Citat:
Ursprungligen postat av
oboyglas
Vart söker jag jobbet?

Kan läsa på om Kina och sedan bli expert, fan 50 cent per inlägg skulle sitta fint i kassan som sjukskriven. Sitter ju vid datorn hela dagarna ändå.
För om jag förstått det rätt är det inte bara kineser som är "anställda"? Annars skulle det ju vara jävligt genomskinligt, om varenda positiv kommentar är skriven på knackig engelska.
Jag håller med om att det i princip skulle kunna finnas användning för "astroturfers" även utanför Kina som kan andra språk, men det står i artikeln att "Bland annat ska trollen mejla sina internetposter med länkar för att få betalt", så om de anställer folk utanför Kina så är det nog ganska sannolikt att man ändå måste kunna kinesiska för att komma på fråga. Det är kanske inte så troligt att de som har hand om verifiering och löneutbetalning åt de anställda trollen är så särskilt bra på engelska.
Är det någon som har några idéer kring hur man hanterar sådana här organiserade metoder? Just på Flashback så finns ju moderatorsystemet som rimligtvis borde kunna sätta stopp för alltför uppenbara "astroturfers", men finns det något mer man kan göra?