Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-16, 21:08
  #1
Medlem
Jag gick igenom lite statistik över hur många böcker som ges ut i sverige varje år och antalet är löjligt lågt.
Så jag tänkte fråga om någon vet hur det ser ut på publiceringsfronten.
Är det svårt att bli publiserad i sverige? Är det dyrt? Krångligt? Eller är vi svenskar bara jävligt dåliga på att skriva böcker?
Citera
2014-12-16, 21:12
  #2
Medlem
ByeByeBostons avatar
Kan bli svårt när man inte kan stava till publicerad
Citera
2014-12-16, 22:30
  #3
Medlem
Såg någon statistik för några år sedan där det framgick att ca ett av hundra inskickade manuskript blev till en bok.
Citera
2014-12-17, 00:40
  #4
Avstängd
Det är nog inte så många som försöker, eftersom man knappt tjänar något på att skriva böcker.
Citera
2014-12-17, 00:53
  #5
Medlem
chessjamts avatar
Vet man om ifall marknaden skiljer sig åt från olika länder? Typ är det lättare eller svårare i USA, England, Frankrike och flera andra länder att bli publicerad? Kanske är lite ovidkommande då vi pratar om marknaden i Sverige. Har iaf hört att på Island så är en ovanlig hög andel av deras befolkning publicerade författare. Så där verkar det vara lätt att få sina böcker publicerade.

Sen så verkar ju författaryrket vara väldigt beroende av marknadskrafterna och det egna verkets säljframgångar. Säljer böckerna inte något vidare så får man inte så mycket tillbaka, om man inte satsar på att vinna litterära priser och dylikt. Men det är bara mina spekulationer, inget jag vet av egen erfarenhet. Oftast brukar det väl finnas såna här debutantpriser för nya författare när de ger ut sina första romaner. Sånt kan man ju alltid hoppas på om man är aspirerande författare och inte lyckas nå en stor läsekrets.
Citera
2014-12-17, 13:10
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Vet man om ifall marknaden skiljer sig åt från olika länder? Typ är det lättare eller svårare i USA, England, Frankrike och flera andra länder att bli publicerad? Kanske är lite ovidkommande då vi pratar om marknaden i Sverige. Har iaf hört att på Island så är en ovanlig hög andel av deras befolkning publicerade författare. Så där verkar det vara lätt att få sina böcker publicerade.

Sen så verkar ju författaryrket vara väldigt beroende av marknadskrafterna och det egna verkets säljframgångar. Säljer böckerna inte något vidare så får man inte så mycket tillbaka, om man inte satsar på att vinna litterära priser och dylikt. Men det är bara mina spekulationer, inget jag vet av egen erfarenhet. Oftast brukar det väl finnas såna här debutantpriser för nya författare när de ger ut sina första romaner. Sånt kan man ju alltid hoppas på om man är aspirerande författare och inte lyckas nå en stor läsekrets.
Klart det är lättare att bli publicerad i länder med större befolkning.
Citera
2014-12-17, 18:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Kan bli svårt när man inte kan stava till publicerad

Sorry, firefox bestämde sig för att stava det så.
Jag skulle ha kollat noggrannare.
Citera
2014-12-17, 18:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taredomje
Såg någon statistik för några år sedan där det framgick att ca ett av hundra inskickade manuskript blev till en bok.

Det är ju deprimerande.
Citera
2014-12-17, 18:20
  #9
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated
Det är ju deprimerande.

Fast av dessa hundra är nog minst hälften helt hopplösa alster som lektören bara behöver läsa någon sida för att lägga undan. Det finns många förhoppningsfulla utan minsta självkritik.
Citera
2014-12-17, 18:41
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated
Det är ju deprimerande.
Svenska författarförbundet uppskattar att det bara är omkring hundra personer i Sverige som kan leva uteslutande på sina böcker. Bland dem är snittlönen ca 120 000 kr per år före skatt.
Citera
2014-12-18, 10:02
  #11
Medlem
BirdieBirdies avatar
Det har nog länge varit så att många förhoppningsfulla utan självinsikt skickat in sina alster, men det verkar ha vänt.
I en video på Piratpartiets hemsida nämner man att inskickat material är mycket läsvärt och att svenskarna definitivt är vassa författare - bättre än någonsin. Hyllorna på förlagen svämmar över av inskickat material som skulle kunna publiceras. Problemet verkar, enligt förlagen, inte alls vara bristen på potentiella storsäljare. Problemet är att det finns alldeles för få köpare i detta avlånga land.

Var i det i tidningen Skriva som förlagen efterlyste köpare, i stället för fler duktiga författare?
Citera
2014-12-18, 13:33
  #12
Medlem
tjockballes avatar
Håller med tidigare inlägg om enorm brist på självkritik bland aspirerande författare.
Har själv blivit antastad av förhoppningsfulla i bekantskapskretsen med stora drömmar men med betydligt mindre stor talang. En del av dem hade redan stakat ut hur framgångarna skulle bli. Framförallt efter översättning till engelskan och filmrättigheter som Hollywood skulle köpa.

Här har du mitt (jättetjocka) manus. Tänkte att Brad Pitt kunde spela huvudrollen.

När man påpekar att svenskan i manuset är högst bristfällig så avfärdas det med att "det fixar dom på förlaget". Nej, det gör dom INTE.

När man påpekar att det inte verkar finnas någon mening med hälften av personligheterna så förklaras det med att "det är det som är tanken". OK, där är du långt före mig.

När man påpekar att det här manuset liknar väldigt mycket ett redan befintligt verk blir dom förbannade och påpekar, iofs riktigt, att om Jan Guillou kunde tjäna miljoner på en rip off av James Bond så kan väl jag?

En del av de här människorna har varit "författare" i åratal medan de har gått på a-kassa eller kört buss. Traditionellt sett är man inte författare bara för att man skrivit ett manus. Man är det inte heller bara för att man fått en bok utgiven. Man är författare bara om man LEVER på sitt författande. Annars får man presentera sig som namn, yrke för huvusaklig inkomstkälla, bisyssla. Exvis Kalle Svensson, kock och författare.


Det finns ett enkelt sätt att lösa det här publiceringsproblemet.
Lägg ut ditt verk på Internet.
Be om valfri betalning, exvis 10:-
Tycker folk om verket kommer många betala.
Tycker de inte om det har man mer att lära.
Om verket blir en hit och 100.000 personer betalar en tia så har man en miljon (före skatt).
När det gäller pengar vill jag starkt rekommendera att registrera ett bolag. I det läget kan alla utgifter för författandet skrivas av. Dator, skrivare, papper, research etc. Eventuella vinster kan senareläggas osv.

Själva skrivandet finns en hel del att läsa om.
Stephen Kings bok om hur man skriver är den bästa. Har glömt titeln men jag tror den heter "Att skriva".

Har man upplevt något själv eller beskriver riktiga händelser smäller det oftast högre än rena fantasier, men inte alltid. Största problemet med fantasier är att de oftast är för tama.

Hävda aldrig att något som är påhittat (fiction) är sant. Några amerikanska författare har råkat riktigt illa ut och blivit stämda på miljonbelopp. Däremot kan du hävda att något som verkligen hänt är fiction, kanske för att skydda de inblandade. Man kan placera fantasihändelser i verkliga miljöer, som de tre musketörerna. Frankrike, Richelieu, kungen, drottningen, slaget i La Rochelle, allt det fanns och hände, men ändå inte riktigt som Alexandre Dumas beskrev det.

Till slut vill jag återge samma råd som Marlon Brandos teaterpedagog gav honom.

Som teaterskådespelare kan du göra alla möjliga fel.
Du kan glömma dina repliker.
Du kan komma in från fel håll på scenen.
Du kan ha fel kläder.
Publiken är ändå beredd att förlåta dig.
Det du aldrig får göra är att tråka ut dom.
Det förlåter dom dig aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback