• 1
  • 2
2014-12-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad fr slutsatser? Att man tycker alger och storskaliga strukturer i universum liknar varandra? Vad mer kan man sluta sig till?

Tanken av att vi sjlva lever i en cell - I storleksfrhllande till det universum vi knner till och inte knner till.
Citera
2014-12-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Jag frundrades i mitt inlgg ver mngfalden av stjrnor och galaxer och om det fanns ngon anledning till denna mngfald.
Vad jag kan tnka mig sjlv r att slumpmssig uppkomst av liv och srskilt intelligent sdant r s pass osannolikt att det fordrar ett nnu osannolikare antal solsystem fr att lyckas. Nu verkar ju i vart fall ett system ha lyckats. Men med den hr lilla funderingen kan man ju misstnka en avsiktlig tanke, eller..

Kan du komma p ngot vackrare n en stjrnbestrdd himmel?

Ifall ditt svar blir nej s r det ytterst sannolikt att den skapats s som den r just fr att vara s vacker som mjligt. Den har evolverats fram till sin vackrast mjliga form, det r uppenbart.
Citera
2014-12-21, 20:50
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forvisso
Kan du komma p ngot vackrare n en stjrnbestrdd himmel?

Ifall ditt svar blir nej s r det ytterst sannolikt att den skapats s som den r just fr att vara s vacker som mjligt. Den har evolverats fram till sin vackrast mjliga form, det r uppenbart.

Ja, det r verkligen sttligt och srskilt lyckosamt att vi sjlva evolverats ur detta och kan uppskatta dess sknhet. Ett mktigt skeende har i sanning gt rum som numera belnas med frundrande sinnen.
Citera
2014-12-21, 22:32
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det r bara slump. Sedan vet ingen om det r Big Bang eller om universum alltid har funnits och om det i s fall r ondligt stort.

Det finns en enkel anledning till att det r obegripligt: universum existerar inte p.g.a. ngon orsak. Hjrnan kan omjligtvis frst relationer som inte bygger p orsak-verkan.

Va? Utveckla grna!

Jag kan vl dela med mig av ngra tankar och se om det kan skapa intressant diskussion.

Jag tror att Universum r en enda ondlig matematisk "maskin" som gr frn minimal aktualisering och full potential - till maximal aktualisering och minimal potential - om och om igen, fr alltid. Frn total assymetri (extended, Big Bang) till total symmetri (unextended, "Big Crunch").

Angende svarta hl, jag tror de r en sorts "portaler" till Mind, till skillnad frn materia, och det r drfr vi inte kan utfra vetenskapliga experiment p dem - de r helt enkelt inte i objektiv verklighet, precis som knslor, tankar och intuitioner. Jag tror att de lnkar materiell och "spirituell" verklighet, Mind och materia.

Jag tror fr vrigt att Mind r primrt och materia r ett epifenomen. Inget Mind - ingen materia. Ingen materia, ja d har vi bara Mind.

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Kika i ett mikroskop nn gng. Titta p ett stycke alger tex.
Titta p hur det ser ut. Ser det inte ut, lite som universum nd?
Dra slutsatser.

Det hr r ngot jag funderat mycket kring.

Inom Hermeticismen sger The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus: "That which is Below corresponds to that which is Above, and that which is Above corresponds to that which is Below, to accomplish the miracle of the One Thing." Jag knner att As Above, so Below genomsyrar allt p ngot vis.
Citera
2014-12-22, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache

Det hr r ngot jag funderat mycket kring.

Inom Hermeticismen sger The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus: "That which is Below corresponds to that which is Above, and that which is Above corresponds to that which is Below, to accomplish the miracle of the One Thing." Jag knner att As Above, so Below genomsyrar allt p ngot vis.

Ja det r bara att googla "brain cell och universe" tex och kolla. Finns massor av sdana liknelser och jag tycker att det r rtt slende fr det mesta.
Citera
2014-12-22, 02:04
Medlem
Jag kan gra kopplingen att hjrnan r som ett universum. Expanderar hela tiden mot ondligheten.

r man ngot insatt i datavetenskap s finns det stora likheter dr. Bde relaterat till hjrnan och universum. Om man vill/kan se den lnken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in