Citat:
Ursprungligen postat av
ael
Man måste inte vräka i sig skit för att gå upp i vikt. Är inte 7000 kcal ungefär ett kilo i vikt? 300 kcal för mycket per dag skulle då bli 15 kg på ett år. 300 kcal är inte så mycket. Lite för stora portioner, lite för mycket mellanmål, lite för lite motion.
Nej, fast jag tror att en majoritet som är överviktiga går upp av just skit, för att det är enkelt. Få människor äter så mycket "bra" mat varje dag att de ligger på stora energiöverskott jämt uteslutet på det, förutom kanske individer som tränar regelbundet. Det ser man bara på folks matvanor, de vill ogärna laga mat, utan sitter mycket vid datorn och orkar inte resa sig upp för att ta något så de tar något färdigt och enkelt. Tror inte tanken av vanlig mat lockar lika mycket för att äta så pass stora mängder och ofta.
Kan bara tala för mig själv, jag kan lätt gå upp i vikt om jag väljer att käka massor av sötsaker. Dessvärre måste jag verkligen motivera mig för att lyckas gå upp i vikt av bra mat. Det krävs mycket för att man ska gå upp, detta oavsett om man är stillasittande hela dagarna eller inte.
Har sett många tjocka som är dåliga i aptiten, men när det gäller sötsaker så lyser de upp. Klart de går upp i vikt då. Socker är ju döenkelt att stoppa i sig. Fast bara "vanlig" mat? Tror många tjockisar hade failat faktiskt och varit smala om de varit tvungna att äta bara sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av
trewq
Det där är ju en riktig jävla missuppfattning. Det viktiga är inte VAD man äter, utan HUR MYCKET. Alla människor kan dagligen unna sig snabbmat, godis, chips och alkohol, utan att för den skull gå upp så mycket som ett gram i vikt. Vad som är avgörande är mängden, inget annat. Själv äter jag normal husmanskost, tränar i stort sett dagligen (dvs enligt normala rekommendationer) och trycker i mig 1-2 kg choklad i veckan. Jag väger drygt 60 kg till 180 cm. Därför utgår jag alldeles naturligt från att en dubbelt så tung individ goffar i sig i stort sett dubbelt så mycket mat och godis som jag, alltså kring 3-4 kg godis/choklad i veckan. Det handlar som sagt om det totala intaget och att sätta rimliga gränser för frossandet.
Precis. Man kan faktiskt äta rätt skapliga mängder utan att gå upp i vikt. De flesta skulle nog behöva motivera sig rent utav för att orka göra mat så pass ofta. Nog behövs det mer än ett hamburgermål, middag, frukost, några muffins och chokladbitar, lunch och mackor för att bli tjock alltid.