2014-12-17, 14:09
Medlem
Karditsas avatar
Jag har undrat detta lite men jag tror jag vet vad som ligger bakom folks stora magar.

Jag rör mig ingenting hemma, sitter vid datorn eller tvn går inte ut mer än nödvändigt t.ex handla.

Min dag:

Frukost 2-4 gånger från att jag vaknar
Det består av följande
500 gram risgrynsgröt samt sirap
4-8 mackor ibland mer, ost eller jordnötssmör på dessa mackor
te eller vatten

Lunch 2 gånger
Kan bestå av följande
500g pölsa/600g isterband
4 äggmackor
polsk korv m bröd 4x (tjocka korvar) med ketchup
4x baguetter med skagenröra samt schalottenlök
potatis och sill m ägg

Middag 1 gång
kan bestå av följande
ca 300-400g kött (lamm eller kyckling) med ris och tzatziki
flera burrito (så långt 500g köttfärs och 125g ris räcker)
2x pizza från nätet eller göra en egen
4x hemgjorda hamburgare med 2-3 ost på varje samt varierande onyttig sås

Kvällsmat samma som frukost

Detta är vad jag äter varje dag och jag är 180 och väger 67 kg idag
på sommaren cyklar jag flera mil i veckan och går minst 1 mil om dagen
på vintern gör jag inte ett piss, går varken upp eller ner i vikt

Det finns folk på jobbet som är överviktiga och jag gissar på att dom inte gör mycket när dom är hemma men på jobbet äter dom oftast färdig mat typ dafgård eller vad dom heter.
Och dom lådorna är på ca 400 kalorier så de är inte så mycket.
så jag är rätt säker på att när dom kommer hem så goffar dom omedvetet på chips/godis/choklad samt dricker massa läsk eller öl istället för vatten.

Annars finns det inte en chans att dessa personer kan väga 40-60 kg mer än mig.
de säger själva att dom äter typ 2 mackor till frukost 1 normal port till lunch samt middag sen kanske en macka på kvällen.

så fetton äter omedvetet skit, de bara är så
Citera
2014-12-17, 14:18
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karditsa

Annars finns det inte en chans att dessa personer kan väga 40-60 kg mer än mig.
de säger själva att dom äter typ 2 mackor till frukost 1 normal port till lunch samt middag sen kanske en macka på kvällen.

så fetton äter omedvetet skit, de bara är så

Givetvis är det på det viset! Har också märkt att de fåtal tjockisar som besitter ett ynka stråk av självrespekt och moral, tycks skämmas över sitt frosseri och lägger därför band på sitt svullande när de äter bland oss normala människor på arbetsplatser och skolor. De tror antagligen att de kan bedra och lura omgivningen genom att till lunch äta som en psykiskt frisk individ, tacka nej till fikabröd för att sedan bedyra att de äter så även hemma, alternativt skylla sin fetma på mediciner/genetik/ämnesomsättningssjukdom/sköldkörtelproblem/kraftig muskulatur och skelett eller valfri övrig blufförklaring. Den enkla sanningen är att deras avsaknad av moral och självrespekt tillåter dem att frossa som gödsvin under sin lediga tid. De kalorier som ingen ser att du äter räknas ju inte!
Senast redigerad av trewq 2014-12-17 kl. 14:24.
Citera
2014-12-17, 14:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
1. Nope det stämmer, det var ikke så jag menade.
2. Nja, man kan inte räkna ut det till 100% men du kan komma VÄLDIGT nära genom att använda formler som finns. Man kan bestämma det basala genom att räkna med vikt, längd, ålder (höftade på att han var 30år). Därefter kan man ju dra med att han har ett stillasittande jobb eller att han rör på sig ytterst lite. Basala fick jag till 2400 Harris-Benedict formel, den lägger på drygt 5-10% för mycket (tumregel). Sedan kanske jag drog på lite för mycket när jag tog med 400kcal som används resten av dagen. Men vi kan säga 2500 kcal för att gå +-0.
3. Ja det gör ju det. Precis, vid underskott så lagras mindre mängd fett. Kroppen har mycket enklare att använda kolhydrater (som tillförs) som energikälla än att ta från energireserverna/fettreserverna. Så om han har ett underskott så kommer främst energin från kolhydraterna gå åt först och sedan kommer resterande energi komma från fettreserverna för att upprätthålla den basala energin. Han kan inte leva på luft.

2. Fast ditt antagande är fel säger jag. Såna formler är baserade på någon form av medelvärde bland befolkningen. För de flesta så stämmer det någorlunda, men för vissa så stämmer det inte alls. Det är väldigt osannolikt, men inte omöjligt, att hans kaloribalans faktiskt är 2300 kcal.

3. Nu har du modifierat vad du sa tidigare. Kroppen har lättare att använda kolhydrater som energikälla ja (framförallt i form av glykogen), vilket i praktiken betyder att du klarar att prestera bättre med kolhydrater. Du kan inte frigöra energi lika snabbt ur inlagrat fett som du kan ur glykogenreserver. I övrigt har det inte direkt några implikationer. Ur ett energinetto-perspektiv så är det däremot helt ointressant när och hur olika energikällor används.
Citera
2014-12-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Jag fattar inte. Jag är tjej, 19 och väger 45 kg. Har varit smal hela mitt liv. Äter snabbmat 4-5 gånger per månad. Har haft en period där jag bara äter kebab under veckorna. Älskar fet mat och speciellt snabbmat eller färdiglagat ala Findus. Äter också mycket snacks under veckodagarna. Dricker alkohol i stora mängder varannan helg även on jag nuförtiden dragit ner på konsumtionen. Tränar inte överhuvudtaget och är ganska stillasittande. Hur kan jag inte vara fetare? Vet folk som går upp av att de bara äter vanlig husmanskost. Fyfan för att bara leva på sallad och grönsaker.

Eftersom du inte äter inte mer än du förbrukar...

"färdiglagat ala Findus"
Findus Dagens är inte direkt en kaloririk maträtt. 400-700 kcal, de flesta är 400-500 kcal. Findus XL är väl lite mer, 600-900 kcal.
Citera
2014-12-17, 14:51
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Jag fattar inte. Jag är tjej, 19 och väger 45 kg. Har varit smal hela mitt liv. Äter snabbmat 4-5 gånger per månad. Har haft en period där jag bara äter kebab under veckorna. Älskar fet mat och speciellt snabbmat eller färdiglagat ala Findus. Äter också mycket snacks under veckodagarna. Dricker alkohol i stora mängder varannan helg även on jag nuförtiden dragit ner på konsumtionen. Tränar inte överhuvudtaget och är ganska stillasittande. Hur kan jag inte vara fetare? Vet folk som går upp av att de bara äter vanlig husmanskost. Fyfan för att bara leva på sallad och grönsaker.

Du gör samma felaktiga antagande som de flesta andra som egentligen inte kan någonting om näringslära. Du tror att man på något magiskt sätt blir tjock av att äta "snabbmat", men det fungerar inte så. Man blir lika lätt tjock på husmanskost som "snabbmat", förutsatt att antalet kalorier är detsamma. Går du inte upp i vikt så äter du helt enkelt inte mer kalorier än du gör av med, det är inte svårare än så. Du kan således äta kebab och pizza varenda dag utan att gå upp vikt. Sen att det är ohälsosamt av andra anledningar, är ju en annan sak.
Citera
2014-12-17, 15:03
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
"Jag springer mer än du, därför är det ingen motion. Jag är bra och du är dålig". Du förstår inte hur patetiskt det framstår eller?

15 km i veckan är antagligen mer än 90% av befolkningen motionerar och det är heller inte särskilt lite motion. En halvmil tre gånger per vecka.

Pratar vi fettvikt, vilket är vad han gör, så är det exakt så det fungerar. Du kanske inte ska svara på saker du har noll koll på.
Ursäkta jag läste hans inlägg fel.
Citera
2014-12-17, 15:08
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du gör samma felaktiga antagande som de flesta andra som egentligen inte kan någonting om näringslära. Du tror att man på något magiskt sätt blir tjock av att äta "snabbmat", men det fungerar inte så. Man blir lika lätt tjock på husmanskost som "snabbmat", förutsatt att antalet kalorier är detsamma. Går du inte upp i vikt så äter du helt enkelt inte mer kalorier än du gör av med, det är inte svårare än så. Du kan således äta kebab och pizza varenda dag utan att gå upp vikt. Sen att det är ohälsosamt av andra anledningar, är ju en annan sak.

Med andra ord samma förvridna tankespår som tjockisar tillämpar gällande så kallad nyttig mat. Ponera att en ärketjockis får för sig att det är möjligt att äta "hur mycket broccoli som helt utan att gå upp i vikt" eller att nötter är SÅÅ nyttigt. Nu är ju broccoli en sällsynt usel grönsak, sett ur energisynpunkt men innehåller trots det ungefär 200 kcal per kg. Käkar tjockisen 25+ kg broccoli om dagen så kommer individen antagligen att få se sig i arslet efter medlemsskap i Mona Tumba slimclub. Samma sak med nötter; trycker du i dig 500-1000g cashewnötter (~3000-6000 kcal) till mellis för att det är nyttigt ska du vara en Tour de France-cyklist för att det inte ska synas på vågen.
Citera
2014-12-17, 15:09
Bannlyst
Min dag ser ut så här.

Frukost vad är det?

Kl 10 en burk cola.

Lunch oftast en sallad som jag plockar ihop i salladsbaren + en burk cola.

Middag valfri husmanskost ibland en pizza + en burk med cola

Kvällen 1-2 burkar med cola.

God natt.

Vet att jag har ett sjukt sug efter cola. :/ Sedan ett stilla sittandes jobb. Har tagit tag i det hela och börjat skippa cola burkarna på kvällen samt ta en omväg hem för att få mer motion. En liten förändring som jag kan försöka bygga på.

Man 185 cm & 115 kg.

För två år sen var min vikt 84 kg. Skyller på stress och andra faktorer. Tragiska är att jag får ett lyckorus om jag håller mig en hel dag ifrån colan och kommer hem och dricker burk på kvällen.

EDIT: Äter salladen för att jag tycker det är gott och utan dressing. Inte pga hälsoskäl.
Senast redigerad av classof82 2014-12-17 kl. 15:12.
Citera
2014-12-17, 15:19
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Med andra ord samma förvridna tankespår som tjockisar tillämpar gällande så kallad nyttig mat. Ponera att en ärketjockis får för sig att det är möjligt att äta "hur mycket broccoli som helt utan att gå upp i vikt" eller att nötter är SÅÅ nyttigt. Nu är ju broccoli en sällsynt usel grönsak, sett ur energisynpunkt men innehåller trots det ungefär 200 kcal per kg. Käkar tjockisen 25+ kg broccoli om dagen så kommer individen antagligen att få se sig i arslet efter medlemsskap i Mona Tumba slimclub. Samma sak med nötter; trycker du i dig 500-1000g cashewnötter (~3000-6000 kcal) till mellis för att det är nyttigt ska du vara en Tour de France-cyklist för att det inte ska synas på vågen.

Ja, så är det absolut. Just broccoli är ju typ omöjligt att äta "för mycket" av, men nötter är väldigt vanligt att folk mumsar i sig för att det är "nyttigt" och begriper inte hur fruktansvärt mycket kalorier de faktiskt innehåller.

Citat:
Ursprungligen postat av classof82
Min dag ser ut så här.

Frukost vad är det?

Kl 10 en burk cola.

Lunch oftast en sallad som jag plockar ihop i salladsbaren + en burk cola.

Middag valfri husmanskost ibland en pizza + en burk med cola

Kvällen 1-2 burkar med cola.

God natt.

Vet att jag har ett sjukt sug efter cola. :/ Sedan ett stilla sittandes jobb. Har tagit tag i det hela och börjat skippa cola burkarna på kvällen samt ta en omväg hem för att få mer motion. En liten förändring som jag kan försöka bygga på.

Man 185 cm & 115 kg.

För två år sen var min vikt 84 kg. Skyller på stress och andra faktorer. Tragiska är att jag får ett lyckorus om jag håller mig en hel dag ifrån colan och kommer hem och dricker burk på kvällen.

EDIT: Äter salladen för att jag tycker det är gott och utan dressing. Inte pga hälsoskäl.

Har du gått upp 30 kg på 2 år, så har du snittat ett överskott på ungefär 250 kcal per dag. Hade du haft exakt samma kosthållning och inte druckit någon cola alls, så hade du inte gått upp ett gram. Det kanske kan vara motivation nog att sluta dricka cola mer än någon gång ibland.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-12-17 kl. 15:22.
Citera
2014-12-17, 15:32
Medlem
PicCoLini30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmurmeldjur
Ni som är feta, gärna ni som inte förstår varför, vad äter ni på en dag? Alltså vad och hur mycket.
Jag tror att människor som är överviktiga äter för mycket men inte vill förstå det.
Så snälla var ärliga nu!

Jag har en arbetskollega på jobbet som väger 118 kg, och jag frågade faktiskt för en tid sen, hur hans mat intag såg ut för dag.. Så här var den..

Frukost på morgonen Gröt med sylt & stort vitt bröd med smör och ost skinka på..
Lunch - uteställen - Thaiwook med mycket pasta och kyckling.. Men de blev minst 3 tillfällen i veckan lokala grillen, för pizza, och snabbmat...
Middagarna bestod av mesta dels av barnens favorit mat, "pasta, köttfärssås, pannkaka, ostkaka, blodpudding, hemmagjorda pizzor och falukorv..
På fredagarna lyxade han till som han uttryckte de som, och de blev "McDonalds - speciell meny, och och till de en stor iskall öl till...
När hörde de här små skrattade jag lite inombords. Äter man den här typen av mat, ja då blir man tjock de ganska enkel matematik.

Han frågade mig par dagar sen att han ville gå ner i vikt inför nyårslöftet, frågade mig om vad han bör dra ner på i matväg?? Jag sa att jag skall återkomma.. Jag vet inte riktigt vart man skall börja, de allt fel på...
Senast redigerad av PicCoLini30 2014-12-17 kl. 15:34.
Citera
2014-12-17, 15:45
Medlem
NeAh-Incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Det där går inte ihop. Finns inte en chans att du endast äter det och väger 120kg @ ca 190cm. För att du ska gå upp i vikt krävs MYCKET mer än så. Du äter inte ens 3000 kcal. Du har antingen glömt ta med något (typ läsk osv) eller så har du någon energikälla som du "missat" typ sås osv. Räknar man ihop det du äter så ligger det mellan 2000-2300kcal, vilket gör att du bör gå ner i vikt.

Räknade lite fort på ditt basala energiintag. Säg att du inte motionerar alls utan bara ska ta dig till jobbet där du sitter ner hela dagen, då behöver du 2800kcal. Då går du varken upp eller ner i vikt. Säg att du rör på dig lite mer än bara stillasittande, då kan du LÄTT kränga 3000kcal om dagen utan att vågen rör sig. Det handlar ENDAST om kalorier in och kalorier du gör av med.

Du har någon kaloribov i din kost.
Som Paperface skrev/misstänkte, så rör jag inte särskilt mycket på mig. Då jag pluggar heltid blir det en hel del stillasittande. Den främsta motionen får jag genom att gå till föreläsningar/bibblan eller till närmsta matbutik som ligger ca 2 km från min lägenhet. Går och handlar kanske 3-4 gånger i veckan (ofta småsaker jag har glömt).

Läsk dricker jag sällan. Enormt slöseri med pengar när man har utmärkt kranvatten (julmust och påskmust är dock självklara undantag när det beger sig). Vet inte hur stor inverkan munchies har på det hela. Kan hända att jag en kväll när man har extra trevligt att jag köper nåt gott för kvällen, t.ex. en bit choklad eller ett gäng äpplen. Munchies sker kanske en, högst två, gånger i månaden. Jag upplever själv inte att min kost är märkbart annorlunda från den mina vänner har, utan jag äter mycket mindre skräpmat/godis/etc än dem, men dem är ofta smala och slanka. Antar att boven är bristen på motion. Är långt från en expert på ämnet dock uppenbarligen ...
Citera
2014-12-17, 15:46
Medlem
Var lite knubbig i mina yngre dagar och då åt jag ofta mycket chips + cola på helgerna kombinerat med datorspelande med polarna.
Mycket smågodis på rasterna osv.

Fick nog av alltihopa i slutet av nian och idag (20 års åldern) ser det bra ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in