• 1
  • 2
2014-12-19, 01:48
Bannlyst
Jag undrar om detta är omöjligt som bil ljuds firman här i Sthlm påstår eller vill dom bara tjäna mer pengar på att jag ska behöva installera basrör för 4000:-sek + ?

2 av ägarna står och samtalar med mig om detta varav ena påstår att det går sätta dit ett par högtalare i dörrarna, då säger den äldre av dom att det är omöjligt att byta ut dom på min bil. Hur kommer det sig att han säger så, eller menar han något speciellt här?

För det finns ju faktiskt själva gallerna för högtalarna i dörrarna, vilket betyder att det antagligen suttit högtalare där innan (verkar vara urkopplade nu ska tilläggas)

Men liksom jag funderar på vad kan han ha menat? För dom tyckte jag ska installera in basrör istället för att byta ut/uppgradera högtalarna i dörrarna. Självklart skulle jag hellre byta ut dom för 1500kr cirka med ett par bra högtalare än att betala 4000kr+ för ett rör som dessutom bara ger bas och inte det där ökande ljudet jag främst var ute efter och inte basen som jag redan har en redig låda i skuffen, utan jag förklarade tydligt att det är mera ljud jag vill åt..

Är det verkligen så komplicerat som dom påstår nu eller är jag på väg att bli i lurad något som dom bara vill tjäna pengar på är det jag undrar ? Han påstår i alla fall (ena av ägarna) att det är omöjligt att koppla in högtalare i dörrarna på just modellen Saab 9-3 SS 03, men att 04,07 osv gick hur bra som helst. Vad är det som skiljer?

Jag förstår faktiskt ingenting av det han påstår, så jag ska söka svaren här istället och se om någon här är kunnig på just Saab 9-3 SS 03 (vi har gjort det svåra bytet med stereon redan ska tilläggas)

Och sedan tänkte jag åka dit igen och förklara läget för jag som ändå inte är insatt i detta vågar väl nästan ändå påstå att nog fan måste det gå att bara sätta i ett par högtalare i dörrarna trots allt.
Senast redigerad av 4BD1 2014-12-19 kl. 01:51.
Citera
2014-12-19, 02:02
Medlem
Iloveludas avatar
Jag kan ingenting om den bilen och än mindre om dess högtalare.
Men det är klart att det går att sätta högtalare i dörrarna.
Ta kontakt med en annan firma och hör vad dom har att erbjuda är mitt råd.
Citera
2014-12-19, 09:56
Medlem
Tyvärr ligger det mycket i det han säger. Anledningen till att det är så svårt och allt annat värt att veta kan du läsa här:

http://forum.saabturboclub.com/showt...-3-SS-SC-03-06
Citera
2014-12-19, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Tyvärr ligger det mycket i det han säger. Anledningen till att det är så svårt och allt annat värt att veta kan du läsa här:

http://forum.saabturboclub.com/showt...-3-SS-SC-03-06

Nu förstår jag läget lite bättre. Synd att det inte gick att byta ut dörr högtalarna då. Dom vill ha 4000kr +- för jobbet samt koppla in ett basrör där fram vilket i övrigt är det ända alternativet med eftersom det inte går byta dörr högtalarna dessvärre. Så det är det sura, dock lät det riktigt gött i ljudet i en av ägarnas egna personliga bil som hade samma rör där fram, go bas! Dock är det ju som sagt ljudet jag är ute efter dvs få bättre ljud/kunna spela högre men det är alltså inte något att göra åt detta då?

Så får väl bli en uppgradering till. Kan i övrigt säga att jag på kostat ljudet från att inte ha fungerat alls till att sätta in ny stereo eftersom den tidigare var helt död, högtalare fram ink hatthylla samt baslåda +slutsteg. Är redan uppe i cirka 13,000kr och kommer landa på cirka 17.000kr när det är klart med basröret.

Tycker väl ändå att jag kommit undan till ett sisådär pris trots allt när ljudet väl står klart strax innan nyår! Det är ju trots allt inte lika simpelt som på andra bilar att göra ljudet rätt i denna bil.

Har en snabb fråga bara här, om man väljer att sälja bilen inom 3-4 månader hur mycket extra med ljudet bör jag lägga till i kostnaden ? I sådana fall kommer ju ljudet vara under 6 mån ny/gammal med en total kostnad om 16,000-17,000kr

Är det vettigt OM köparen vill ha ljudet till, att + på 8000kr på det då eller är det för mycket begärt ?
Senast redigerad av 4BD1 2014-12-19 kl. 15:26.
Citera
2014-12-19, 16:38
Medlem
På frågan om hur priset ändras skulle jag säga att det beror på. På en billig äldre bil kanske du kan hitta någon som är beredd att betala mer för bilen med ditt ljud, men generellt sett skulle jag säga att det i bästa fall inte drar ner priset. Du tjänar i nästan samtliga fall på att sälja ljudet separat och återställa till original skulle jag säga, speciellt när man som du fixar högre och mer ljud och inte bättre. De flesta över 25 tar ju inte i din bil med tång om du berättar om din hemmabygda bas, och det minskar antalet köpare en aning.

Men jag förstår inte grejen med att ha basrör fram, varför inte en subwoofer i hatthyllan som alla andra? Det går väl att koppla på sig efter förstärkaren, med lite motstånd och filter vill jag minnas?
Senast redigerad av AX3L 2014-12-19 kl. 16:56.
Citera
2014-12-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Nu förstår jag läget lite bättre. Synd att det inte gick att byta ut dörr högtalarna då. Dom vill ha 4000kr +- för jobbet samt koppla in ett basrör där fram vilket i övrigt är det ända alternativet med eftersom det inte går byta dörr högtalarna dessvärre. Så det är det sura, dock lät det riktigt gött i ljudet i en av ägarnas egna personliga bil som hade samma rör där fram, go bas! Dock är det ju som sagt ljudet jag är ute efter dvs få bättre ljud/kunna spela högre men det är alltså inte något att göra åt detta då?

Så får väl bli en uppgradering till. Kan i övrigt säga att jag på kostat ljudet från att inte ha fungerat alls till att sätta in ny stereo eftersom den tidigare var helt död, högtalare fram ink hatthylla samt baslåda +slutsteg. Är redan uppe i cirka 13,000kr och kommer landa på cirka 17.000kr när det är klart med basröret.

Tycker väl ändå att jag kommit undan till ett sisådär pris trots allt när ljudet väl står klart strax innan nyår! Det är ju trots allt inte lika simpelt som på andra bilar att göra ljudet rätt i denna bil.

Har en snabb fråga bara här, om man väljer att sälja bilen inom 3-4 månader hur mycket extra med ljudet bör jag lägga till i kostnaden ? I sådana fall kommer ju ljudet vara under 6 mån ny/gammal med en total kostnad om 16,000-17,000kr

Är det vettigt OM köparen vill ha ljudet till, att + på 8000kr på det då eller är det för mycket begärt ?
Vartför går det inte att byta ut dörrhögtalarna? Det är väl vanliga dynamiska högtalaret? Jag har bytt i min 9-5 och det enda problemet var monteringen, som de kan lösa på bilfirman eller så löser du det själv med hjälp av metallspackel från Biltema om det inte finns tillräckligt med material att skruva i. Basrör till en högtaslare som är anpassad för en sluten låda är inte nödvändigt. Köp en sån bas i stället för en som behöver basreflexrör.
Citera
2014-12-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vartför går det inte att byta ut dörrhögtalarna? Det är väl vanliga dynamiska högtalaret? Jag har bytt i min 9-5 och det enda problemet var monteringen, som de kan lösa på bilfirman eller så löser du det själv med hjälp av metallspackel från Biltema om det inte finns tillräckligt med material att skruva i. Basrör till en högtaslare som är anpassad för en sluten låda är inte nödvändigt. Köp en sån bas i stället för en som behöver basreflexrör.

Problemet är att alla signaler går via optisk fiberkabel, det är alltså inte bara att koppla in på lågnivå.
Citera
2014-12-19, 17:11
Medlem
Citat:
Problemet är att alla signaler går via optisk fiberkabel, det är alltså inte bara att koppla in på lågnivå.
Vad babblar du om? Högtalare är inte optiska. Den är inte elektromagnetisk då?
Citera
2014-12-19, 19:17
Bannlyst
Citat:
På frågan om hur priset ändras skulle jag säga att det beror på. På en billig äldre bil kanske du kan hitta någon som är beredd att betala mer för bilen med ditt ljud, men generellt sett skulle jag säga att det i bästa fall inte drar ner priset. Du tjänar i nästan samtliga fall på att sälja ljudet separat och återställa till original skulle jag säga, speciellt när man som du fixar högre och mer ljud och inte bättre. De flesta över 25 tar ju inte i din bil med tång om du berättar om din hemmabygda bas, och det minskar antalet köpare en aning.

Men jag förstår inte grejen med att ha basrör fram, varför inte en subwoofer i hatthyllan som alla andra? Det går väl att koppla på sig efter förstärkaren, med lite motstånd och filter vill jag minnas?

Ja alltså jag har ju en baslåda ink 6x9r i bagaget redan så mera bas behövs inte där, jag vet inte varför dom föreslår mera bas där, visst jag kan hålla med om att det lät rätt fint med även bas fram. Men det var ju ljudet jag ville åt, dvs mera ljud och inte mer bas, men samtidigt så när jag fick höra hur det lät så tackar jag inte nej till mera bas där fram.

Men jag får se hur detta slutar, ska prata med dom ännu en gång innan jag är helt övertygad. Kanske blir mera ljud i att bara koppla in slutsteget på fram systemet? Är ju inget slutsteg kopplat dit utan enbart till basen och högt kan jag spela trots allt. Så det kan faktiskt bli bra trots allt om dom bara kopplar in steget i framsystem och in med basrör fram. Återstår att se när det väl är klart, för går det inte byta ut dörr högtalarna så har jag inget annat väl än att göra på detta viset om jag vill ha bättre ljud fram.
Citera
2014-12-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1

Förstår inte vad du talar om att förstår läget lite bättre efter att ha läst länken, vadå inte går att byta ut dörrhögtalarna....? Det står ingenstans att man inte högtalarna utan i de 5 första sidorna i tråden det länkas till så säger de ju stup i kvarten att alla högtalare går att byta ut.....
Citera
2014-12-19, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Förstår inte vad du talar om att förstår läget lite bättre efter att ha läst länken, vadå inte går att byta ut dörrhögtalarna....? Det står ingenstans att man inte högtalarna utan i de 5 första sidorna i tråden det länkas till så säger de ju stup i kvarten att alla högtalare går att byta ut.....

Ja alltså innan har jag inte förstått alls vad det är som ska vara så komplicerat med just denna modell när det gäller både stereo byte och högtalar byte (dörrar)

Det kanske inte står i länkande tråden om att det inte går byta ut, men det fick jag svar på här i tråden om varför det inte är så enkelt som många tror och bara kasta bort gallret och placera in ett par nya högtalare, samt i tråden så går det läsa om hur systemen är byggda. Säger vissa personer här inne samt dom på bil ljuds butiken att det inte bara är så enkelt och byta ut högtalarna i dörren så är det förmodligen så. Det ända av det han sa som jag kunde förstå var att modell 03 inte går, 04 07 etc går dock att göra en sån enkel installation.

Du ser det är detta som är problemet sen i sig här att dom verkar bomb säkra på att det inte går att byta ut dom/göra något åt saken, medan andra som INTE jobbar med ljud affärer i övrigt säger att det går/ att någon lyckats. Det är detta som gör mig väääldigt fundersam! Vill inte gärna betala 4000kr + för ännu en operation med mer bas när jag egentligen vill ha mer ljud som ett par dörr högtalare hade gett utmärkt istället för ett basrör liggandes där fram. Känns som att jag håller på att gå in i någon blåsning bara för att dom inte gärna vill göra ett jobb för mindre kapital.
Citera
2014-12-19, 23:11
Bannlyst
Samt att "Ax3l" här i tråden har liknande rätt emot vad ena gubben talade om i butikken. Dvs att det inte bara går att koppla in kablarna in i enheten (mins inte exakt men något i samma stil som Ax3l talar om, sade även ena gubben på butiken) Något om att det inte går att dra in kablarna i enheten?

Hur som helst jag ska påpeka att andra lyckats så nog fan ska även dom lyckas då! För jag vill hellre få det jag hade i första tanke, dvs kunna spela högre och tydligare och INTE mera bas. Så hellre byta ut dom så ljudet lyfts ännu mer än att sätta in ett basrör som bara ger mera bas, visst kommer det kännas fint det med men det är ju som sagt inte därför jag hörde mig av till dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in