Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Det är bara slump. Sedan vet ingen om det är Big Bang eller om universum alltid har funnits och om det i så fall är oändligt stort.
Det finns en enkel anledning till att det är obegripligt: universum existerar inte p.g.a. någon orsak. Hjärnan kan omöjligtvis förstå relationer som inte bygger på orsak-verkan.
Va? Utveckla gärna!
Jag kan väl dela med mig av några tankar och se om det kan skapa intressant diskussion.
Jag tror att Universum är en enda oändlig matematisk "maskin" som går från minimal aktualisering och full potential - till maximal aktualisering och minimal potential - om och om igen, för alltid. Från total assymetri (extended, Big Bang) till total symmetri (unextended, "Big Crunch").
Angående svarta hål, jag tror de är en sorts "portaler" till Mind, till skillnad från materia, och det är därför vi inte kan utföra vetenskapliga experiment på dem - de är helt enkelt inte i objektiv verklighet, precis som känslor, tankar och intuitioner. Jag tror att de länkar materiell och "spirituell" verklighet, Mind och materia.
Jag tror för övrigt att Mind är primärt och materia är ett epifenomen. Inget Mind - ingen materia. Ingen materia, ja då har vi bara Mind.
Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Kika i ett mikroskop nån gång. Titta på ett stycke alger tex.
Titta på hur det ser ut. Ser det inte ut, lite som universum ändå?
Dra slutsatser.
Det här är något jag funderat mycket kring.
Inom Hermeticismen säger The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus: "That which is Below corresponds to that which is Above, and that which is Above corresponds to that which is Below, to accomplish the miracle of the One Thing." Jag känner att As Above, so Below genomsyrar allt på något vis.