• 1
  • 2
2014-12-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
...kunna spela högre och tydligare och INTE mera bas. Så hellre byta ut dom så ljudet lyfts ännu mer än att sätta in ett basrör som bara ger mera bas...

Högtalarna som sitter i framdörrarna är ju just basar och inget annat, matas från AMP1 som sitter under din förarstol. Vad du än byter dessa högtalare till så kommer det fortfarande bara filtrerad signal från originalslutsteget.
Det du först av allt borde byta är högtalarna uppe på instrumentbrädan, dessa matas direkt från huvudenheten, filtrerad signal från 120Hz och uppåt..
Citera
2014-12-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vad babblar du om? Högtalare är inte optiska. Den är inte elektromagnetisk då?

Det är optisk signal mellan HU och AMP, sen får alla högtalare färdigfiltrerad signal, ingenstans i bilen finns högnivå med fullregister.
Citera
2014-12-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pas83
Högtalarna som sitter i framdörrarna är ju just basar och inget annat, matas från AMP1 som sitter under din förarstol. Vad du än byter dessa högtalare till så kommer det fortfarande bara filtrerad signal från originalslutsteget.
Det du först av allt borde byta är högtalarna uppe på instrumentbrädan, dessa matas direkt från huvudenheten, filtrerad signal från 120Hz och uppåt..

Citat:
Det är optisk signal mellan HU och AMP, sen får alla högtalare färdigfiltrerad signal, ingenstans i bilen finns högnivå med fullregister.

Justja, så var det! Jag har bara hört att det är ett helsike att byta högtalare och förstärkare som man vill, men aldrig reflekterat så mycket på varför. Min 9-3 är från 2009 och har således inte de problemen, dessutom duger Bose systemet gott för mina öron. Men nog om det.
Citera
2014-12-20, 14:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Justja, så var det! Jag har bara hört att det är ett helsike att byta högtalare och förstärkare som man vill, men aldrig reflekterat så mycket på varför. Min 9-3 är från 2009 och har således inte de problemen, dessutom duger Bose systemet gott för mina öron. Men nog om det.

Alltså ska det vad jag kan förstå inte vara nåt problem att byta ut valfria högtalare i dessa bilar till andra högtalare så länge de fysiskt får plats (om man inte vill slöjda om grejorna) och har acceptabla värden vad gäller frekvenser resistens etc.
Citera
2014-12-20, 15:22
Medlem
Nej det går alldeles utmärkt att byta, jag bytte allt utom just dörrhögtalarna i min SS för snart 10 år sen. Tror det funkar att byta även nu för tiden
Citera
2023-04-05, 18:55
Medlem
Nu jävlar tar vi en bump!!!!
Jag har köpt en Saab 9-3 ARC 2003
Håller på att byta ut högtalarna i bilen mot nya osv MEN märkte ju att det INTE satt några högtalare i dörrarna och har googlat runt lite och bl a hamnat här!! Nu är det ju 2023 och får det verkligen inte att koppla in nya högtalare i dörrarna? Har köpt baselement/högtalare från BRL!

Går det att lösa genom att byta ICM till en nya version med den med skärm osv ( från tex en Saab 2006-2007)

Hjälp 😱
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in