2014-12-16, 22:13
Medlem
nihilverums avatar
I en artikel i Aftonbladet idag kan man läsa om hur den kinesiska regimen anställer en halv miljon (!) människor i sin så kallade 50 cents-armé. Dessa får alltså 50 cent per inlägg på olika internetforum, där de alltså "trollar" genom att hitta folk som skriver negativa saker om Kina och svara dessa med hyllningar av Kinas statsskick och kritik mot USA.

Frågeställning: Är det några Flashback-användare som känner att de har något de borde erkänna? Några "odeklarerade offshore-inkomster" denominerade i den kinesiska valutan CNY?

Allvarliga frågeställningar: Vilka andra stater/organisationer tror ni använder sig av denna taktik? Finns det några sätt som rena internetforum som Flashback eller "vanliga" nyhetsmedier med kommentarsfunktion på sina hemsidor kan skydda sig mot sådana här organiserade destabiliseringsförsök? Hur känner man bäst igen en "astroturfer" (dvs avlönat forumtroll)?
Citera
2014-12-16, 22:15
Medlem
Finns ju en och annan man misstänker ffa i PU.
Citera
2014-12-16, 22:30
Medlem
Flufffens avatar
Skulle inte förvåna mig om Ryssland håller på med samma saker, oavlönat givetvis
Citera
2014-12-16, 23:16
Medlem
oboyglass avatar
Vart söker jag jobbet? Kan läsa på om Kina och sedan bli expert, fan 50 cent per inlägg skulle sitta fint i kassan som sjukskriven. Sitter ju vid datorn hela dagarna ändå.

För om jag förstått det rätt är det inte bara kineser som är "anställda"? Annars skulle det ju vara jävligt genomskinligt, om varenda positiv kommentar är skriven på knackig engelska.
Citera
2014-12-17, 18:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Vart söker jag jobbet? Kan läsa på om Kina och sedan bli expert, fan 50 cent per inlägg skulle sitta fint i kassan som sjukskriven. Sitter ju vid datorn hela dagarna ändå.

För om jag förstått det rätt är det inte bara kineser som är "anställda"? Annars skulle det ju vara jävligt genomskinligt, om varenda positiv kommentar är skriven på knackig engelska.

Jag håller med om att det i princip skulle kunna finnas användning för "astroturfers" även utanför Kina som kan andra språk, men det står i artikeln att "Bland annat ska trollen mejla sina internetposter med länkar för att få betalt", så om de anställer folk utanför Kina så är det nog ganska sannolikt att man ändå måste kunna kinesiska för att komma på fråga. Det är kanske inte så troligt att de som har hand om verifiering och löneutbetalning åt de anställda trollen är så särskilt bra på engelska.

Är det någon som har några idéer kring hur man hanterar sådana här organiserade metoder? Just på Flashback så finns ju moderatorsystemet som rimligtvis borde kunna sätta stopp för alltför uppenbara "astroturfers", men finns det något mer man kan göra?
Citera
2014-12-19, 07:13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Sådana här fall arbetar FBI med också, med där är de inne och petar i de mest slutna delarna av internetforum där alla tycker likadant och klappar varandra på ryggen.
Ställen där Anders Behring Breivik hängde var sådana exempel, det fanns ingen plats för oliktänkande, ingen orkade väl sitta och diskutera med dem lika lite som jag skulle orka sitta och vara enda icke-muslim på ett muslimskt jihadistforum.

Iallafall. Enligt den starka källan "en dokumentär som jag såg efter Utöya-massakern" där det skulle förklara varför Breivik blev så fundamental, eller varför folk blir det överhuvudtaget, är för att deras åsikter alltid är överens, vilket skapar bilden att en världsbild är helt 100% rätt.
Om ett internettroll från FBI (eller vilken organisation som de amerikanska nättrollen nu jobbar under, minns ej helt säkert) så räckte det att gå in och ifrågasätta, peta lite på frågorna.
"Halla grabbar det här med hugga huvudet och våldta kvinnor, de kanske är fel, vet inte men är ni helt säkra.. hade lite ångest igår för de där brudarna vi satte på och skrek så förbannat". Alltså de kunde inte komma in och "Ey era fucking tards, fattar ni att heder är ett ord ni inte ska använda när ni våldtar kvinnor och hugger huvudet av folk som inte tycker som er, värdelösa sandslottsbyggare!!" så slöt sig gruppen ännu mer och fick negativ konsekekvens.

Jag tror det att kan förekomma även i Sverige men på så liten nivå och absolut inte på Sverige. Vi sköter den saneringen själva genom att vara ett så pass stort forum med plats för alla åsikter.

Angående Kina.
De bor många kineser där. Jag vet inte vad en halv miljon skulle kunna va i svenska mått, men de är ett land livrädda för internet och det fria ordet som sprids där, och lite oklart varför de är så skraja, finns det kinesisk terror från förr eller nått?
Kommunism kan de inte skylla på, hela världsmarknaden hänger på Kina.

Men fan vilket tråkigt jobb och man lär inte få några tjejer på det visitkortet.
Citera
2014-12-19, 08:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Det finns flera sorters motdrag, ett är att de fysiska kapacitet på näten till Kina skärs ner. Hur många västerlänningar vill hämta info på Kinesiska webbsidor?
Det sannolika är att det hämtas extremt mycket mer data i den andra riktningen. Kineserna är mycket mer beroende. Stryps flödet blir de inte lika angelägna att trolla.

Affärsmän blir kanske förbannade men de får återgå till fax och liknade för att beställa varor.
Citera
2014-12-19, 09:18
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Israel var väl först på banan.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Megaphone_desktop_tool
Citera
2014-12-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Sådana här fall arbetar FBI med också, med där är de inne och petar i de mest slutna delarna av internetforum där alla tycker likadant och klappar varandra på ryggen.
Ställen där Anders Behring Breivik hängde var sådana exempel, det fanns ingen plats för oliktänkande, ingen orkade väl sitta och diskutera med dem lika lite som jag skulle orka sitta och vara enda icke-muslim på ett muslimskt jihadistforum.

Iallafall. Enligt den starka källan "en dokumentär som jag såg efter Utöya-massakern" där det skulle förklara varför Breivik blev så fundamental, eller varför folk blir det överhuvudtaget, är för att deras åsikter alltid är överens, vilket skapar bilden att en världsbild är helt 100% rätt.
Om ett internettroll från FBI (eller vilken organisation som de amerikanska nättrollen nu jobbar under, minns ej helt säkert) så räckte det att gå in och ifrågasätta, peta lite på frågorna.
"Halla grabbar det här med hugga huvudet och våldta kvinnor, de kanske är fel, vet inte men är ni helt säkra.. hade lite ångest igår för de där brudarna vi satte på och skrek så förbannat". Alltså de kunde inte komma in och "Ey era fucking tards, fattar ni att heder är ett ord ni inte ska använda när ni våldtar kvinnor och hugger huvudet av folk som inte tycker som er, värdelösa sandslottsbyggare!!" så slöt sig gruppen ännu mer och fick negativ konsekekvens.

Jag tror det att kan förekomma även i Sverige men på så liten nivå och absolut inte på Sverige. Vi sköter den saneringen själva genom att vara ett så pass stort forum med plats för alla åsikter.

Angående Kina.
De bor många kineser där. Jag vet inte vad en halv miljon skulle kunna va i svenska mått, men de är ett land livrädda för internet och det fria ordet som sprids där, och lite oklart varför de är så skraja, finns det kinesisk terror från förr eller nått?
Kommunism kan de inte skylla på, hela världsmarknaden hänger på Kina.

Men fan vilket tråkigt jobb och man lär inte få några tjejer på det visitkortet.

Ja, frågan är vad kineserna använder trollen till. Det är ju en avsevärd personalstyrka i alla fall. Överslagsräkning ger motsvarande 3500 för Sverige, vilket jag inte tror myndigheter och intresseorganisationer samlat når upp till på nätet här i vårt land.
Istället både utbildar och avlönar vår stat journalister och kulturarbetare vars uppgifter många gånger tycks vara att skapa opinion eller åtminstone försöka styra den.
Citera
2015-02-05, 22:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Skulle inte förvåna mig om Ryssland håller på med samma saker, oavlönat givetvis

Enligt en artikel i DN idag har du rätt på den första punkten, men det verkar som att även dessa ryssar faktiskt får betalt. Till skillnad från kineserna verkar det dock vara en fast månadslön på 40 000 rubel snarare än ett litet belopp per inlägg, även om det lite längre ner i artikeln står att de fått lönen sänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in