Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Det r bara slump. Sedan vet ingen om det r Big Bang eller om universum alltid har funnits och om det i s fall r ondligt stort.
Det finns en enkel anledning till att det r obegripligt: universum existerar inte p.g.a. ngon orsak. Hjrnan kan omjligtvis frst relationer som inte bygger p orsak-verkan.
Va? Utveckla grna!
Jag kan vl dela med mig av ngra tankar och se om det kan skapa intressant diskussion.
Jag tror att Universum r en enda ondlig matematisk "maskin" som gr frn minimal aktualisering och full potential - till maximal aktualisering och minimal potential - om och om igen, fr alltid. Frn total assymetri (extended, Big Bang) till total symmetri (unextended, "Big Crunch").
Angende svarta hl, jag tror de r en sorts "portaler" till Mind, till skillnad frn materia, och det r drfr vi inte kan utfra vetenskapliga experiment p dem - de r helt enkelt inte i objektiv verklighet, precis som knslor, tankar och intuitioner. Jag tror att de lnkar materiell och "spirituell" verklighet, Mind och materia.
Jag tror fr vrigt att Mind r primrt och materia r ett epifenomen. Inget Mind - ingen materia. Ingen materia, ja d har vi bara Mind.
Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Kika i ett mikroskop nn gng. Titta p ett stycke alger tex.
Titta p hur det ser ut. Ser det inte ut, lite som universum nd?
Dra slutsatser.
Det hr r ngot jag funderat mycket kring.
Inom Hermeticismen sger The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus: "That which is Below corresponds to that which is Above, and that which is Above corresponds to that which is Below, to accomplish the miracle of the One Thing." Jag knner att As Above, so Below genomsyrar allt p ngot vis.