Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-18, 19:04
  #1
Medlem
När jag flyttade in i min nya lägenhet, så hade den tidigare hyresgästen valt att dekorera en vägg i vardagsrummet med ett golv. Tror att det är parkett. Och den går i mörkbrun. Eller, man kan väl nästan kalla den för valnötsfärgad.

Hur som helst, så är resten av rummet helvitt. Vilket gör att jag tycker att det skär sig en aning. Gillar dock idén med golvet på väggen, men funderar nu på att ta fram färgburken och måla det vitt. Hur tror ni att det kan bli? Med vanlig väggfärg dvs? Eller är det i så fall smartare att försöka slita ner alltihop och bara måla väggen bakom? Även om jag inte har en blekaste aning om vad som döljer sig där.

Vill noterbart inte förstöra hela väggen i samband med detta, så lite vägledning välkomnas.
Citera
2014-12-18, 19:21
  #2
Medlem
Hur kan ett brunt trägolv skära sig mot vitt, det har jag väldigt svårt att se. Det är ju skitsnyggt med golv på väggen, som fondvägg. Jag skulle avråda dig att måla vitt, kommer säkerligen se helt åt helvete ut.
Citera
2014-12-18, 19:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regardless
Hur kan ett brunt trägolv skära sig mot vitt, det har jag väldigt svårt att se. Det är ju skitsnyggt med golv på väggen, som fondvägg. Jag skulle avråda dig att måla vitt, kommer säkerligen se helt åt helvete ut.

Gillar inte fondväggar, till att börja med. Dessutom slukar det enormt mycket ljus i rummet, tyvärr. Är väl mest därför, men i övrigt är det väl helt OK!
Citera
2014-12-18, 19:39
  #4
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFMAO
Gillar inte fondväggar, till att börja med. Dessutom slukar det enormt mycket ljus i rummet, tyvärr. Är väl mest därför, men i övrigt är det väl helt OK!

Kan du inte lägga upp en bild? Svårt att ge några tips annars.
Citera
2014-12-18, 19:39
  #5
Medlem
zorzes avatar
Golvet har säkert kvar lack så du måste börja med att slipa och rugga upp golvet så att färgen fäster ordentligt.

Kanske rent av måste du slipa bort lacken helt men uppruggning kan räcka.beror på hur mycket jobb du vill göra,säkrast är att slipa bort lacken och vill du göra lite jobb så rugga upp den men det är då mer på chans .
__________________
Senast redigerad av zorze 2014-12-18 kl. 19:42.
Citera
2014-12-18, 20:37
  #6
Medlem
Brunt, och det oavsett om det är valnöt eller mer åt wengéhållet skär sig inte mot vitt, faktum är att inget skär sig mot vitt. Däremot kan det skära sig mot din övriga inredning, eller om golvet (som ligger på golvet) är av annat träslag så kan det förstås skära sig mot det, men inte mot vitt.

Om du målar ett parkettgolv vitt tror jag inte att det kommer att bli särskilt snyggt. Det du beskriver finns i nuläget låter däremot väldigt snyggt, jag hade låtit det vara och anpassat övrig inredning efter det.
Citera
2014-12-18, 21:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFMAO
Gillar inte fondväggar, till att börja med. Dessutom slukar det enormt mycket ljus i rummet, tyvärr. Är väl mest därför, men i övrigt är det väl helt OK!
Låt det sitta kvar säger jag, om du inte är kunnig inom området så kommer det inte sluta bra om du ger dig på det där själv. Anlita en hantverkare, om du vill fixa skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback