2014-12-17, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Har du gått upp 30 kg på 2 år, så har du snittat ett överskott på ungefär 250 kcal per dag. Hade du haft exakt samma kosthållning och inte druckit någon cola alls, så hade du inte gått upp ett gram. Det kanske kan vara motivation nog att sluta dricka cola mer än någon gång ibland.
Klart att det är åt helvete. Nu tog jag inte med i beräkningen att det slinker ner några bärs per månad.

Jobbiga är att jag tränade rätt duktigt förr. Men tyvärr så är motivationen åt helvete just nu.

Men har full insikt i mitt leverne och vad som behöver ändras. Har dock sneglat på ett gym som jag går förbi till och från jobbet. Får ta och gå in en dag.
Citera
2014-12-17, 15:52
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PicCoLini30
Äter man den här typen av mat, ja då blir man tjock de ganska enkel matematik.

Det där är ju en riktig jävla missuppfattning. Det viktiga är inte VAD man äter, utan HUR MYCKET. Alla människor kan dagligen unna sig snabbmat, godis, chips och alkohol, utan att för den skull gå upp så mycket som ett gram i vikt. Vad som är avgörande är mängden, inget annat. Själv äter jag normal husmanskost, tränar i stort sett dagligen (dvs enligt normala rekommendationer) och trycker i mig 1-2 kg choklad i veckan. Jag väger drygt 60 kg till 180 cm. Därför utgår jag alldeles naturligt från att en dubbelt så tung individ goffar i sig i stort sett dubbelt så mycket mat och godis som jag, alltså kring 3-4 kg godis/choklad i veckan. Det handlar som sagt om det totala intaget och att sätta rimliga gränser för frossandet.

En förslagen matmissbrukare väljer exempelvis att först trycka i sig en familjepizza själv ("Jag tillhör en familj, alltså bör jag äta en familjepizza.") för att till efterrätt festa loss med en 300g chipspåse och 200g chokladkaka ("Om godsakerna kommer i dessa portionsförpackningar är det alltså meningen att möla i sig angiven mängd."). Tjockisen ignorerar noggrannt portionsangivelser som numera har blivit standard på dylika varor, alltså att en portion motsvarar 30g chips eller choklad; äter man mer är det ens eget ansvar att kroppen sväller som en jävla spärrballong.
Citera
2014-12-17, 15:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc
Som Paperface skrev/misstänkte, så rör jag inte särskilt mycket på mig. Då jag pluggar heltid blir det en hel del stillasittande. Den främsta motionen får jag genom att gå till föreläsningar/bibblan eller till närmsta matbutik som ligger ca 2 km från min lägenhet. Går och handlar kanske 3-4 gånger i veckan (ofta småsaker jag har glömt).

Läsk dricker jag sällan. Enormt slöseri med pengar när man har utmärkt kranvatten (julmust och påskmust är dock självklara undantag när det beger sig). Vet inte hur stor inverkan munchies har på det hela. Kan hända att jag en kväll när man har extra trevligt att jag köper nåt gott för kvällen, t.ex. en bit choklad eller ett gäng äpplen. Munchies sker kanske en, högst två, gånger i månaden. Jag upplever själv inte att min kost är märkbart annorlunda från den mina vänner har, utan jag äter mycket mindre skräpmat/godis/etc än dem, men dem är ofta smala och slanka. Antar att boven är bristen på motion. Är långt från en expert på ämnet dock uppenbarligen ...

Det handlar inte om att du skulle äta annorlunda, utan att du antagligen äter mer. Det kan också såklart vara så att du har något lägre energibehov än normalt för din storlek, men i slutändan så är det förstås så att du oavsett äter mer än du gör av med. En aktiv vardag eller motionerande kan såklart göra skillnad, men i grund och botten så handlar det om hur mycket du äter. Man får ha ett väldigt aktivt arbete, eller en mycket aktiv fritid för att det ska göra en märkbar skillnad på hur mycket man kan äta utan att gå upp i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av classof82
Klart att det är åt helvete. Nu tog jag inte med i beräkningen att det slinker ner några bärs per månad.

Jobbiga är att jag tränade rätt duktigt förr. Men tyvärr så är motivationen åt helvete just nu.

Men har full insikt i mitt leverne och vad som behöver ändras. Har dock sneglat på ett gym som jag går förbi till och från jobbet. Får ta och gå in en dag.

Det är mycket viktigare att få ordning på kosthållningen än att träna, om du vill gå ned i vikt. Sen är det såklart bra om du tränar ändå därför att det medför en hel del hälsofördelar utöver att det kan hjälpa dig gå ned i vikt.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-12-17 kl. 15:56.
Citera
2014-12-17, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det är mycket viktigare att få ordning på kosthållningen än att träna, om du vill gå ned i vikt. Sen är det såklart bra om du tränar ändå därför att det medför en hel del hälsofördelar utöver att det kan hjälpa dig gå ned i vikt.

Det är klart. Men tidigare så körde jag på ett bra matschema i kombination med träningen.

Skulle vilja komma dit igen. Vill ju inte vara en tjockis direkt då det tar på ens självkänsla.

Precis fått upp ögonen för hur man har levt den senaste tiden. Lite därför jag svarade i denna tråd.

Steg ett är att sluta med Cola helt.
Citera
2014-12-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Man måste inte vräka i sig skit för att gå upp i vikt. Är inte 7000 kcal ungefär ett kilo i vikt? 300 kcal för mycket per dag skulle då bli 15 kg på ett år. 300 kcal är inte så mycket. Lite för stora portioner, lite för mycket mellanmål, lite för lite motion.

Nej, fast jag tror att en majoritet som är överviktiga går upp av just skit, för att det är enkelt. Få människor äter så mycket "bra" mat varje dag att de ligger på stora energiöverskott jämt uteslutet på det, förutom kanske individer som tränar regelbundet. Det ser man bara på folks matvanor, de vill ogärna laga mat, utan sitter mycket vid datorn och orkar inte resa sig upp för att ta något så de tar något färdigt och enkelt. Tror inte tanken av vanlig mat lockar lika mycket för att äta så pass stora mängder och ofta.

Kan bara tala för mig själv, jag kan lätt gå upp i vikt om jag väljer att käka massor av sötsaker. Dessvärre måste jag verkligen motivera mig för att lyckas gå upp i vikt av bra mat. Det krävs mycket för att man ska gå upp, detta oavsett om man är stillasittande hela dagarna eller inte.
Har sett många tjocka som är dåliga i aptiten, men när det gäller sötsaker så lyser de upp. Klart de går upp i vikt då. Socker är ju döenkelt att stoppa i sig. Fast bara "vanlig" mat? Tror många tjockisar hade failat faktiskt och varit smala om de varit tvungna att äta bara sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Det där är ju en riktig jävla missuppfattning. Det viktiga är inte VAD man äter, utan HUR MYCKET. Alla människor kan dagligen unna sig snabbmat, godis, chips och alkohol, utan att för den skull gå upp så mycket som ett gram i vikt. Vad som är avgörande är mängden, inget annat. Själv äter jag normal husmanskost, tränar i stort sett dagligen (dvs enligt normala rekommendationer) och trycker i mig 1-2 kg choklad i veckan. Jag väger drygt 60 kg till 180 cm. Därför utgår jag alldeles naturligt från att en dubbelt så tung individ goffar i sig i stort sett dubbelt så mycket mat och godis som jag, alltså kring 3-4 kg godis/choklad i veckan. Det handlar som sagt om det totala intaget och att sätta rimliga gränser för frossandet.

Precis. Man kan faktiskt äta rätt skapliga mängder utan att gå upp i vikt. De flesta skulle nog behöva motivera sig rent utav för att orka göra mat så pass ofta. Nog behövs det mer än ett hamburgermål, middag, frukost, några muffins och chokladbitar, lunch och mackor för att bli tjock alltid.
Citera
2014-12-17, 16:21
Medlem
PicCoLini30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Det där är ju en riktig jävla missuppfattning. Det viktiga är inte VAD man äter, utan HUR MYCKET. .

Vad bra att du säger de! Till er alla tjockisar där ute lyssna på trewq, han säger sanningen här =).
Så länge ni bara äter pasta, falukorv, pizza, godis, coa cola dagligen i rätt mängd så kommer ni aldrig gå upp i vikt

OMG vilka korkskaller de sitter på FB. ursh.

Trewq vill du svara på detta gör de PM, annars blir alldeles för mycket OT.
Citera
2014-12-17, 16:41
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Vad bra att du säger de! Till er alla tjockisar där ute lyssna på trewq, han säger sanningen här =).
Så länge ni bara äter pasta, falukorv, pizza, godis, coa cola dagligen i rätt mängd så kommer ni aldrig gå upp i vikt

Vad fan är det för fel på pasta och korv (eller godis för den delen) nu då? Alldeles duglig, normal husmanskost som alla människor kan äta dagligen hela sitt liv och förbli normalviktiga. I dag åt jag till exempel spaghetti med korv till middag. Jag nöjde mig med uppskattningsvis 200g torrvikt pasta, medan en luttrad matmissbrukare slukat ett helt kilo (torrvikt) och ansett det vara en normal portion. Korvmängden jag åt var kring 300g, och på samma sätt hade tjockisen knappast nöjt sig med mindre än upp mot ett kilo...

Är det så jävla svårt att förstå hur tjockisar skapar sig en sjuk och skev uppfattning kring mängden mat man bör konsumera?
Citera
2014-12-17, 16:48
Medlem
Dynamiks avatar
"Husmanskost" på lunchrestauranger är i 9 fall av 10 skräp i mina ögon. I regel extremt mycket fett och kolhydrater i den maten.
Citera
2014-12-17, 16:55
Avslutad
Jag har hållt ungefär samma diet hela livet, men gått upp och ner ändå.
Motionerat har jag väl inte gjort i någon större bemärkelse, förutom en kort period på 80-talet och några promenader lite senare.

Jag har vägt in på 54 till 94, nu ligger jag väl mittemellan.
Men ven bryr sig, jag har mått skit och bra i alla viktklasser. Det är liksom inte vikten som gör människan. Har jag begripit.
Citera
2014-12-17, 16:57
Avslutad
Citat:

OMG vilka korkskaller de sitter på FB. ursh.

Trewq vill du svara på detta gör de PM, annars blir alldeles för mycket OT.

Nöt!
Jag går ner om jag äter mindre, ÄVEN om det är pizza, öl och cola. Och inte rör på mig.
VAD är din förklaring på det?
Citera
2014-12-17, 17:00
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nöt!
Jag går ner om jag äter mindre, ÄVEN om det är pizza, öl och cola. Och inte rör på mig.
VAD är din förklaring på det?
Det är något du bör ta upp med din läkare. Det är inte normalt att helt oförklarligt variera så pass mycket i vikt utan större förändringar i energiintag eller träning.
Citera
2014-12-17, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Jag fattar inte. Jag är tjej, 19 och väger 45 kg. Har varit smal hela mitt liv. Äter snabbmat 4-5 gånger per månad. Har haft en period där jag bara äter kebab under veckorna. Älskar fet mat och speciellt snabbmat eller färdiglagat ala Findus. Äter också mycket snacks under veckodagarna. Dricker alkohol i stora mängder varannan helg även on jag nuförtiden dragit ner på konsumtionen. Tränar inte överhuvudtaget och är ganska stillasittande. Hur kan jag inte vara fetare? Vet folk som går upp av att de bara äter vanlig husmanskost. Fyfan för att bara leva på sallad och grönsaker.

Jag gick ner 10kg på en månad med fryspizzadieten(åt en fryspizza varje dag), jag åt dock inte så mycket mer utöver detta.

Det är inte kalorikällan som styr din vikt, det är kalorimängden. Äter du ett kebabmål om dagen och sen inte får i dig så mycket mer än det så ligger de flesta rätt safe om fokus enbart läggs på kaloribalans.
Senast redigerad av Tuffhaggman 2014-12-17 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in