det finns en enkel anledning till att det r obegripligt: universum existerar inte p.g.a. ngon orsak. Hjrnan kan omjligtvis frst relationer som inte bygger p orsak-verkan.
Citera
2014-12-20, 17:27
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Vad jag kan tnka mig sjlv r att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. Nu verkar ju i vart fall ett system ha lyckats. Men med den hr lilla funderingen kan man ju misstnka en avsiktlig tanke, eller..

Du pstr att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. P vad baserar du en sdan sannolikhetskalkyl p? Fr att ver huvud taget kunna gra ngon form av sannolikhetskalkyl mste man knna till processen (eller processerna) hur liv uppkommer, antalet fall d processen/processerna intrffar och antalet mjliga utfall d processen/processerna intrffar, och detta i hela universum (och ifall vi lever i ett multiversum mste vi ven inrkna alla andra universa). Inget av detta r mig veterligen knt d det gller livets uppkomst, vi kan inte n sin gng berkna sannolikheten fr att livet uppkommer p en "jordliknande" planet, s hur kan du d dra en sdan slutsats?

S nej, livets existens betyder inte i sig sjlv att det finns en avsiktlig tanke bakom.
Senast redigerad av qbit 2014-12-20 kl. 17:30.
Citera
2014-12-20, 21:00
Medlem
rumligs avatar
Jag utgr ifrn att universum bara har skapats en (1) gng. Och om det inte var Gud som skapade allt fix och frdigt fr man vl tnka sig att en annan process mste ha gt rum. Vad jag frstr skapades i stort sett bara Vte ur den hndelsen.
Jag tror mig ocks frsttt att ngot annat egentligen inte behvdes d det hela sedan har utvecklat sig sjlvt till stjrnor och galaxer med enbart Vte som ingrediens.
Jag tror faktiskt ingenting alls konkurrerade mot stjrnbildningen, och kanske var det tur d det till slut ledde fram till oss. Nstan anpassat fr det, eller..
Citera
2014-12-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det hade varit sknt om du hade styckindelat texten. Men nd.

Kika i ett mikroskop nn gng. Titta p ett stycke alger tex.
Titta p hur det ser ut. Ser det inte ut, lite som universum nd?
Dra slutsatser.

Vad fr slutsatser? Att man tycker alger och storskaliga strukturer i universum liknar varandra? Vad mer kan man sluta sig till?

Citat:
Jag utgr ifrn att universum bara har skapats en (1) gng.

Varfr d?
Citera
2014-12-20, 21:51
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Fatar inte vad som frgan r?
Uneversum kommer frn Big bang.Flera milioner r sedan. kan inte allt om ditalierna.
Citera
2014-12-21, 14:38
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Fatar inte vad som frgan r?
Uneversum kommer frn Big bang.Flera milioner r sedan. kan inte allt om ditalierna.

Big bang initierade universum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in